Klawiatura fortepianu „pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo”
- Innowacja w sposób nieznaczny odbiega od standardowego, a poprzez zwiększenie uwagi kierowców, pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego – podaje Grzegorz Daniluk z ratusza odpowiadając na pytania o to, czy wymalowane w kształcie klawiatury fortepianów przejścia dla pieszych przez aleję Legionów i ul. Dmowskiego spełniają przepisowe wymagania. Wątpliwości zrodziły się po naszej publikacji z początku lipca. - Komenda Miejska Policji w Łomży wystosowała wystąpienie do Urzędu Miasta w Łomży z prośbą o analizę wprowadzonego oznakowania poziomego w rejonie ul. Al. Legionów i ul. Dmowskiego w Łomży – podawała później Ewelina Szlesińska z KMP w Łomży.
Zamiast białych, równoległych pasów, na dwóch przejściach dla pieszych: przez aleję Legionów i ulicę Dmowskiego w Łomży pojawiły się niespodziewanie biało-czarne klawisze klawiatury, jak w pianinie i fortepianie. - Jestem zachwycony, to dobry sygnał dla przejeżdżających tędy kierowców i podróżnych, że znajdują się w pobliżu Państwowej Szkoły Muzycznej – mówi dyrektor Mirosław Korona z PSM I i II stopnia w Łomży, gratulując pomysłu inicjatorom graficznej odmiany z Urzędu Miejskiego.
Oryginalne przejście spodobało się przechodniom i Czytelnikom. Pojawiły się jednak także pytania o spełnienie wymagań formalnych jakie w stosunku do przejść dla pieszych są w przepisach prawa.
- Czy włodarzy naszego miasta nie obowiązują przepisy? Który policjant zaopiniował tak namalowane przejście dla pieszych? Proszę zapoznać włodarzy i policjantów z Dziennikiem ustaw poz. 2311 zał nr 2 który jasno określa warunki jak wykonywać znaki poziome P-10 na jezdniach. (...) czekać tylko aż dojdzie do potrącenia i tragedii. Ciekawe kto będzie za to później odpowiadał Prezydent, Komendant a może wykonawca? Pieszy przecież jest na pasach (źle wymalowanych) - pisłą Czytelnik prosząc o wyjaśnienie sprawy.
- Kwestie dot. warunków, jakim powinny odpowiadać znaki drogowe reguluje: Ustawa z dnia 20 czerwca 1990 roku Prawo o Ruchu Drogowym; Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 w sprawie znaków i sygnałów; Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie; Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – wskazywała Ewelina Szlesińska z KMP w Łomży zaznaczając, że ocena organizacji ruchu w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego a także rozstrzyganie w sprawach spornych dotyczących istniejącej czy projektowanej organizacji ruchu należą do zadań organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach - w tym przypadku Urzędu Miasta w Łomży.
Policjantka poinformowała także, że skierowano wystąpienie do Urzędu Miasta w Łomży z prośbą o analizę wprowadzonego oznakowania poziomego w rejonie ul. Al. Legionów i ul. Dmowskiego w Łomży.
Teraz do sprawy oficjalnie odniósł się także Urząd Miejski, na którego zlecenie pod koniec czerwca „fortepianowe” przejścia dla pieszych wymalowali pracownicy z Zakładu Dróg i Zieleni Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Łomży.
- Wprowadzone oznakowania poziome na Al. Legionów i ulicy Dmowskiego w formie klawiatury fortepianu podkreślają w przestrzeni miejskiej obecność Państwowej Szkoły Muzycznej – wyjaśnia Grzegorz Daniluku, kierownik Kancelarii Prezydenta Miasta przyznając, że innowacja w sposób nieznaczny odbiega od standardowego, ale – co wyraźnie zaznacza - poprzez zwiększenie uwagi kierowców, pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Miejski urzędnik wskazuje, że oba przejścia dla pieszych oznakowane są znakami pionowymi D-6, które – jak twierdzi - mają funkcję nadrzędną nad oznakowaniem poziomym.
Dodaje także, że to przejście przez Al. Legionów dodatkowo wyposażone jest także wyspę azylu dla pieszych oraz dodatkowe oznakowanie pionowe T-27 „Agatka” oraz zestaw znaków U-5 i C-9, a także lampy doświetlające pieszych.
To wszystko ma sprawić, że pieszy na przejściu przez ruchliwą ulicę w centrum miasta jest bardziej widoczny i ma być bardziej bezpieczny.