Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 26 listopada 2024 napisz DONOS@

Trzy razy mniej wypożyczeń łokerów w Łomży

1175 osób wypożyczyło 9028 razy rowery miejskie, nazywane łoker(ami) od skrótu Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej. - Po raz pierwszy z roweru miejskiego mieszkańcy mogli skorzystać w 2018 roku – mówi Łukasz Czech z ratusza. 4 lata temu zarejestrowało się ok. 2 400 osób i było ok. 22 tysięcy wypożyczeń roweru miejskiego. - Po rocznej przerwie ŁoKeR powrócił w odświeżonej odsłonie. Miał 15 stacji i 100 nowych rowerów tradycyjnych i 30 elektrycznych czwartej generacji.

Łomżyńska Komunikacja Rowerowa działała wcześniej we współpracy z firmami, finansującymi niektóre stacje. Tegoroczny system roweru publicznego działał prawie 4 miesiące: od 7. lipca do 31. października, na co Miasto Łomża dostało dofinansowanie z UE. Za obsługę ŁKR od 2022 do 2025 r. odpowiada Nextbike Polska S.A. w ramie projektu o nazwie „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży”, współfinansowanego z pieniędzy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014  -  2020.

- Koszt uruchomienia systemu wyniósł 3 miliony 87 tysięcy 250 zł 80 gr – informuje Pan Czech. - Złożyła się na to dostawa rowerów, ich instalacja i uruchomienie na kwotę 1 541 878 złotych 80 gr i obsługa systemu przez 4 lata za 1 545 372 złotych... Sześcioro użytkowników wypożyczyło łokera ponad 200 razy, natomiast rekordzista wypożyczał rowery aż 266 razy. Najczęściej odwiedzanymi stacjami LKR były: Orlik przy ul. Katyńskiej, stara strzelnica na os. Konstytucji 3-go Maja, Galeria Łomża przy Rondzie Solidarności, Galeria Aleja Park i hala SP nr 9. Stacje miały wirtualną strefę o r = 20 m od środka, dzięki 4G. Rower można było zostawić poza stacją, ale system naliczał opłatę dodatkową. Prezydent Mariusz Chrzanowski obiecał, że „na nasze ścieżki i ulice miejskie rowery wyjadą z początkiem maja przyszłego roku. Już dziś zachęcam do korzystania z tej prozdrowotnej i ekologicznej formy transportu”. Zanim na nasze ścieżki i ulice miejskie rowery wyjadą ponownie w 2023 r., przyjrzyjmy się zainteresowaniu ŁKR w minionych latach i zapytajmy o koszty rekreacji.

Trzykrotnie spadła liczba użytkowników
Jak podawał nam Urząd Miejski w Łomży, w 2019 roku było ok. 3 i pół tysiąca zarejestrowanych użytkowników i prawie 27 tysięcy wypożyczeń rowerów, to jest o blisko 5 tysięcy więcej niż w 2018, gdy zarejestrowało się ok. 2400 osób. Jeśli porównamy liczby z 2019 r. i teraz podane z 2022 r., okaże się, że liczba użytkowników i wypożyczeń łokera spadła nawet trzykrotnie. Widać, że fala zainteresowania tą nowinką roweru publicznego sprzed 4 oraz 3 lat wyraźnie osłabła. Być może, konkurencję łokerom robią hulajnogi elektryczne. Może ludzie kupują własne rowery lub idą pieszo albo wolą lub muszą jeździć samochodem...? Z braku faktów, pozostaje mniemanologia stosowana.

Fatalny rok 2020 dla łokera w okresie pandemii
- Bardzo spadła liczba zarejestrowanych użytkowników i liczba wypożyczeń rowerów miejskich w Łomży, ale to tendencja w całej Polsce z powodu stanu epidemii koronawirusa - mówił w 4lomza.pl 2 lata temu wiceprezes Filip Bielicki ze Spółki Comdrev w Szczecinku, prowadzącej system rowerów miejskich Filfri. Od 12. czerwca do 31. października 2020 łomżyniacy mogli wypożyczać łokery, "rowery na spacer" (walk - wymowa ang. łok) z 14 stacji w Łomży i 1 w Piątnicy. W roku epidemii 767 osób rejestrowało się, aby udać się na przejażdżkę 6795 razy. Dwa lata później liczby są wyraźnie wyższe, jak podaliśmy powyżej na wstępie: 1175 osób wypożyczyło 9028 razy. 

Dla osób przygodnie korzystających z roweru to tani środek lokomocji. Pierwsze 15 minut rowerem klasycznym było w 2022 r. bezpłatne. Wypożyczenie od 16 minuty do 1 godziny kosztowało 2 zł. Za kolejne godziny płaciło się 4 zł. Pierwszy kwadrans wypożyczenia roweru elektrycznego kosztował 1 zł. Za korzystanie z elektryka od 16 do 60 minuty - 3 zł, a za następne godziny jazdy wynosiła po 5 zł.

Dwa miliony złotych za drogie łokerowanie
Niezależnie od tych domniemań, gdy łokery wystartowały w lipcu 2022, napisaliśmy w 4lomza.pl, że w sumie Miasto ze środków własnych do roweru miejskiego dołoży ponad 2 miliony złotych. Ile ewentualnie zarobi, to się dopiero okaże. Dochód z wypożyczeń rowerów miejskich, mimo że przez aplikację trafiał do operatora ze spółki Nextbike, to i tak ostatecznie wpłynie do Miasta. A właśnie tych kwot z rozliczenia finansowego w komunikacie podsumowującym sezon prezydent nie podał.

Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146

 

Łomżyński rower publiczny ŁOKER wystartował

Znane są ceny ŁOKER-a

Rowery łokery osłabione przez epidemię

Kto zapłacił za ŁoKeR-a?

Łomżyńska Komunikacja Rowerowa ŁoKeR wystartowała

Rusza ŁoKeR, a władze nadal skrywają wydatki

Oferta Nextbike nie spełniła założenia?

Kto zapłaci za miejskie rowery?

Rozbite szkło i dziury na ścieżce rowerowej


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę