Linia kolejowa CPK przez środek Łomży?
- Przeprowadzenie korytarzy nowych linii kolejowych przez obszary zurbanizowane nie oznacza automatycznie powstania uciążliwości dla ich mieszkańców – czytamy w raporcie z ogólnopolskich konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL). Przeprowadziła jej rządowa spółka, która pomiędzy Warszawą a Łodzią ma zbudować nowe wielkie lotnisko i prowadzącą do niego sieć linii kolejowych ze wszystkich regionów Polski. W sumie do CPK wpłynęło ponad 146 tysięcy uwag i wniosków w tym z Łomży o przesunięcie linii wyrysowanej przez środek miasta na jego obrzeża. CPK bezpośrednio nie odniosła się do tego wniosku, ale ponownie wskazała, że linia Ostrołęka – Łomża ma być przygotowywana do budowy w pierwszej grupie.
Centralny Port Komunikacyjny ma być wielkim lotniskiem, które ma powstać pomiędzy Warszawą a Łodzią. Aby skomunikować je z całym krajem planowana jest budowa prawie 1800 km nowych linii kolejowych. Mają one umożliwić połączenie większość regionów Polski z CPK w czasie do 2,5 godz. Jedna z nowych „szprych” ma dotrzeć z Ostrołęki do Łomży i przez nią dalej na północ do Kolna, Pisza i Giżycka. Przedstawiony w lutym przez CPK projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego wzbudził dużo emocji, bo linię kolejową poprowadzono przez środek miasta, po śladzie dawnej rezerwy kolejowej. Przeciwko takiemu rozwiązaniu zaprotestowały m.in. władze miasta, które przychyliły się do propozycji posła Lecha Kołakowskiego, aby linię przesunąć na południowo-zachodnie rubieże Łomży. Samorządowcy z okolicznych gmin szli jeszcze dalej proponując, aby nowy kolejowy „dworzec Łomża” był umiejscowiony na ternie gminy Łomża, w pobliżu jednego z węzłów Via Baltica. Okazuje się, że CPK nie odniosła się do żadnej z tych propozycji.
- Celem konsultacji SSL było zebranie opinii w sprawie propozycji wytyczenia korytarzy o szerokości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów, w których zostaną zaprojektowane przebiegi linii kolejowych(…) – napisała spółka w komunikacie zaznaczając, że na udostępnionych w ramach projektu SSL mapach oprócz granic korytarzy zostały zaprezentowane orientacyjne wstępnie proponowane przebiegi nowych linii kolejowych i dróg, których ostateczny kształt nie został na razie przesądzony.
W raporcie jest za to ogólne odniesienie się do proponowanych przebiegów linii kolejowych przez miasta i protestów jakie to wywołało w wielu miejscach Polski.
- Przeprowadzenie korytarzy nowych linii kolejowych przez obszary zurbanizowane nie oznacza automatycznie powstania uciążliwości dla ich mieszkańców – napisali eksperci z CPK. - W kolejnych etapach prac analitycznych i projektowych, w tym zwłaszcza w trakcie opracowywania Studium Wykonalności dla poszczególnych odcinków, dokonane zostaną szczegółowe analizy ewentualnych kolizji z istniejącą zabudową dla wytyczanych w ramach korytarzy wariantów przebiegu linii kolejowych. W przypadku lokalizacji linii kolejowej przez obszary zurbanizowane, zaproponowane zostaną możliwe do zastosowania rozwiązania techniczne, takie jak poprowadzenie linii kolejowej tunelem, w wykopie czy na wiadukcie, a także zastosowanie barier chroniących przed hałasem. W możliwie dużym stopniu uwzględnione zostaną postulaty w zakresie utrzymania istniejących ciągów komunikacyjnych. Propozycje te zostaną poddane dalszym konsultacjom oraz weryfikacji, w szczególności w ramach procesu uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W ramach konsultacji eksperci CPK odnieśli się natomiast do kilku innych uwag zgłoszonych do wyznaczanego przez Łomżę ciągu nr 3. Odrzucone zostały m.in. propozycje przeprowadzenia go od Warszawy do Łomży przez Małkinię, Ostrów Mazowiecką (budowa nowej linii Ostrów Mazowiecka – Łomża), budowa linii kolejowej po śladzie Ostrołęka – Nowogród – Kolno – Biała Piska, czy budowa odnogi kolejowej Łomża – Zambrów.
"Przebiegi poszczególnych ciągów zostały wytyczone przede wszystkim z myślą o połączeniach międzyregionalnych, przy jednoczesnym założeniu tworzenia powiązań na stacjach węzłowych z lokalnymi systemami transportowymi, komplementarnymi dla sieci dalekobieżnej" – czytamy w raporcie z konsultacji SSL CPK.
W zaprezentowanym przez CPK dokumencie zawarto także harmonogram prac przygotowawczych do realizacji poszczególnych inwestycji. W przypadku linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża to lata 2020-2023.
Takie same daty są także w dwóch najważniejszych inwestycjach CPK – linii kolejowej nr 85 na odc. Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana oraz budowa węzła kolejowego CPK. Odcinek linii kolejowej od Łomży na północ do Pisza, Orzysza i Giżycka miałby zostać przygotowany do realizacji w latach 2021-2028.