Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 23 listopada 2024 napisz DONOS@

Kto dołoży grube miliony na budowę bulwaru?

Obrońcy przyrody i naturalnego brzegu Narwi mogą przez chwilę odetchnąć z ulgą: Miastu Łomża brak ok. 32 milionów złotych na betonowanie rzeki. W poniedziałek otwarto 4 oferty z 3 firm na budowę bulwaru od odcinka z Portem Łomża do: nowego i starego mostu. Na odcinku od Portu do plaży przewidywane jest wycięcie 100 drzew, a od Portu w kierunku stadionu 337 drzew. Planowane są nasadzenia, aby były to tereny zielone, przeznaczone na wypoczynek i rekreację – jednak znacznie wyższe ceny ofertowe firm z Krakowa, Pruszkowa i Warszawy powstrzymały ostrą wycinkę drzew.

Miasto Łomża ogłosiło 2 przetargi: oddzielnie na inwestycję, finansowaną z Funduszy Norweskich, oddzielnie na finansowane z Polskiego Ładu. Miasto chciało wydać na budowę przy nowym moście parkingu, budynku i kąpieliska 8 milionów 316 tys. 642 zł. Jednakże wycena robót przez tylko dwie chętne firmy jest wyższa prawie 3-krotnie. Firma Warbud z Warszawy chciała za prace w okolicach obecnej plaży miejskiej 21 milionów 210 tys. 680 zł 88 gr. Natomiast spółka Mota – Engil Central Europe S.A. z Krakowa wyceniała koszt prac przy nowym moście aż na 23 miliony 914 tys. 532 zł. Widać więc, że osławiona inflacja, wzrost cen materiałów budowlanych, paliwa, transportu, energii, robocizny spowodowały, że Miastu brak około 13/16 milionów zł, w stosunku do oczekiwań firm.

85 milionów na betonowanie od mostu do mostu 
Drugi przetarg obejmował umocnienie brzegów i budowę ścieżek pieszych i rowerowych, które by połączyły się z istniejącymi ścieżkami: patrząc na rzekę - jedne od Portu wiodą w prawą stronę ku nowemu mostowi, a drugie – w lewą stronę ku zakrętowi rzeki przed ulicą Zjazd do starego mostu. Nazywa się to w planach umownie etapem II część I oraz etapem III. Firma Strabak z Pruszkowa chce budować tylko etap III, kontynuując istniejący odcinek od parkingu przy Hospicjum w stronę stadionu i starego mostu za 42 miliony 854 tys. 199 zł 86 gr brutto. Natomiast spółka Mota – Engil z Krakowa była gotowa podjąć się tego samego zadania za 42 miliony 507 tys. 8 zł brutto. Również Mota - Engil jako jedyna zgłosiła chęć kontynuacji budowy bulwaru od Portu do plaży przy nowym moście za 18 milionów 329 tys. 931 zł brutto. Zsumujemy ceny ofertowe za etap III i etap II cz. 1 - to prawie 61 milionów zł, w sytuacji, gdy Miasto chciało wydatkować 42 miliony zł (34 miliony zł na lewo, 8 milionów zł na prawo, patrząc na Port od Rybaków) z programu rządowego Polski Ład.

Gdyby budowała krakowska spółka Mota – Engil – jedyna, która zgłosiła się do obu przetargów – to dobudowanie 2 skrzydeł bulwaru, z zabudowaniami przy plaży, kosztowałoby około 85 milionów złotych (etap III do starego mostu ok. 42 mln zł, etap II cz. I – 18 mln zł, etap II plaża – 24 mln zł).

Wyniki przetargów muszą być przeanalizowane wnikliwie przez władze Miasta Łomża, jeżeli chcą wykorzystać dofinansowania, przyznane niezależnie z: Funduszy Norweskich 2014-2021 (ponad 9 milionów zł) i z Polskiego Ładu (prawie 38 milionów zł). Jak na razie, drzewa i trawa są tańsze...

Mirosław R. Derewońko
tel. red.  696 145 146

 

Na lewo bulwar, na prawo plaża, a środkiem...?

Przetarg na budowę bulwarów ogłoszony, ale ...

Nasz drogi Port Łomża - kawał drogi do morza

Miliony wyrzucone w błoto i piach przy Porcie Łomża

Jak uchronić zielony brzeg Narwi przed zalewem betonu?

Bulwar do plaży?

Bulwar nad Narwią i Port Łomża oficjalnie otwarte i poświęcone

Wygrali z wiceprezydentem


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę