EKONOMIK NA ŚCIEŻKACH HISTORII
POZNAJĄC PRZESZŁOŚĆ KSZTAŁTUJEMY PRZYSZŁOŚĆ. Młodzież z Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących Nr 6 w Łomży w dniach od 18 do 27 stycznia br. pod opieką ks. Adama Izbickiego, Arkadiusza Bałazego i Michała Polkowskiego, wzięła udział w autorskim projekcie, pt.: „Poznając przeszłość kształtujemy przyszłość. Śladami synów i córek Ziemi Łomżyńskiej pomordowanych w obozach koncentracyjnych Sachsenhausen i Ravensbrück".
Spotkanie miało na celu wzmocnienie w młodych ludziach świadomości własnej tożsamości i poczucia przynależności do wielokulturowej Wspólnoty Europejskiej, w której niezwykle liczą się “małe ojczyzny” jej mieszkańców.Podróż do miejsc pamięci zakładała dialog i współpracę międzypokoleniową, a co za tym idzie, budowanie więzi ze świadkami historii, której poznawanie nie zamknie się w szkolnych podręcznikach. Głównym celem jest kształtowanie postawy dialogu i otwarcia w oparciu nie tylko o wiedzę historyczną ale również o doświadczenie świadków historii i osobiste zetknięcie się z miejscami martyrologii narodu polskiego.
W programie wykorzystano doświadczenia Fundacji Polsko Niemieckie Pojednanie i Domu Spotkań z Historią. Zamierzeń i oczekiwać dotyczących w/w projektu było wiele. Przede wszystkim uczestnicy projektu mieli poznać martyrologię Narodu Polskiego, wydarzenia, które rozegrały się w Sachsenhausen i Ravensbruck, życie codzienne więźniów. Od uczniów opiekunowie projektu oczekiwali przepracowania poszczególnych tematów i przedstawienia ich w formie prezentacji. Po zakończonym projekcie w Sachsenhausen i Ravensbrück uczniowie zrekrutowani w poszczególnych zespołach roboczych przedstawili wyniki swoich prac opiekunom i pozostałym uczestnikom w formie prezentacji multimedialnych i wystaw.
Wyniki pracy uczniów przebiły oczekiwania opiekunów projektu. Filmy, prezentacje multimedialne i wystawy przeprowadzone przez uczniów pokazały żywe zainteresowanie tematyką holocaustu. Zostały zrealizowane i przepracowane wszystkie tematy, które przygotowano przed wyjazdem.Uczniowie poznali miejsca związane z martyrologią Narodu Polskiego, zapoznali się z biografiami więźniów i więźniarek, mieli za zadanie wczuć się w sytuację więźniów i napisać tajne listy do swoich bliskich o sytuacji panującej w obozie, poinformować ich o swoim stanie zdrowia itp. Podczas pobytu w Niemczech młodzież oglądała filmy dotyczące w/w projektu, w grupach opracowywała poszczególne tematy, podejmowała dyskusję, stawiała pytania tzw. burza mózgów, pracowała w salach komputerowych przygotowując prezentacje multimedialne, montując filmy, wykonywała wystawę poświęconą danej tematyce.Młodzież mogła uczestniczyć w wyprawach do miast w poszukiwaniu śladów historii i pamięci związanych z wydarzeniami z II Wojny Światowej.
Podczas podsumowania zastosowano następujące metody: prezentacja multimedialna, projekcja filmu, dyskusja, analiza porównawcza.Materiał, który został zebrany podczas projektu jest bardzo cenny i w przyszłości posłuży jako pomoc naukowa dla uczniów podczas zajęć z historii.
Opiekunowie składają serdeczne podziękowania Ks. Kan. Marianowi Mieczkowskiemu, proboszczowi parafii katedralnej oraz Dyrektorowi Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży, Panu Pawłowi Drożynerowi za wsparcie projektu i pomoc merytoryczną.
Ks. Adam IZBICKI
Katecheta w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży