Plany na kolej do Łomży
CPK do 2023 roku na dokumentację budowy linii kolejowej z Ostrołęki do Łomży planuje wydać 48 milionów złotych. Kolejne 11 mln mają być przeznaczone na odcinek z Łomży przez Pisz, Orzysz aż do Giżycka. Takie kwoty zaplanowano na przygotowanie dokumentacji.
W ramach prac przygotowawczych wykonane zostaną:
- inwentaryzacja przyrodnicza,
- wsparcie techniczno-projektowe realizacji SW,
- badania geologiczne,
- Karta Informacyjna Przedsięwzięcia (KIP) oraz raport Ocena Oddziaływania na Środowisko (OOŚ),
- koncepcja programowo-przestrzenna i projekt budowlany,
- wsparcie techniczne na etapie odbioru dokumentacji projektowej,
- prace Jednostki Certyfikującej.
Celem budowy linii Ostrołęka-Łomża jest stworzenie połączenia krótszego i o wysokich parametrach. Pozwoli to skomunikować Łomżę z transportem kolejowym. O ok. 30% nowa linia będzie krótsza niż obecna przez Śniadowo. Poza tym nowa linia będzie charakteryzować się korzystniejszą geometrią względem istniejących linii.
"W istotnym stopniu ulegnie ponadto skróceniu potencjalna trasa pociągów w relacjach łączących Polskę Centralną z mającymi duże znaczenie turystyczne rejonami Mazur" – piszą autorzy opracowania. Wskazują, że nowy odcinek linii nr 29, oprócz poprawy warunków dla prowadzenia pociągów pasażerskich, umożliwi nieograniczane przepustowością linii kolejowej nr 6 trasowanie szybkich połączeń towarowych w relacjach północny wschód – południe. Ponadto stworzy ciąg Warszawa – Pisz - Orzysz – Ełk pozwalający ominąć w sytuacjach awaryjnych istniejący ciąg przez Białystok.
Nowa linia kolejowa – zwracają uwagę analitycy CPK - ma także istotne znaczenie dla działań związanych ze spójnością terytorialną kraju. Będzie to możliwe poprzez zapewnienie nowego kolejowego korytarza transportowego w osi południkowej w stosunku do obecnie istniejących w układzie równoleżnikowym w tym rejonie kraju.
Budowa 1 km linii szacowana jest na co najmniej 30 mln zł.