Prawie 5 600 000 zł za dwa autobusy elektryczne dla MPK
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w majówkę 2022 r. łomżyniacy będą jeździć po mieście autobusami elektrycznymi. Dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Łomży warszawska firma Busnex sprowadzi z Chin dwa elektryki potentata Yutong. Prezes Busnexu Marcin Kucharski i prezydent Mariusz Chrzanowski podpisali umowę na 2 pojazdy, warte w sumie około 5 milionów 600 tys. zł. To inwestycja w ochronę środowiska, aby nie zanieczyścić powietrza spalinami z oleju.
Uroczystość odbyła się na placu bazy MPK przy ulicy Spokojnej, gdzie stanął autobus elektryczny. Umowę podpisano w środku, a opowiadano o walorach elektryka na zewnątrz w zimne, słoneczne południe. Miasto Łomża jest jednym z 7 samorządów, które zdecydowały się na zakup e-autobusów z Chin, we współpracy z Busnex. Śniadowo kupiło sobie 1 elektryka, Ojrzeń - 1, Bobowa - 1, Iława - 2, Lidzbark Warmiński - 2, a Polkowice aż 9. Władze Łomży podpisały na razie umowę na 2 nowe autobusy elektryczne, ale jeśli będą sprawować się bez zarzutu, to z czasem może przybyć nawet do 8. Busnex daje 5 lat gwarancji na całość pojazdu i komponenty (w części europejskie), zaś 10 lat na akumulatory. W e-autobusach zaprojektowano miejsca siedzące tylko dla 21 pasażerów, choć osób może podróżować i 70. Aby cicho zbliżający się do przystanku pojazd nie zaskoczył oczekujących, zamontowano głośniki zewnętrzne, imitujące pracę silnika spalinowego przy mniejszej prędkości.
Dla uzmysłowienia skali postępu w elektromobilności, obok 12-metrowego kolosa ustawiono mały rowerek z dynamem, pozwalającym napędem nożnym zasilić mini wiatraczek. Goście podziwiali większy wiatrak na bliskim przystanku MPK, zasilanym fotowoltaiką z dachu wiaty autobusowej, i panele na budynkach. Ile kosztuje ładowanie akumulatora e-autobusu na 400 km? Prąd też drożeje. - Nie ma obawy, że autobusy elektryczne nie będą miały na czym jeździć - uspokajał prezes Janusz Nowakowski. MPK będzie mieć przyłącze tradycyjne 320 kW mocy. Za wszystko zapłaci Miasto.
W trosce o czystsze powietrze
Ponad trzy i pół roku temu, w marcu 2018 roku, szef Janusz Nowakowski z MPK mówił: - Dziś nie kupiłbym jednego elektryka za dwa miliony, wolałbym kupić dwa diesle po milionie, ale prawo nas do tego zmusza... Ówczesny dyrektor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji, dziś prezes MPK jako spółki, przywołał uchwaloną w styczniu 2018 r. przez Sejm i Senat i podpisaną w lutym przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wymogła ona na miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców, żeby komunikacja miejska do 2028 r. miała co najmniej 30 procent autobusów zeroemisyjnych - tj. dużo, co trzeci w taborze. Dla Łomży mogło oznaczać to około 12 e-autobusów, z których dwa pierwsze miały wyruszyć na ulice miasta przed 2021 rokiem. Najpierw opóźniło się podpisanie umowy z Zarządem Województwa na dofinansowanie elektryków z RPO, a potem wydłużyły się procedury przetargowe na wyłonienie dostawcy autobusów. Zgłosiło się trzech oferentów. Zwycięski Busnex pokonał Volvo i Solarisa.
Zamiast gazowych mają być elektryczne
Przypomnijmy, Zarząd Województwa Podlaskiego we wrześniu 2020 przyznał blisko 30 milionów zł na kupienie autobusów ekologicznych dla Łomży: 11 autobusów miało być na gaz i 2 na prąd. Z z Regionalnego Programu Operacyjnego WP na lata 2014 - 2020 miało w mieście powstać 15 stacji rowerowych na 100 rowerów typowych i 30 elektrycznych. Zrezygnowano z 11 autobusów na gaz, dlatego w to miejsce można kupić 6 elektrycznych, ładowanych z sieci PGE. Czas na naładowanie elektryka do pełna (z reklamy na boku pojazdu) to 3 i pół godziny, ale - tłumaczy inż. Nowakowski - wolniejsze ładowanie mniej niszczy baterie, a zużycie prądu mniejszej mocy jest tańsze dla MPK.
30-milionowy projekt "Zrównoważona mobilność dla Łomży" złączył się w czasie i celu z budową nowego dworca autobusowego za około 15 milionów zł oraz przebudową sieci i terenów wokół. Jak przypomniał wiceprezydent Andrzej Garlicki, inwestycje te z kontynuacją to łącznie ok. 46 mln zł.
Firma Busnex działa 2 lata w Warszawie Białołęce. Stworzył ją prawnik Marcin Kucharski (lat 42).
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
Dworzec Autobusowy Łomża oficjalnie otwarty
"Autobus elektrus przez ulice naszej Łomży mknie"