Dziwne zakończenie roku szkolnego pandemicznego
Uczniowie szkół podstawowych i szkół średnich w Łomży od połowy marca nie chodzili na lekcje do szkół, jak rówieśnicy w Polsce, z powodu ogłoszonej pandemii koronawirusa. Mieli prowadzone zajęcia przedmiotowe za pośrednictwem internetu w domu. Rady Pedagogiczne placówek dokonały klasyfikacji na posiedzeniach stacjonarnych w dużych, wietrzonych salach z odstępami od krzeseł lub zdalnie przez komputery, aby uczniowie mogli odebrać świadectwa promujące do wyższej klasy bądź wieńczące edukację w szkole. Uroczystości końca roku w znanym stylu nikt nie zorganizuje... Wielu z ponad 10 tysięcy uczennic i uczniów w Łomży może odczuwać brak uroczystego akcentu.
After English w „Dziesiątce” trafiają w dziesiątkę
- She was very happy because we gave a present for her – mówi bez większego trudu utalentowany lingwistycznie Janek Dardziński ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Łomży. Po 90 minutach egzaminu 8-klasisty z języka angielskiego abiturientki i abiturienci w białych bluzkach i koszulach wychodzą odetchnąć świeżym powietrzem w słoneczny, rześki po środowej nawałnicy czwartek. Onieśmieleni jedni, inni zawadiacko rozzuchwaleni, a Maja Kamińska i Maja Czajkowska – przeurocze. Radość, pewność siebie i kultura osobista wychowanków anglistki Elżbiety Mieczkowskiej budzą sympatię.
Mądrzy ósmoklasiści w SP nr 9 liczą na dobre wyniki
Matematyka jest królową nauk, a Patryk Bałęczny stał się królem parkietu po triumfie jego drużyny koszykarskiej UKS „Dziewiątka” w pierwszej 12-tce najlepszych zespołów w Polsce. Jednak tym razem sympatyczny koszykarz nie dryblował, tylko rozwiązał 21 zadań zna egzaminie 8-klasisty z matematyki. Kiedy stoi przed Szkołą Podstawową nr 9 w Łomży, cały świat się do niego uśmiecha: wspomnienie udanego pisania egzaminu z polskiego wczoraj i nadzieja na also well passed exam in English tomorrow. Uśmiechają się doń koleżanki, koledzy i nauczyciele, odwzajemniający energię pozytywnego traktowania ludzi i natury. Patryk z rówieśnikami opowiada o przebiegu egzaminów.
Ósmoklasiści po egzaminie doceniają nauczycieli
Iwona Borawska była w Szkole Podstawowej nr 4 w Łomży przed godziną 6. rano, ażeby móc po 6. odebrać dokumentację do przeprowadzenia egzaminu 8-klasisty z języka polskiego. W „Czwórce” przystąpiło doń 64 abiturientów, w tym 27 dziewcząt i 37 chłopców, wśród których zdawali trzej koledzy z klasy lubianej wychowawczyni i cenionej przez 5 lat polonistki Iwony Dudek: Krzysztof Kopańczyk, Bartosz Kalinowski i Jan Redliński. Po 2 godzinach pisania, spędzonych pracowicie nad ponad 20-oma poleceniami, wychodzą zadowoleni: czasu na odpowiedzi mieli wystarczająco dużo, egzamin okazał się średnio trudny, czuli się dobrze przygotowani z lektur i form wypowiedzi.
Myśl praktycznie – zyskaj więcej!
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Nr 4 w Łomży oferuje kierunki kształcenia w zawodach, które są poszukiwane na rynku pracy. Dzięki temu uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania, mając jednocześnie pewność, że z łatwością znajdą zatrudnienie po ukończeniu nauki.
Dziś zaczyna się egzamin ósmoklasisty
Na początek sprawdzian z języka polskiego, jutro matematyka, a w czwartek język obcy, głównie angielski. Dziś rozpoczyna się opóźniony przez epidemię koronawirusa egzamin ósmoklasisty. Przystąpić do niego musi każdy uczeń kończący podstawówkę, a jego wynik ma znaczenie przy rekrutacji do lepszych szkół średnich. W Łomży i na terenie powiatu przystępuje do niego około tysiąca 15-nastolatków.
Matura 2021! Kurs Maturalny z dofinansowaniem 85 proc.
Ruszyła kolejna rekrutacja na Kursy Maturalne w ramach dofinansowania z Bonu Szkoleniowego. Można sporo zaoszczędzić. Uczestnicy pokrywają jedynie 15 procent regularnej ceny za Kurs.
W Warszawie, Berlinie i na Hawajach with English
Stolica Polski i Niemiec oraz Honolulu na Oceanie Spokojnym to jedne z setek celów wycieczek, na jakie wybierali się łomżyńscy maturzyści podczas egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym. Aby skorzystać z atrakcji w ramach oferty biura turystycznego, należało przez trzy lata porządnie uczyć się mowy królowej, by przez 120 minut udowodnić, że zasłużyło się na zdanie egzaminu. Spośród 1067 abiturientów, zgłoszonych w Łomży do egzaminu z angielszczyzny, udało się nam porozmawiać o wrażeniach z matur z trójką przyjaciół z III LO i parą zakochanych z II LO.
Dobre humory po matematyce w „Mechaniaku”
- Bardzo lekko podchodzę do matury: będzie jak będzie, stanie się to, co się stanie, najwyżej za rok poprawię wyniki – dzieli się ze słonecznym uśmiechem Patryk Zadroga przed „Mechaniakiem” w Łomży po maturze pisemnej z matematyki. 20-letniemu abiturientowi Technikum Informatycznego 3 godziny na „podstawie” minęły szybko jak z bata strzelił, na 34 zadania rozwiązał 30. Z uznaniem mówi o przygotowującej go od początku w Zespole Szkół nr 5 przy Przykoszarowej matematyczce Iwonie Zakrzewskiej. A marzy o wyjeździe daleko od rodziny i usamodzielnieniu się w Warszawie.
Czy motywowanie nauczycieli się opłaca i kto na tym korzysta?
Wysoka motywacja nauczyciela przekłada się bezpośrednio na efektywność jego pracy. Oczywiste jest, że nauczyciel pełen werwy i entuzjazmu nie tylko wykonuje swoje obowiązki z większym zaangażowaniem, ale także jest lepiej postrzegany przez uczniów. Ważną rolą dyrektora jest więc podtrzymywanie i wzniecanie pedagogicznego zapału, co może osiągnąć na kilka sposobów.
Na maturze chłopi i inteligenci z fantastyką w „Weselu”
Dopisali maturzyści i nauczyciele, i pogoda w pierwszym dniu matury pisemnej z języka polskiego na poziomie podstawowym w I LO imienia Tadeusza Kościuszki w Łomży. Po raz pierwszy były aż trzy wejścia czynne od godz. 8. 10 do godz. 9. dla 166 abiturientów 406-letniej szkoły średniej przy ul. Feliksa Bernatowicza. Do zdawania matury w 21 szkołach średnich w Łomży zgłosiły się 1403 osoby, w tym: 1111 w nowej formule po raz pierwszy – tegoroczni uczniowie, 284 po raz kolejny – poprawiający wyniki z poprzedniego roku i wcześniejsze, oraz 8 osób, piszących ponownie w starej formule. - Obawiałem się deszczu: większość maturzystów przyszła bez okryć wierzchnich – dzieli się wrażeniami Jerzy Łuba, dyrektor I LO, gdzie zakupiono maski i rękawiczki dla zapominalskich.
Zmarła Helena Polewaczyk
W wieku 82 lat zmarła Helena Polewaczyk znany i ceniony pedagog, wieloletni członek Związku Nauczycielstwa Polskiego, aktywna działaczka społeczna, członek wielu stowarzyszeń. Zmarłą wspomina dr Ewa Chludzińska, prezes ZNP w Łomży.
Łomżyńska ASP otrzyma wsparcie
Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Łomży otrzyma niemal 1,9 mln zł unijnej dotacji na projekt skierowany do 60 uczniów klas I-IV na kierunku technik informatyk, kształcących się w Akademickiej Szkole Ponadgimnazjalnej w Łomży oraz do pięciu nauczycieli tej szkoły. Podobne wsparcie otrzyma także 55 uczniów i 13 nauczycieli ze Szczuczyna. Pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego (RPOWP) 2014-2020.
