Wielki powrót do szkół – wielka niewiadoma
W poniedziałek podstawówki czeka wielka próba: po prawie dwóch miesiącach nieobecności część uczniów z klas 0, 1, 2 i 3 będzie mieć zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, natomiast 8-klasiści - tzw. konsultacje. Wielka próba w stanie epidemii koronawirusa dotyczy sprawności organizacyjnej ludzi kierujących placówkami, gdyż dyrektorzy muszą pogodzić wymagania sanitarne z poruszaniem się znowu w szkołach ruchliwych i spragnionych kontaktu dzieci i młodzieży. Muszą również spiąć w całość harmonogramy lekcji z obowiązkami online - zdalnym nauczaniem podstawy programowej.
W Szkole Podstawowej nr 9 w Łomży z 17 oddziałów w klasach: 1, 2 i 3 w poniedziałek do szkoły przy Skate Parku wybiorą się dzieci tylko z 12 oddziałów, i to nie w całości. - Pięć klas pozostanie na zdalnym nauczaniu, natomiast z pozostałych 12 klas utworzyły się grupy do 12 uczniów, którzy będą mieć po 2 godziny dziennie zajęć z nauczycielami, z którymi mieli lekcje przed zawieszeniem zajęć w placówkach oświatowych – tłumaczy Bożena Dziekońska, dyrektor SP 9. Dzieci będą mieć zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z elementami zajęć dydaktycznych, a po zabawie z nauką wrócą do domu. Nauczyciele z kolei ze szkoły lub ze swego domu – zależnie od woli – mają poprowadzić godzinne zajęcia online. Warunkiem skompletowania w „Dziewiątce” grup klasowych do 12 dzieci była zgoda ich rodziców. Podobny wymóg dotyczy 8-klasistów: oprócz chęci nastolatka, potrzebna jest zgoda rodzicieli. Klas 8. w SP 9 działa 5, więc każdego dnia tygodnia inna będzie mieć zajęcia, podzielona na grupy do 12 osób. Obrazowo można to opisać jako system krzyżowy, np. kiedy jedna grupa ma język polski z polonistką, to druga uczy się angielskiego, zaś po lekcji następuje zamiana. I kolejne dwie godziny na krzyż, np. pierwsza grupa ma geografię i chemię, a druga w odwrotności.
8-klasiści mają przedmioty do wyboru
Dyrektor Dziekońska, że zajęcia 8-klasistów to nie „typowe lekcje”, ale konsultacje z przedmiotów, z których młodzież potrzebuje najbardziej kontaktu z nauczycielami. Z racji egzaminów 8-klasisty, są to głównie przedmioty do zdanie pisemnie od 16. czerwca: język polski, matematyka i angielski. Przedmiotów jest więcej, z wyjątkiem wychowania fizycznego. O kondycję trzeba zadbać samemu. Dzieci po nauczaniu zdalnym mogą mieć różne potrzeby edukacyjne, stąd przydatność rozmowy w kontakcie z nauczycielem na konsultacjach. Pozwoli to materiał wcześniej wprowadzony omówić i przećwiczyć. Przedmioty egzaminacyjne 8-klasiści „konsultują” z klucza, a pozostałe są do wyboru, gdy zechcą np. poprawić oceny. Klasy od 4. do 7. nadal mają zajęcia w trybie online do 1. czerwca. Harmonogramy spotkań będą uaktualniane w uzgodnieniu z nauczycielami, uczniami i rodzicami. Dyrektor Dziekońska zapewnia, że to nie są dyspozycje ani rozkazy, narzucone przez ratusz, tylko propozycje „Dziewiątki”, w oparciu o wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej i zalecenia GIS.
Ostrożności nigdy za wiele. Szatnia będzie pod nadzorem pracowników szkoły. Uczniowie umyją w łazience ręce wodą z mydłem i wytrą papierowym ręcznikiem, wyrzucanym do kosza zamykanego. Po każdej grupie blaty ławek i krzesła zostaną dezynfekowane, a podłogi umyte. Z sal wyniesiono to, co gromadzi kurz bakterie, roztocza i wirusy, m.in., wykładziny dywanowe, zabawki i pluszaki.
Konsultacje w grupie i indywidualnie
- Jesteśmy jeszcze w trakcie organizacji i wysyłania do rodziców oświadczeń i deklaracji o zgodzie na to, aby dziecko uczęszczało na lekcje do szkoły w stanie epidemii koronawirusa – mówi Jadwiga Kirejczyk, dyrektor SP nr 10 w Łomży. - To ważne dla nich decyzje w rodzinie, ponieważ obejmują procedury bezpieczeństwa w okresie pandemii i obowiązują mnie, dyrekcję, nauczycieli i rodziców.
A na razie wiadomo, że świetlica będzie czynna od godz. 7. do 16. 30. Zajęcia z wychowawcami są zaplanowana na 3 i pół godziny codziennie od 8. do 11. 30. Będzie utrzymane nauczanie zdalne, ale nie online. Uczniowie i rodzice poprzez platformę Librusa - wiadomości otrzymają informacje, co uczestnicy lekcji w szkole zrobili każdego dnia, z jakich tekstów, ćwiczeń i materiałów skorzystali. Dyrekcji zależy, aby nieobecni mogli równolegle uzupełniać wiadomości i mieć kontakt z kolegami i nauczycielami. Spodziewanych jest nawet około 142 dzieci: 10-oro z O-ki oraz 132 z klas 1, 2 i 3.
Konsultacje 8-klasistów, harmonogram spotkań z nauczycielami grup klasowych do 12 osób będzie dopracowany w piątek, zależnie od liczby zgłoszonych uczniów i wybranych przedmiotów. - Mają prawo korzystać z konsultacji, a przymuszanie przyniosłoby odwrotny efekt... – ocenia dyrektor SP 10 sens narzucenia wszystkim obowiązku powrotu do szkoły. Zresztą, wtedy zabrakłoby dla aż tylu grup nauczycieli. Klasy 4 – 8 będą nadal mieć kontakt: dwa razy w tygodniu z wychowawcami i z nauczycielami przedmiotów przez Librusa, lecz pedagodzy mają dysponować czasem i umawiać się na konkretną godzinę na indywidualne konsultacje z uczniami w szkole. Pierwszeństwo jest dane 8-klasistom, ich tematom i przedmiotom: polski, matematyka, angielski, ze względu na egzaminy. Aby było bezpieczniej, w „Dziesiątce” otwarte zostaną dwa wejścia: główne i dodatkowe; trzeba będzie umyć ręce; przed salami i w toaletach będą pojemniki do dezynfekcji rąk; młodsi w jednym segmencie, 8-klasiści w drugim. Prelekcje i rozmowy mają wyczulić dzieci na zachowywanie zasad ostrożności w kontaktach z dosyć dawno nienapotkanymi koleżankami, kolegami i nauczycielami.
Na Paniach dyrektor: SP 9 i SP 10 ciąży wielkie brzemię odpowiedzialności, ponieważ jak wszyscy dyrektorzy podstawówek odpowiadają w dniu powrotu za wszystko. W szkołach miejskich Łomży w klasach 1. uczy się 632 dzieci, w klasach 2. - 587, w klasach 3. - 651, w klasach 8. - 544 dzieci.
Mirosław R. Derewońko