After English w „Dziesiątce” trafiają w dziesiątkę
- She was very happy because we gave a present for her – mówi bez większego trudu utalentowany lingwistycznie Janek Dardziński ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Łomży. Po 90 minutach egzaminu 8-klasisty z języka angielskiego abiturientki i abiturienci w białych bluzkach i koszulach wychodzą odetchnąć świeżym powietrzem w słoneczny, rześki po środowej nawałnicy czwartek. Onieśmieleni jedni, inni zawadiacko rozzuchwaleni, a Maja Kamińska i Maja Czajkowska – przeurocze. Radość, pewność siebie i kultura osobista wychowanków anglistki Elżbiety Mieczkowskiej budzą sympatię.
Przez trzy miesiące w stanie epidemii koronawirusa uczniowie nie chodzili na lekcje, tylko poprzez Internet mieli z nauczycielami zajęcia zdalne. - Lekcje na odległość bardzo różniły się od nauczania w szkole – ocenia nową na niespotykanie masową skalę w polskich realiach formę kształcenia Maja Czajkowska. Jej zdaniem, to obniżyło poziom edukacji, gdyż było mniej okazji do indywidualnego kontaktu z nauczycielami. Nie można było zostać na przerwie czy po lekcji, aby osobiście wyjaśnić wątpliwości, nauczyciele nie mieli jak tłumaczyć zawiłych kwestii, nie podchodziło się do tablicy...
Tickets for Lady Gaga and Beyonce concerts
Ale jakoś wszyscy przez tę próbę ognia przeszli bez szwanku i nasza trójka może oddychać z ulgą po trzech dniach egzaminów na koniec 8. klasy. Wchodziło się w maskach, pisało - bez. Obie Majki i Jan zgodnie twierdzą, że angielski poszedł im najłatwiej, a czy najlepiej - przekonają się 31. lipca, kiedy poznają wyniki z polskiego i matematyki. Opowiadają, że polecenia były różnorodne. - First we have listened to four recordings of teenagers' speeches – opowiada Maja Kamińska, zaskoczona przed „Dziesiątką” nieoczekiwanym pytaniem po angielsku po angielskim. Zagadka ta wyjaśnia się błyskawicznie: 15-latka z Łomży urodziła się w Londynie, gdzie z rodzicami spędziła pierwsze 11 lat życia. A po roku w przedszkolu umiała porozumiewać się na poziomie podstawowym z dziećmi i dorosłymi. Ze zdumieniem słucha, jak imienniczka i rówieśnik przedstawiają około 10 lat swojej anglojęzycznej kariery: w przedszkolu i pierwszych klasach podstawówki osobne słówka, krótkie zdania i proste czytanki oraz uczenie się pisania. Angielski jest o tyle trudny, że wyrazy zazwyczaj inaczej się wymawia niż zapisuje. Szczęśliwie, te największe trudności nasi 8-klasiści mieli za sobą, słuchając wypowiedzi lektorów o hodowli skunksa w domu i zakupach: w cukierni i online, biletów na koncerty. Łomżynianka z Londynu najchętniej wybrałaby widowiska Lady Gaga oraz Beyonce.
Tłumaczą z angielskiego i pamiętają dąb Świętego
Uważnego Czytelnika zapewne zainteresowało, kim jest ona very happy. - To koleżanka, dla której kupiliśmy prezent, ponieważ wyjeżdżała za granicę – tłumaczą 15-latkowie. Okazuje się jednak, że wielki miś, aż trudny do objęcia rękoma, w wyobrażeniu każdego z trojga ma inną sierść: białą lub brązową, natomiast his eyes are blue or brown. Maja Czajkowska pisała e-maila do kolegi o tym, że koleżanka wyprowadza się za granicę, myśląc o swojej cioci i bracie ciotecznym, którzy wynieśli się do Anglii. Przed wyjazdem warto poćwiczyć język Wyspiarzy, którego znajomość na egzaminie sprawdzały tłumaczenia zdań z angielskiego na polski: propozycje przekładu zawierały fragmenty z luką do wypełnienia. Coraz więcej raz zamyślonych, raz energicznych i rozbawionych 8-klasistów z SP 10 wychodzi głównym wejściem przed budynek. Niektórzy zwracają uwagę na smukłe drzewko o gęstej, kulistej koronie, wyróżniające się w zieleni pośród zadbanych iglaków. - Pamiętam, to za naszych czasów było posadzone... – cieszy się jedna z dziewcząt, ale nie mogąc przypomnieć sobie, z jakiej to okazji. Przysadzisty kamień w tle ratuje szkolną i osobistą historię. Napis na głazie głosi, że to dąb Świętego Jana Pawła II, zasadzony podczas X Zjazdu Podlaskiej Rodziny Szkół imienia Jana Pawła II. Data: 10 października 2014. Po blisko sześciu latach zabawimy się w proroków, jakie wyniki osiągną nasi rozmówcy z egzaminu i w jakiej szkole – o ile koronawirus znowu nie popsuje im szyków - odnajdą się we wrześniu. Majka Kamińska spodziewa się 98 % punktów i miejsca w II LO w Łomży; Janek Dardziński – ok. 90 % i I LO w Łomży; Maja Czajkowska – ok. 60 % i III LO albo „Ekonomik”. Według danych Systemu Informacji Oświatowej z 25 maja, w Łomży mamy 544 ósmoklasistów: SP 1 – 27, SP 2 – 38, SP 4 – 64, SP 5 – 75, SP 7 – 95, SP 9 – 129, SP 10 – 116.
Mirosław R. Derewońko
Czytaj także:
Ósmoklasiści po egzaminie doceniają nauczycieli
Mądrzy ósmoklasiści w SP nr 9 liczą na dobre wyniki