Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 05 listopada 2024 napisz DONOS@

Hala Kultury nam drożeje

Główne zdjęcie
Hala Kultury na Starym Rynku w Łomży

Dziś, zgodnie z umową z kwietnia ubiegłego roku, powinna kończyć się przebudowa zabytkowej Hali Targowej na Starym Rynku na nowoczesną „Halę Kultury”. Koszt inwestycji miał wynieść 12,85 mln zł, ale prace remontowe trwają nadal, a koszty wzrosły o ponad ćwierć miliona złotych. Tymczasem w ratuszu zebrano oferty od firm na wyposażenie przebudowywanej hali. Najtańsze sięgają 3 mln zł.

Przebudowa zbudowanej w latach 30. XX wieku Hali Targowej na Starym Rynku w Łomży jest możliwa dzięki dofinansowaniu unijnemu. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeznaczyło na to zadnie niemal 10 mln zł wsparcia z unijnych fundusz. W wyścigu o unijne środki na „Ochronę dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury” łomżyńska hala pokonała m.in. wnioski Zamku Krzyżackiego w Malborku czy Hali Stulecia we Wrocławiu. Goszczący na początku ubiegłego roku w mieście Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński, wprost stwierdził, że „forsował ten pomysł”.  

Problemy na budowie
Zgodnie z podpisaną w kwietniu ubiegłego roku umową przebudowę hali za 12 milionów 850 tysięcy złotych miała zrealizować firma MK- BUD. Prace miały zostać zakończone 30 sierpnia 2019 roku. Już latem ubiegłego roku pojawiły się informacje o problemach technicznych z realizacja projektu, ale władze miasta twierdziły wówczas, że napotykane problemy mają być „rzeczą normalną przy pracy na tego typu obiektach”. Dopiero na początku tego roku władze miasta  poinformowały, że „w związku ze stwierdzeniem na części budynku innej niż zakładano w projekcie rzędnej posadowienia ław oraz stóp fundamentowych, zmianie uległa dokumentacja w zakresie rezygnacji z podpiwniczenia pomiędzy czwartą i ósmą osią konstrukcyjną obiektu”. W konsekwencji zmniejszy się powierzchnia użytkowa w kondygnacji piwnicznej o około 280 m2.
W maju władze miasta podpisały z wykonawcą przebudowy aneks do umowy, którym termin zakończenia prac został zmieniony na koniec listopada. Zwiększono także wartość zadania o kwotę 254 tys. 447,61 zł.
- Konieczność jego (aneksu – dop. red.) zawarcia wynika ze zmian dotyczących piwnic budynku oraz konieczności wykonania robót zamiennych i dodatkowych jak np. izolacja fundamentów od strony zewnętrznej, co znajdowało się w innym projekcie przebudowy placu Starego Rynku, a technologicznie należy jednak wykonać je teraz oraz dodatkowych wzmocnień i zabezpieczeń konstrukcji, które ujawniły się w trakcie robót – uzasadniał Czech. 
Tym samym koszt przebudowy hali zwiększył się do ponad 13 mln 100 tys. zł. 

Kosztowne wyposażenie
Nim „Hala Kultury” zacznie działać musi zostać jeszcze wyposażona. Zadanie podzielono na dwie części, przy czym pierwsza dotyczy dostawy sprzętu z montażem i uruchomieniem w zakresie systemu oświetlenia technologicznego sceny, systemu elektroakustycznego, systemu projekcji audiowizualnej, urządzeń mechaniki scenicznej oraz urządzeń informatycznych i sprzętu fotograficznego, a druga dostawa mebli i zabudowy meblowej połączona z montażem. Obie miałyby zostać wykonana pomiędzy 18 a 29 listopada tego roku. Władze miasta na to chciały przeznaczyć 2 mln 650 tys. zł, ale – jak wskazują oferty firm, które przystąpiły do miejskiego przetargu - tak tanio nie uda się tego zrobić.   Na przetarg wpłynęły oferty od pięciu firm, ale najtańsze sięgają niemal 3 mln zł a najdroższe blisko 3,8 mln zł. 
Na razie nie wiadomo, czy – jeśli najtańsze oferty spełniają wszelkie wymagania - władze miasta zdecydują się na dołożenie brakujących środków, czy przetarg zostanie unieważniony i ogłoszony jeszcze raz. Wybranie najtańszych ofert będzie oznaczało, że przebudowa starej Hali Targowej  na nowoczesną Halę Kultury będzie kosztowała Łomżę ponad 16 milionów złotych. 


 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę