Gazeta Bezcenna nr 107
Rozpoczął się nowy rok szkolny. To również czas lekcji dla tegorocznych maturzystów, gimnazjalistów ich nauczycieli i Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. W tym roku będzie kolejny...
W tym roku po raz pierwszy w historii nowa matura będzie obowiązywała wszystkich absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Do absolwentów liceów ogólnokształcących i profilowanych, którzy starli się z nową maturą w poprzednim roku szkolnym, dołączą w tym roku absolwenci techników. Po raz pierwszy również egzamin zewnętrzny będą zdawać ci, którzy kończą w tym roku technikum zawodowe. Na tym etapie edukacji będzie to odpowiednik testów, jakie przechodzą absolwenci zasadni-czych szkół zawodowych po to, by otrzymać odpowiedni certyfikat potwierdzający określone umiejętności. Miejscem zdawania tego egza-minu będzie Okręgowa Komisja Egzamina-cyjna. Będziemy mieć o wiele więcej pracy – mówi Helena Sutyniec dyrektor OKE w Łomży.Na szczęście ten rok przyniósł nam sporo doświadczeń w zakresie organizacji nowej matury, która jest przedsięwzięciem nieporównywalnie większym jak przygotowanie egzaminu gimnazjalnego i mam nadzieję, że będzie to już sprawniejszy egzamin – dodaje w wywiadzie udzielonym na antenie Radia Nadzieja. Tym razem pracownicy OKE zachęcają przede wszystkim do zapoznania się z kryteriami dotyczącymi egzaminu. Każda nowość wiąże się z obawą. Żeby temu zapobiec trzeba wiedzieć co się z tym wiąże i na jakie rzeczy zwrócić uwagę – mówi Sutyniec. W trosce o to OKE wydaje szereg publikacji na temat maturalnych zagadnień, zarówno pod adresem uczniów jak i nauczycieli. Jak zwykle są w takiej sytuacji plusy i minusy. Matura ta przynosi informację zwrotną również w stosunku do jakości kształcenia przez pedagogów. Jedni będą z tego zadowoleni, drudzy wręcz odwrotnie. Dla uczniów niewątpliwym plusem będzie organizowanie rekrutacji na studia w oparciu o wyniki nowej matury. Niektóre uczelnie już prowadziły nabór w oparciu o nowe kryteria. Trudno się jednak dziwić oporom większości i to często renomowanych uniwersytetów, skoro faktycznie część ich kadry traci możliwość udzielania korepetycji. Te często miały miejsce pod dachem uczelni w sposób wysoce zorganizowany. W końcu trudno wyobrazić sobie bezszelestną reakcję społeczeństwa na całkowity brak przyzwolenia dla dozwolonego od wieków ściągania na wszystkich możliwych egzaminach. Powiedzenie „nie matura lecz chęć szczera...” dzisiaj zbiera swoje żniwo. Polak, profesor Jan Potworowski z Brunel University w Londynie powiedział podczas jednego ze spotkań z ekspertami programu „Nowa Matura”, że będzie to wydarzenie w Polsce, porównywalne z lotem w kosmos w skali świata. Po pierwszym roku funkcjonowania nowych zasad dotyczących egzaminu wiemy, że miał rację. Co więcej, niektórzy z maturzystów, ich rodziców i nauczycieli mieliby niewątpliwie ochotę w kosmos polecieć i już nie wracać. Obok wszystkich korzystnych dobrodziejstw w ogólnej skali, matura pokazała też swoje konkretne minusy. Przygotowanie logistyczne wymagało od szkół prawdziwej materialnej ekwilibrystyki. Dodatkowo sami pracownicy OKE przyznają, że nie jest najlepszym pomysłem dostarczanie do szkół arkuszy z pytaniami o 4 rano. Długi okres trwania egzaminu pisemnego i brak życiowego regulaminu w tej kwestii. Na brak jasnych zasad wynagradzania za przepracowane godziny nadliczbowe narzekali nauczyciele. Egzamin ustny z j. polskiego przeprowadzono z podziałem, 50% za prezentację i tyle samo za odpowiedź ustną. Dopiero po egzaminie ujawniane były przypadki, że gotowe formy multimedialnych pokazów można było kupić na aukcjach internetowych. Wprawdzie to ma zostać naprawione przez podniesienie rangi pytań komisji, które będą decydować o ostatecznej ocenie. Pozostaje jednak wiele niewiadomych, które trzeba szybko wyjaśnić.
Zakończył się i tak wydłużony termin przyjmowania zgłoszeń od tegorocznych maturzystów, którzy chcą poprawić swoje wyniki osiągnięte podczas pierwszego terminu sprawdzianu. W województwie podlaskim podczas maturalnej sesji zimowej będzie zdawać 1742 uczniów. To o blisko pół tysiąca więcej niż tych, którzy nie zdali matury. Trudno mówić tu o tym czy te 500 osób to ci, którzy zdali i chcą tylko poprawić swoje wyniki, bowiem nie mamy danych czy wszyscy, którzy nie zdali, zgłosili się do poprawki – mówi Helena Sutyniec. Do egzaminu dojrzałości w nowej formie można przystępować przez 5 lat w sesjach co pół roku. Jest też dobra wiadomość dla tych, którzy chcą poprawić swoje wyniki zimą. Będą oni mogli wybrać sobie ostateczny wynik z dwóch sesji. Chodzi tu o to, że w przypadku gdy maturzysta podchodzi po raz kolejny np.: do egzaminu z historii i biologii i w drugim podejściu uzyska większą ilość punktów z jednego przedmiotu, a z drugiego mniejszą w porównaniu z wiosennym egzaminem, to on właśnie zdecyduje, jaki wynik zostanie wpisany ostatecznie na jego świadec-twie w pozycji opisującej konkretny przedmiot.
Porównując nową maturę w skali kraju, wiosenna sesja pokazała bardzo dobre przygotowanie maturzystów zdających egzamin w województwie podlaskim. Biorąc pod uwagę zdawalność, ostatecznie abiturienci z tego regionu zajęli drugie miejsce w Polsce, ustępując jedynie swoim rówieśnikom z województwa śląskiego. Taki system liczenia ma jednak swoje minusy. Liczony jest względem osób, które przystąpiły do egzaminu. Teraz łomżyńska OKE zamierza przyjrzeć się, jaki procent uczniów z poszczególnych szkół, w ogóle w sprawdzianie wziął udział. Na razie jednak to kryterium pozostaje jako obowiązujące, ma być jednak doskonalone. O wiele bardziej skutecznym w ocenie przygotowania młodzieży jest zestawienie punktacji z poszczególnych przedmiotów. To jednak potwierdza miejsce podlaskiego w czołówce. Jesteśmy na drugim miejscu z języka polskiego, z matematyki, fizyki i geografii nasi uczniowie wypadli w okolicach drugiej i trzeciej pozycji. Mimo różnych sposobów i możliwości liczenia efektywności pracy uczniów i nauczycieli, jeden z najgorszych wyników w skali kraju ma drugie województwo, które obejmuje łomżyńska komisja. Zarówno zdawalność jak i średnia punktów plasują wyniki w województwie warmińsko-mazurskim na jednym z ostatnich miejsc w Polsce. Na szczęście zauważamy tu poprawę w stosunku do pierwszych wyników egzaminu gimnazjalnego – mówi dyrektor Sutyniec. Niebawem mają być znane szczegółowe wyniki wiosennej sesji maturalnej w poszczególnych szkołach.
Przypominamy:
Egzamin maturalny w sesji zimowej
początek 16 stycznia 2006 r. godz. 9.00
Egzamin maturalny w sesji wiosennej
początek 4 maja 2006 r. godz. 9.00