MPK-i na oku pasażera
Zamiast na przystanku, można czekać na autobus MPK w domu, a wyjść wtedy, kiedy pojazd nadjedzie. Taką możliwość daje „Dynamiczna Informacja Pasażera” dostępna na smartfonie, uruchomiona przez MPK w Łomży.
Dzięki dynamicznej informacji pasażerskiej od miesiąca możliwe jest, w czasie rzeczywistym, sprawdzanie gdzie jest autobus. Dzięki nadajnikom GPS umieszczonych w autobusach MPK, system pozwala sprawdzić i dokładnie określić kiedy interesujący pasażera autobus dojedzie na wybrany przystanek. Wykorzystywana aplikacja umożliwia podróżnym zapoznanie się także z bieżącymi informacjami na temat ewentualnych odchyleń w kursowaniu, spowodowanych korkami, objazdami czy innymi utrudnieniami.
Prezes MPK, Janusz Nowakowski, zwraca uwagę na skuteczność takiej informacji i ekonomikę przedsięwzięcia. Instalowanie tablic informacyjnych na przystankach, a następnie monitoringu do ich ochrony, jak to robią niektóre miasta, wymaga ogromnych środków. Dziś smartfon jest powszechnym urządzeniem i ten rodzaj komunikacji wykorzystujemy. - Nadal jednak rozkład jazdy pozostaje podstawowym punktem odniesienia kursowania autobusów. Kierowcy dokładają starań, aby zgodnie z nim jeździć – podkreśla Nowakowski. - Są jednak sytuacje na drodze, które mogą zaburzyć ten harmonogram i wtedy aplikacja jest bardzo pomocna.
Informacja dostępna jest na stronie lomza.kiedyprzyjedzie.pl oraz w aplikacji na urządzenia mobilne, do pobrania w sklepach Google Play (urządzenia z systemem Android) i App Store (urządzenia z systemem IOS). Aplikacja działa podobnie jak nawigacja samochodowa. Autobusy MPK w Łomży sp. z o.o. wyposażone są w nadajniki GPS, które wysyłają sygnał lokalizacyjny. Aplikacja uwzględnia warunki na drodze, identyfikuje pojazdy i przenosi ich położenie na mapę. Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu aplikacji KiedyPrzyjedzie.pl, sieć komunikacji miejskiej w Łomży została zintegrowana z serwisem Mapy Google – informuje MPK na swojej stronie internetowej. Miesięczny koszt usługi wynosi 3345,00 zł brutto.