Egzamin 8-klasisty dla Polaków i Ukraińców
W całej Polsce odbywa się egzamin ósmoklasisty jako podsumowanie wiedzy i umiejętności, które dzieci zdobywały i prawdopodobnie przynajmniej w części opanowały podczas edukacji. W Łomży ma prawo zdawać 808 ósmoklasistów z 9 szkół podstawowych, natomiast w powiecie łomżyńskim 598 nastolatków z 30 podstawówek. W województwie podlaskim może zdawać aż 14 397 uczniów.
15-latkowie przez 3 dni mają egzaminy z różnych przedmiotów, rozpoczynające się od godziny 9. Egzamin z języka polskiego, trwający 120 minut, odbył się we wtorek, 24. maja. Na środę został zaplanowany egzamin z matematyki, na który przewidziano 100 minut. W czwartek uczniowie będą zdawać egzamin z języka obcego nowożytnego, którym w praktyce jest zazwyczaj angielski, na co mają 90 minut.
- Egzaminy z języka polskiego odbyły się pierwszego dnia zgodnie z planem - informuje doktor Agnieszka Muzyk, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, która organizuje egzaminy w 2 województwach: podlaskim i warmińsko-mazurskim. Pani dyrektor dodaje, że ósmoklasiści na egzamin z języka obcego wybierali w Podlaskiem również: rosyjski - 450 uczniów, niemiecki - 72, francuski - 4, a nawet hiszpański - pero solo una persona.
Tegoroczne egzaminy mają akcent dramatycznej historii współczesnej, ponieważ od 3 miesięcy na Ukrainie toczy się krwawa wojna, wywołana przez inwazję Rosji. Do sprawdzianów wiedzy i umiejętności zgłosiło się około 150 dzieci z obywatelstwem ukraińskim. Polecenia w arkuszach z języka polskiego mają po ukraińsku, a teksty po polsku; zadania z matematyki - po ukraińsku; z języków obcych - polecenia po ukraińsku, a teksty po angielsku lub rosyjsku.
- Szczęśliwie, w tym roku nie mieliśmy dotąd fałszywych zgłoszeń o podejrzeniu podłożenia ładunku wybuchowego w żadnej ze szkół w Łomży i powiecie łomżyńskim, ani w Podlaskiem, gdzie nastolatki piszą egzaminy - mówi dr Agnieszka Muzyk. - Życzymy wszystkim powodzenia.
Podstawa przyjaźni to gotowość do poświęceń
Ósmoklasiści mieli do pokonania 19 poleceń o różnorakim charakterze, od prostych jak prawda czy fałsz, że komedia "Zemsta" to bitwa o mur, przez trochę trudniejsze, jak wyjaśnienie na podstawie fragmentu utworu hr. Fredry, po co Papkin i kilku służących Cześnika przychodzą do mularzy (A, B, C, D). Uczniowie wyjaśniali frazę o życiu jak pies z kotem na podstawie traktowania Cześnika przez Rejenta i vice versa. Układali w kolejności wydarzenia akcji komedii, wydanej w 1838 r. we Lwowie. Oglądali kadry z ekranizacji w reżyserii Andrzeja Wajdy i uzasadniali, która sytuacja jest bardziej komiczna, posługując się pojęciem komizmu, sytuacyjnego, słownego, postaci. Uzasadniali trafność przysłowia "Zgoda buduje, niezgoda rujnuje", posługując się lekturami obowiązkowymi.
Wybierali funkcje podmiotu lub dopełnienia rzeczownika zamek w różnych zdaniach i syntaksach. Analizowali tekst o przyjaźni, może poznając imię Arystotelesa (przyjaźń polega na podobieństwie i zaufaniu) i nazwisko Kołakowskiego (zaufanie, pomoc i dobro odwzajemnione). Zastanawiali się nad sensem grafiki "Wyspy" Kuczyńskiego: przedstawia siedzących pod palmami samotnie ludzi na wysepkach. Każdą wysepkę otacza woda na ekranie telefonu komórkowego, a telefony zawieszone są w przestrzeni, jakby fruwały. Pisali: rozprawkę o tym, że z przyjacielem łatwiej jest pokonywać trudności, nawiązując do lektury, albo opowiadanie o spotkaniu z bohaterem lektury obowiązkowej.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
Egzamin ponad tysiąca 8-klasistów w Łomży i powiecie