Poseł powołał zespół ds. Kolei Warszawsko - Mazurskiej przez Łomżę
Poseł Lech Kołakowski ponownie stanął na czele parlamentarnego zespołu ds. budowy Kolei Warszawsko - Mazurskiej przez Łomżę. Zespół powołali posłowie z miast przez które nowa linia kolejowa miałaby przebiegać. Wszyscy są członkami klubu parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Odnosząc się do zaprezentowanych z Strategicznym Studium Lokalizacyjnym, wariantów przebiegu jej linii przez środek Łomży, poseł Lech Kołakowski zapowiada ponowne złożenie propozycji, którą przedłożył wiosną ubiegłego roku – przejścia linii kolejowej tuż obok miasta.
Pełna nazwa zespołu to: Parlamentarny Zespół ds. Budowy Kolei w ramach Siatki Połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym Warszawa - Ostrołęka - Łomża - Kolno - Pisz - Orzysz - Giżycko - tzw. Kolei Warszawsko - Mazurskiej przez Łomżę. Zespół aktualnie liczy pięciu parlamentarzystów. To: poseł Lech Kołakowski z Łomży, który jest przewodniczącym zespołu, oraz poseł Arkadiusz Czartoryski z Ostrołęki (wiceprzewodniczący), senator Małgorzata Kopiczko z Ełku (wiceprzewodnicząca), poseł Jerzy Małecki z Pisza (wiceprzewodniczący) i jako członek poseł Kazimierz Gwiazdowski.
Posłowie chcą monitorować działania związane z budową nowej linii kolejowej i – jak deklarują – przyspieszyć jej realizację. Poseł Lech Kołakowski zapowiada organizację wyjazdowych posiedzeń Parlamentarnego Zespołu z udziałem ekspertów kolejnictwa i decydentów z rządowej spółki CPK w miastach, które miałaby połączyć nowa linia kolejowa.
Kolej obok Łomży?
W poddawanym konsultacjom społecznym Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Centralnego Portu Komunikacyjnego nowa linia kolejowa nr 29, w każdym z zaprezentowanych wariantów przebieg przez środek Łomży. Poseł Lech Kołakowski zapowiada ponowne złożenie propozycji, którą przedłożył wiosną ubiegłego roku – przejścia linii kolejowej tuż obok miasta. Według jego propozycji kolej do miasta miałaby nie wjeżdżać, aby nie przecinać budowanej już drogi ekspresowej S61. Poseł Kołakowski proponował budowę Dworca Kolejowego „Łomża” w okolicach Sierzput Młodych, w odległości ok. 3 km od granic administracyjnych miasta i w pobliżu węzła drogowego na skrzyżowaniu Via Baltica i drogi krajowej Łomża – Ostrołęka. Linia kolejowa na północ przebiegać miałaby wzdłuż Via Baltica, a po przekroczeniu Narwi w okolicach Pęzy skręciłaby w kierunku Małego Płocka i Kolna.
Zobacz: Poseł Kołakowski proponuje przebieg kolejowej szprychy koło Łomży (26 marca 2019 r.)