Sale przed maturą wydezynfekowane i zaplombowane
- Matury w roku epidemii koronawirusa to dla nas nowe i trudne doświadczenie organizacyjne, ze względu na przebieg egzaminów maturalnych i zalecenia sanitarne, mające na celu przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się groźnego zarazka – mówi matematyk Tomasz Szałkowski, wicedyrektor I LO imienia Tadeusza Kościuszki w Łomży. Szkoła z 406-letnią tradycją przygotowuje się od 2 dwóch tygodni, by sale spełniły warunki, m.in., półtorametrowego odstępu między krzesłami maturzystów. Matury zaczną się w poniedziałek, 8. czerwca, od wejścia w maskach na egzamin pisemny z języka polskiego na poziomie podstawowym. W Łomży ma pisać 1105 maturzystów z liceów i techników.
Nagrody dla młodych pasjonatek fotografii z łomżyńskiej Dwójki!
Zdjęcia Magdaleny Duchnowskiej uczennicy klasy Va oraz Oliwii Borawskiej uczennicy klasy 8b ze Szkoły Podstawowej nr2 im. Władysława Broniewskiego w Łomży zostały nagrodzone w Wojewódzkim Konkursie Fotograficznym pt.: #zostańwdomu_bądźkreatywny.
Szkoła dla wyjątkowych dzieci
Szkoła Podstawowa Specjalna Dla Dzieci z Autyzmem i Niepełnosprawnością Sprzężoną prowadzona jest przez Fundację DR OTIS od 2015 roku. Zaprasza do swoich progów uczniów z autyzmem, niepełnosprawnością w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim na podstawie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz orzeczenia o kształceniu specjalnym. Prowadzimy zajęcia z psychologiem, pedagogiem specjalnym, muzykoterapię, integracją sensoryczną, rehabilitację, logopedię, neurologopedię wraz z komunikacją alternatywną PECS, zajęcia rewalidacyjne.
Przedszkole Niepubliczne Motylek
Motylek - przyjazny dla dzieci zdrowych i z niepełnosprawnością w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Ciepło, opieka, kreatywność, otwartość to nasza wizytówka. Nie oszczędzamy na jakości.
„Somewhere over the rainbow” na saksofonach z Łomży
Budynek Szkoły Muzycznej w Łomży podczas stanu epidemii świeci pustkami, ale życie muzyczne i edukacyjne nie zamarło. - To trudny i wyjątkowy dla wszystkich czas, lecz nasze zajęcia odbywały się dwa razy w tygodniu online – opowiada Urszula Gosk, nauczyciel klasy saksofonu łomżyńskiej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. - Każdy z moich uczniów, z pomocą najbliższych, nagrywał swoją partię w domu. Powstał z tego utwór z ciekawym „twistem” aranżacyjnym mojego autorstwa. Dzięki temu, przedstawiamy Czytelnikom 4lomza.pl wideo, które powstało w trakcie nauki zdalnej.
Słabiutka frekwencja w szkołach po wielkim powrocie
- Wielki comeback okazał się „mikroskopijny” – żartobliwie komentuje Justyna Brzóska pierwszy dzień wielkiego powrotu uczniów podstawówek do szkół po dwóch i pół miesiącu od zawieszenia nauki. Dyrektor SP nr 7 w Łomży dostała deklaracje zgody na lekcje stacjonarne od rodziców 14-orga dzieci, jednak do „Siódemki” w poniedziałek rano faktycznie przyszło zaledwie czworo na 7 oddziałów klas: 0, 1, 2 i 3. - Inni rodzice zadzwonili i rezygnowali, gdy dowiedzieli się, jak mało jest chętnych – tłumaczy dyrektor Brzóska. - Zobaczymy o godz. 14., ilu pojawi się ósmoklasistów. Dużo lepiej z obecnością dzieci, co świadczy głównie o odwadze rodziców, było w SP nr 9 i SP 10.
Wielki powrót do szkół – wielka niewiadoma
W poniedziałek podstawówki czeka wielka próba: po prawie dwóch miesiącach nieobecności część uczniów z klas 0, 1, 2 i 3 będzie mieć zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, natomiast 8-klasiści - tzw. konsultacje. Wielka próba w stanie epidemii koronawirusa dotyczy sprawności organizacyjnej ludzi kierujących placówkami, gdyż dyrektorzy muszą pogodzić wymagania sanitarne z poruszaniem się znowu w szkołach ruchliwych i spragnionych kontaktu dzieci i młodzieży. Muszą również spiąć w całość harmonogramy lekcji z obowiązkami online - zdalnym nauczaniem podstawy programowej.