Ósmoklasiści mogą poznać wyniki swojego egzaminu
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży ogłosiła wyniki egzaminu ósmoklasisty. Przystąpiło do niego w maju br. 14 415 spośród 14 541 zgłoszonych uczniów VIII klasy szkoły podstawowej w województwie podlaskim, w tym 140 uczniów, którzy są obywatelami Ukrainy. Frekwencja zatem była znakomita, ale wyniki średnie, co każdy absolwent może po zalogowaniu sprawdzić u siebie.
W Łomży miało prawo zdawać 808 ósmoklasistów z 9 szkół podstawowych, natomiast w powiecie łomżyńskim 598 nastolatków z 30 podstawówek. Do egzaminu w mieście przystąpiło z: polskiego 779, matematyki - 780, angielskiego - 777. Ogólne wyniki OKE podała dla całego województwa.
Prawie 100-procentowa frekwencja 99,1% na egzaminie była - jak się wydaje - o wiele wyższa, niż udało się osiągnąć w poszczególnych latach edukacji. Przypomnijmy, że 8-klasiści w 2020 r. i 2021 r. mieli lekcje w trybie online, z przerwami. Zarówno nauczyciele, jaki i uczniowie krytycznie w wypowiedziach dla 4lomza.pl oceniali brak regularnej, systematycznej nauki w szkołach. Mając ograniczony i uniemożliwiony przez zarządzenia ministerialne bezpośredni kontakt z pedagogami, nastolatki często nie pracowały solidnie, nie miały motywacji, a na sprawdzianach ściągały, czego nie mieli jak zweryfikować prowadzący zajęcia ze swoich domów matematycy, poloniści i pozostali koryfeusze oświaty. Te słabe, "połowiczne" wyniki nauczania widać na średnich, opublikowanych przez OKE. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 57% punktów, możliwych do zdobycia; z matematyki średnio 59%; lepiej z języka angielskiego – 67% punktów.
Powróćmy do wspomnień znad arkusza
Z języka polskiego ósmoklasiści mieli 19 zadań. Za poprawne rozwiązanie wszystkich mogli dostać 45 punktów: 12 punktów za zadania zamknięte i 33 punkty za otwarte. Mieli do wyboru napisanie rozprawki z argumentacją albo opowiadania twórczego. Z matematyki, min. algebry i geometrii, również należało rozwiązać 19 zadań: 15 zadań zamkniętych (wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz i na dobieranie) oraz 4 zadania otwarte.
- Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 25 punktów - informuje w komunikacie dr Agnieszka Muzyk, dyrektor OKE w Łomży. - Polecenia z języka obcego nowożytnego, zwykle angielskiego, obejmowały 46 zadań, zgrupowanych w 14 wiązek. Za rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 55 punktów, w tym 34 punkty (62%) za zadania zamknięte (wyboru wielokrotnego, na dobieranie) i 21 punktów (38%) za zadania otwarte... Uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury, szukania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością wykonywania prostych rachunków pamięciowych na liczbach całkowitych w sytuacji praktycznej. Z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniem zamkniętym sprawdzającym znajomość funkcji językowych.
Spiders don’t frighten me any more
Egzamin wskazał także umiejętności opanowane słabiej. Trudność sprawiło zadanie, sprawdzające umiejętność poprawnego używania znaków interpunkcyjnych, np. przecinka. Z matematyki trudne okazało się zadanie zamknięte, które wymagało interpretacji zapisu wyrażenia algebraicznego. Z angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie ze znajomości środków językowych. Średni wynik za to zadanie wyniósł ledwie 33% punktów możliwych do uzyskania.
Może Państwo starsi lub młodsi zechcą sprawdzić, czy wygraliby z 15-nastolatkiem? Jeden z przykładów wygląda tak: uzupełnij zdanie z luką, ażeby zachować sens zdania wyjściowego; maksymalnie 4 wyrazy z wyróżnionym. People play football all over the world. PLAYED Football (....?) all over the world.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146