Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 30 listopada 2024 napisz DONOS@

Nowe trendy „in teaching English” są w Łomży trendy

Główne zdjęcie
Dr hab. Jerzy Sobieraj, Ulrike Kleedehn-Göllner i Kirk Palmer

- Na lekcjach, nie tylko języka angielskiego, nauczyciel zwykle stoi, mówi i zadaje pytania, a uczeń lub student rozgląda się niepewnie, żeby czasem nie padło na niego – opowiada ze śmiechem Ulrike Kleedehn-Göllner, nauczycielka angielskiego, francuskiego i nauk pedagoogicznych w Duisburgu i Oberhausen w regionie Rhein-Ruhr (Niemcy), która była gościem międzynarodowej konferencji językowej, jaką orgnizowała Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości i Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży. - „Trendy i innowacje w nauczaniu języka angielskiego”, czyli trends and innovations in teaching English as a foreign language, jest próbą przełamania sztampy.

Ewa Konopka, zastępca dyrektora Instytutu Społeczno-Humanistycznego PWSIiP w Łomży
Ewa Konopka, zastępca dyrektora Instytutu Społeczno-Humanistycznego PWSIiP w Łomży
Aula PWSIiP w Łomży
Aula PWSIiP w Łomży
Dr hab. Jerzy Sobieraj z PWSIiP w Łomży
Dr hab. Jerzy Sobieraj z PWSIiP w Łomży
Bartłomiej Ulita
Bartłomiej Ulita
Aula PWSIiP w Łomży
Aula PWSIiP w Łomży
Małgorzata Cholewicka
Małgorzata Cholewicka
Barbara Adamiak, Rachael Roberts, Magdalena Trojanowska, Marzena Lewko, Aneta Wałkuska
Barbara Adamiak, Rachael Roberts, Magdalena Trojanowska, Marzena Lewko, Aneta Wałkuska
Martyna Polkowska, Bożenna Kossakowska i Małgorzata Cholewicka
Martyna Polkowska, Bożenna Kossakowska i Małgorzata Cholewicka
Ulrike Kleedehn-Göllner
Ulrike Kleedehn-Göllner
Aula PWSIiP w Łomży
Aula PWSIiP w Łomży

Jednak z zasady konferencje, ze względu na naukowy charakter, publiczne miejsce i uczestników, są sztampowe. Oficjalne rozpoczęcie, potem seria wystapień wykładowców z przerwanmi na kawę. W tym sensie „Trendy i innowacje w nauczaniu języka angielskiego” nie były czymś wyjątkowym, jeśli nie liczyć, że są pierwszą tak dużą inicjatywą Instytutu Społeczno- Humanistycznego PWSIiP (kierunek filologia angielska z technologią informacyjną) i Studium Języków Obcych we współpracy z ODN. Mały wyłom stanowiło uhonorowanie Bartłomieja Ulita (lat 21), studenta drugiego roku informatyki PWSIiP z Białej Podlaskiej, który jako jeden z nielicznych odważył się przystąpić do trudnego Pearson Test of English General. To egzamin ustny i pisemny, sprawdzający rozmaite umiejętności: mówienia, czytania ze zrozumieniem, rozumienia, pisania własnych tekstów i opisywania scenek z obrazków. Młodzieniec ma powody do dumy nie tylko z racji własnej odwagi, wiedzy i umiejętności. W obecności około dwustu osób, od studentów pierwszego roku po dobiegających już emerytury gości, rektor PWSIiP Robert Charmas wręczył skromnemu informatykowi certyfikat PTE o wyniku B2, czego można i gratulować, i pozazdrościć.

