Rodzaje etykiet, ich zalety i wady
Na rynku można znaleźć co najmniej kilka rodzajów etykiet, dlatego tak trudno wybrać te najlepsze. Warto skorzystać z pomocy specjalistów i dopasować wybrany rodzaj etykietek do swojego produktu, jego opakowania, a także konkretnej branży.
Rodzaje etykiet
Drukarnie oferują kilka rodzajów etykiet, jednak wśród podstawowych typów można wyróżnić:
-
etykiety tradycyjne, które nakłada się na mokry klej, są zdecydowanie najmniej funkcjonalne, przez co znacznie zmniejszyła się ich popularność;
-
etykiety samoprzylepne, które są pokryte warstwą kleju i stanowią bardzo praktyczne rozwiązanie, mają wiele zalet, takich jak m.in. estetyczny wygląd, łatwość aplikacji;
-
etykiety shrink sleeve, czyli termokurczliwe, które są stosowane głównie w przypadku butelek oraz innych opakowań o nieregularnych kształtach; etykiety te stają się coraz popularniejsze.
Zdecydowanie najczęściej wybierane są etykiety samoprzylepne lub termokurczliwe, a ich konkretne zastosowanie zależy od produktu. Tak naprawdę oba rozwiązania mają zarówno zalety, jak i wady. Warto pamiętać o tym, że w przypadku produktów, które będą zabezpieczane przed otwarciem (np. towary spożywcze, drogie smartfony), lepiej wybrać etykiety termokurczliwe, ponieważ w ich przypadku od razu można zauważyć, czy ktoś próbował wcześniej otworzyć dane opakowanie. Etykiety shrink sleeve występują zarówno w wersji matowej, jak i błyszczącej.
Który rodzaj etykiet najlepiej wybrać?
Producenci, którzy chcą dokładnie dopasować etykietę do opakowania produktu, zwłaszcza takiego o nieregularnym kształcie, powinni zdecydować się na etykiety termokurczliwe. Z kolei te marki, którym po prostu zależy na oznakowaniu swoich produktów oraz zawarciu na etykiecie ważnych informacji, mogą wybrać etykiety samoprzylepne. Zdecydowanie najwięcej wad mają tradycyjne etykiety, które trzeba dodatkowo pokryć warstwą kleju, przez co aplikacja wymaga większej ilości pracy. Należy pamiętać o tym, że odpowiednie oznakowanie opakowania produktu jest ważne z marketingowego punktu widzenia, ponieważ to właśnie dzięki etykiecie klienci zwracają uwagę na dany produkt lub rozpoznają go. Prowadząc sklep internetowy lub hurtownię, należy zadbać o spójne etykiety, a także eleganckie i atrakcyjnie wyglądające opakowania. W ten sposób zwiększa się lojalność klientów i można uzyskać wyższy poziom wiarygodności. Warto zaznaczyć, że producenci, którym zależy na ekologicznych opakowaniach, również mogą zdecydować się na etykiety termokurczliwe. Istnieją bowiem modele wykonane ze specjalnej folii, którą można poddać procesowi recyklingu. Etykiety spełniają wiele funkcji, dlatego powinno się zadbać o to, aby prezentowały się dobrze i sprawiały, że produkt jest rozpoznawalny. Warto też wziąć pod uwagę to, że wykorzystanie etykiet samoprzylepnych z danymi towarów pozwala przyśpieszyć proces księgowania, a tym samym zmniejsza ilość pracy.
tekst płatny