Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 16 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Chcą linii kolejowej obok Łomży

Główne zdjęcie
Posiedzenie konwentu burmistrzów i wójtów gmin Powiatu Łomżyńskiego (fot. UG Łomża)

„Mając na uwadze znaczenie planowanej inwestycji dla rozwoju lokalnej społeczności całej Ziemi Łomżyńskiej, My Burmistrzowie i Wójtowie gmin Powiatu Łomżyńskiego wnioskujemy o przyjęcie do analiz jeszcze innych, alternatywnych dla wyznaczonych w projekcie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK przebiegów linii kolejowej nr 29.” Samorządowcy proponują, aby do dokumentu SSL i dalszych analizy, zostały wprowadzone warianty przebiegu linii 29 nowym szlakiem, po zachodniej stronie Miasta Łomża. - Nie chcemy wyłączać trzech wariantów przebiegu linii kolejowej przedstawionych w SSL, ale chcemy, aby do analiz przyjęto jeszcze czwarty wariant. Jest on alternatywą i ma wiele plusów – przekonuje Piotr Kłys, wójt gminy Łomża, inicjator stanowiska samorządowców podłomżyńskich gmin.

Wniosek włodarzy gmin Powiatu Łomżyńskiego należy traktować jako odpowiedź na ogłoszone przez rządową spółkę CPK konsultacje społeczne dokumentu Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. To nowe, wielkie lotnisko, które miałoby powstać pomiędzy Warszawą a Łodzią i zostać skomunikowane liniami kolejowymi z całym krajem. Jedna z tych linii tzw. szprych, wyznaczona została z Warszawy przez Ostrołękę i Łomżę do Giżycka. Przedstawione w projekcie SSL warianty przebiegu linii kolejowej nr 29 zakładają przejście przez środek Miasta Łomża, po śladzie obecnej linii kolejowej i dawnej rezerwy kolejowej, która od kilkunastu już lat nie istnieje w planach zagospodarowania przestrzennego Miasta Łomża. Zwracają na to uwagę w przyjętym wczoraj stanowisku burmistrzowie i wójtowie gmin Powiatu Łomżyńskiego. Spotkali się w Urzędzie Gminy Łomża i zaproponowali, „aby do dokumentu SSL i dalszych analizy, zostały wprowadzone warianty przebiegu linii 29 nowym szlakiem, po zachodniej stronie Miasta Łomża”. 
- Za wyborem takiego wariantu przebiegu linii kolejowej nr 29 przemawia wiele argumentów społecznych i ekonomicznych – twierdzą. Jako najważniejszy wskazują „ograniczenie do minimum potencjalnych konfliktów społecznych, jakie może wywołać lokalizacja linii kolejowej w przebiegu pomiędzy osiedlami bloków i domków jednorodzinnych Miasta Łomża”. Zauważają, że przebieg linii kolejowej na długości ok. 2 km dawnej rezerwy kolejowej, znajduje się w odległości około 30 metrów od bloków i domów. „Samo wytyczanie trasy może wywoływać sprzeciw mieszkańców, a nawet jeśli doszłoby do realizacji inwestycji, jej uciążliwość byłaby bardzo duża.” 
Zwracają uwagę, że przejazd pociągów przez Miasto Łomża paraliżowałoby ruch w mieście, bo szlabany zamykałyby kilka ulic, w tym cztery z pięciu największych: ul. Wojska Polskiego (DK 61 i DK63), ul. gen. Władysława Sikorskiego (DK63), aleję Marszałka Józefa Piłsudskiego i aleję Legionów (DW 677). Podkreślają także, że linia kolejowa musiałaby w dwóch miejscach przecinać nową drogę ekspresową S61 (Via Baltica), która jest jednym z korytarzy sieci bazowej Transeuropejskiej sieć transportowej TEN-T. 
- Realizacja linii kolejowej nr 29 w proponowanym alternatywnym przebiegu przez obszar Gminy Łomża, poza obszarami gęstej zabudowy Miasta Łomża, będzie wiązała się z potencjalnie znacznie mniejszymi konfliktami społecznymi, niższymi kosztami realizacji inwestycji i możliwym krótkim czasem przygotowania dokumentacji, uzyskiwania wymaganych prawem decyzji administracyjnych i samej budowy – przekonują samorządowcy z podłomżyńskich gmin. 
Ich zdaniem taka budowa linii kolejowej zapewnia uzyskanie zakładanego w projekcie SSL celu jakim jest skomunikowanie Miasta Łomża transportem kolejowym. - Lokalizacja nowego Dworca Kolejowego Łomża w okolicy Grzymał Szczepankowskich lub Nowych Kupisk na terenie Gminy Łomża, byłaby oddalona o ok. 3 km od granic administracyjnych Miasta Łomża i ok. 5 – 6 km od jej ścisłego centrum – wskazują zaznaczając, że znajdowałaby się w sąsiedztwie węzłów drogowych S61, co rozwiązywałoby problem kosztownej budowy nowych dróg dojazdowych. Przekonują także, że taka lokalizacja, poza ścisłym centrum Miasta Łomży, „umożliwiałaby niemalże nieograniczoną rozbudowę infrastruktury kolejowej, zapewniając możliwości rozwojowe Ziemi Łomżyńskiej na kolejne dziesięciolecia” i byłaby zgodna z ogólnoświatową tendencją lokalizacji terminali komunikacyjnych poza ścisłymi centrami miast. - Dobrym przykładem jest Centralny Port Komunikacyjny, który został zlokalizowany na obszarze rolniczym, poza największymi w kraju aglomeracjami Warszawą i Łodzią”. 

Wójt gminy Łomża uzasadniając przyjęcie stanowiska przez samorządowców mówi, że czują się „w obowiązku czuwać nad tym, co się dzieje wokół nas”.
- My sami też jeszcze nie wiemy jakie rozwiązanie będzie najlepsze, ale chcemy uczestniczyć w podejmowaniu decyzji w myśl zasady „nic o nas bez nas” – podsumowuje Piotr Kłys.

Zapomniane inwestycje 
Przyjęte wczoraj stanowisko burmistrzów i wójtów gmin Powiatu Łomżyńskiego ma trafić do prezesa spółki CPK i pełnomocnika rządu ds. budowy CPK. Zaczyna się od pochwały działań rządu zmierzających „do skomunikowania, także linią kolejową, Ziemi Łomżyńskiej z Warszawą i centrum kraju oraz Mazurami”, ale i od uwagi. Samorządowcy wytykają, że mapy, na których wyrysowane zostały przebiegi linii kolejowej nr 29 „nie są aktualne i nie uwzględniają zrealizowanych, lub zatwierdzonych i realizowanych dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych o znaczeniu ogólnopolskim i europejskim”. Tymi nieuwzględnionymi przedsięwzięciami są: most energetyczny Polska – Litwa, droga ekspresowa S61 (Via Baltica), gazociąg wysokiego ciśnienia Polska – Litwa tzw. południowy odcinek, czy obejście (obwodnica) Konarzyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 677, które – jak wskazują samorządowcy - „wchodzą w kolizję z prezentowanymi przebiegami linii kolejowej nr 29 na obszarze Gminy Łomża.”


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę