Kolej przez sam środek Łomży
Planowana do realizacji nowa linia kolejowa, która miałaby połączyć Mazury przez Łomżę i Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym miałaby przebiegać przez sam środek Łomży. Tak wynika z zaprezentowanego w ubiegłym tygodniu Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK. Opracowanie zawiera mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z różnych stron Polski do nowego lotniska między Warszawą i Łodzią. Linia do Łomży ma po kilka wariantów na południe i północ od miasta, ale w samym mieście tylko jeden – przez środek Łomży.
Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK. Obejmuje ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy linii kolejowych zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii. Łomża znajduje się na korytarzu nr 3. Przez miasto ma przebiegać linia kolejowa nr 29. Dziś biegnie ona do Ostrołęki, ale w ramach CPK ma być przedłużona przez Łomżę i Kolno do Pisza, Orzysza i Giżycka.
Zarówno na południe jak i na północ od Łomży nowa linia kolejowa ma kilka możliwych przebiegów. W samym mieście wszystkie przebiegają tym samym szlakiem – po obecnym torowisku do ul. gen. Władysława Sikorskiego, po czym przekracza ją i dalej prowadzi terenami dawnej rezerwy kolejowej wzdłuż ul. Romana Dmowskiego i Kaktusowej, przecina ul. Wojska Polskiego przy bloku nr 31, po czym wzdłuż ul. Adama Chętnika prowadzi do ul. Nowogrodzkiej, a po jej pokonaniu biegnie dalej na północ przecinając Groblę Jednaczewską i przechodząc przez Narew pomiędzy Piątnicą a Czarnocinem. Dalej w kierunku Kolna nowa linia kolejowa ma znowu trzy możliwe warianty.
Przedstawiciele władz podkreślają, że przedstawione korytarze będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych.
– Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych - wyjaśniał Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu Ds. CPK.
W tym miesiącu ma zostać udostępniony formularz konsultacyjny, dzięki któremu wszyscy zainteresowani będą mogli zgłaszać swoje propozycje do opracowanego dokumentu.
Linia kolejowa przez Łomżę według CPK
- Efektem budowy nowego odcinka linii nr 29 będzie stworzenie krótszego, mającego wysokie parametry połączenia Ostrołęki z Łomżą. Umożliwi to dogodne skomunikowanie tego miasta transportem kolejowym. Długość nowej linii kolejowej będzie bowiem o ok. 30% mniejsza niż obecna trasa przez Śniadowo, a warianty nowej linii charakteryzują się korzystniejszą geometrią względem przebiegu istniejących linii kolejowych – podała w komunikacie CPK. - W istotnym stopniu ulegnie ponadto skróceniu potencjalna trasa pociągów w relacjach łączących Polskę Centralną z mającymi duże znaczenie turystyczne rejonami Mazur. Nowy odcinek linii nr 29, oprócz poprawy warunków dla prowadzenia pociągów pasażerskich, umożliwi nieograniczane przepustowością linii kolejowej nr 6 trasowanie szybkich połączeń towarowych w relacjach północny wschód – południe. Ponadto stworzy ciąg Warszawa – Pisz/Orzysz – Ełk pozwalający ominąć w sytuacjach awaryjnych istniejący ciąg przez Białystok.
Budowa nowej linii kolejowej ma także istotne znaczenie dla działań związanych ze spójnością terytorialną kraju. Będzie to możliwe poprzez zapewnienie nowego kolejowego korytarza transportowego w osi południkowej w stosunku do obecnie istniejących w układzie równoleżnikowym w tym rejonie kraju.