Opracują dokumentację na powrót kolei pasażerskiej do Łomży
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotują projekt remontu linii kolejowej ze Śniadowa do Łomży. W piątek w Białymstoku podpisano umowę na dofinansowanie zadania z środków RPO Województwa Podlaskiego. - Dzięki inwestycji po latach możliwy będzie powrót pociągów pasażerskich na tej trasie – zapowiada PKP PLK dodając, że mieszkańcy z komfortowych stacji i przystanków zyskają dogodne połączenia koleją z Białymstokiem i Warszawą.
- Likwidujemy wykluczenie komunikacyjne, powstają projekty i realizowane są prace na liniach, które znów będą służyły do komfortowych, bezpiecznych i przewidywalnych podróży koleją. Po powrocie pociągów do Lubina, przygotowywane jest połączenie do Zegrza. Konsekwentnie przygotowywany jest powrót połączeń pasażerskich na następne trasy jak ta Śniadowo – Łomża – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury obecny na uroczystości podpisania umowo o dofinansowanie.
- Zarząd Województwa Podlaskiego przyznał ponad 4 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na przygotowanie dokumentacji projektowej, ponieważ linia kolejowa nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża jest bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu – mówił Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.
- Dokumentacja projektowa, a później realizacja projektu miedzy Śniadowem a Łomżą poprawią warunki komunikacyjne w regionie. Po latach będzie możliwości podróży koleją - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w czerwcu ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża” dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Wykonawca m.in. przygotuje dokumentację projektową oraz wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2021 -2027. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w II kwartale 2023r.
Realizację robót budowlanych na tej linii planuje się w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Zgodnie z założeniami projektu, na całej 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów oraz instalacja komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zaprojektowany ma zostać także specjalny multimodalny peron w Łomży, który miałby obsługiwać połączenia kolejowe i autobusowe.
Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich na zmodernizowanej linii Śniadowo – Lokża to 100 km/h, ale PKP PLK podaje, że analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Po nowych torach do Łomży miałby dojeżdżać cięższe i dłuższe pociągi - do 600 m długości.
Na początku wykonawca dokumentacji ma przeanalizować m.in. „rozszerzony wariant inwestycji” - przebudowę układu torowego na stacji w Śniadowie w celu zapewnienia lepszych możliwości ruchu pociągów.
- Analizowana będzie budowa łącznicy kolejowej, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Łomży w kierunku Białegostoku, bez konieczności manewrowania (zmiany kierunku jazdy) na stacji w Śniadowie – podaje PKP PLK. - Po zakończeniu analiz wykonawca przygotuje pełną dokumentację, niezbędną do rozpoczęcia robót.
Realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. W sytuacji dostępnych środków finansowych samorząd województwa będzie mógł rozważyć realizację robót w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku. Miasto Łomża zostało wskazane w Uchwale Rady Ministrów nr 151/2019 w sprawie ustanowienia programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją powyżej 10 tys. osób, która nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej – podała PKP PLK.
Władze województwa podlaskiego już zapowiedziały, że przystąpią do tego programu i zgłoszą od niego linię nr 49 Łomża – Śniadowo, ale także linię nr 36 Śniadowo – Łapy.