Pearson TE atrakcyjny dla pracodawcy i dla pracownika
- Na początku nie byłem taki odważny – tłumaczy po odebraniu certyfikatu Bartek. - Odważyłem się na PTE dzięki lektorce ze Studium Języków Obcych Magdalenie Trojanowskiej, która zachęcała mnie, żeby spróbował, a pani Barbara Adamiak wspierała mnie materiałami. Uczę się angielskiego od pierwszej klasy podstawówki. Łatwo mi przychodził. Oglądałem filmy bez napisów, słuchałem muzyki i bawiłem się grami przez Internet. Przełom nastąpił później, w liceum, a teraz na uczelni.
Egzamin PTE to, zdaniem niektórych anglistów, informacja dla pracodawców w firmach, urzędach i instytucjach o poziomie jęzukowym kandydata, ponieważ Bartek udowodnił, że dobrze radzi sobie z angielskim. Jego następcy czekają w kolejce, nad czym pracuje Małgorzata Cholewicka, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i anglistka w SP nr 7 w Łomży, zwyciężczyni ogólnopolskiego konkursu na „Moje portfolio językowe”. To zestaw rozmaitych testów, które pozwalają uświadomić tak sześciolatkowi, jak nastolatkowi czy 60-latkowi, jakie są jego kompetencje językowe, nad czym musi pracować dla osiągnięcia biegłości. To swoiste „narzędzie refleksji” przybliżyła wizytator Martyna Polkowska z delegatury Podlaskiego Kuratorium Oświaty w Łomży. Przydatną w pracy anglistów i przyszłych nauczycieli prezentację przygotowała Bożenna Kossakowska z ODN Łomża: „Cyfrowy nauczyciel języków obcych, czyli jak uczyć z wykorzystaniem TIK”. Jej wykład pełen był informacji, gdzie znaleźć darmowe i wartościowe programy do tablic interaktywnych i legalne filmy edukacyjne za darmo, na przykład, open-sankore.org, Khan Academy na edukacjaprzyszlosci.pl oraz scholaris.pl. 

Warto i można pracować aktywnie z uczniami i studentami

Dr Kirk Palmer z USA i z Uniwersytetu w Białymstoku wygłosił wykład o wpływie czytania na nasze mówienie i myślenie „Close Reading to Enhance Oral and Analytical Skills”. Dr hab. Lucyna Aleksandrowicz-Pędich ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w stolicy (autorka „Literatura amerykańska w kształceniu nauczycieli języka angielskiego” i cyklu monografii „W kanonie prozy amerykańskiej”) przybliżyła problemy i pożytki z nauczania w klasach wielokulturowych. Pojawiła się z równie interesującym wystąpieniem autorka podręczników do angielskiego Rachael Roberts z Leamington (Wielka Brytania), która doradzała anglistom, jak uzyskać wiedzę, co studenci umieją oraz czego potrzebują, w wykładzie „Using Feedback in Teaching English”. - Polscy studenci są bardzo pracowici, wymagający i zainteresowani nie tylko leksyką, ale również gramatyką – zauważa Rachael, która w latach 1994 – 98 uczyła w Opolu i w Katowicach. - Często mnie próbowali zagiąć, ale niezłosliwie. Nabierali szacunku, kiedy udowadaniałam, co już potrafię.
Autorka cenionego podręcznika „New Total English Intermediate” wydawnictwa Longman podjęła próbę nauki polskiego i z sentymentem wspominała nauczyciela, który mawiał, że języka polskiego nie da się nauczyć, bo ma taką masę wyjątków. - Ale troszeczkę rozumiem – śmieje się Rachael. - Mniej więcej potrafię coś powiedzieć. Ale na pewno nie tak dobrze, jak moi studenci po angielsku.
Wspomniana na początku Ulrike Kleedehn-Göllner pokazała naocznie, jak można ze studentami pracować aktywnie. Zaprosiła osiem osób, które w dwóch grupach pod jej kierunkiem uczyły się na scenie auli. Do umiejętności dydaktycznych dołączyła aktorskie, co dało młodym i naukę, i zabawę.


Mirosław R. Derewońko

Fot.B. Klepacki, M. Maliszewski

mm
so, 19 października 2013 10:30
Data ostatniej edycji: pon, 21 października 2013 10:16:58

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę