Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 19 marca 2024 napisz DONOS@

Dworzec Autobusowy Łomża oficjalnie otwarty

„Niech ten dworzec dobrze nam służy i jak najdłużej” - mówił prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski. Po ponad dwóch latach budowy i 10-ciu latach od pierwszej inicjatywy prezydenta Mieczysława Czerniawskiego, dziś oficjalnie otwarto Dworzec Autobusowy Łomża.

Przy ulicy Dworcowej, przed biało-czerwoną wstęgą stanęli: prezydent Mariusz Chrzanowski z wiceprezydentem Andrzejem Garlickim, europoseł PO Tomasz Frankowski, marszałek województwa Artur Kosicki z wicemarszałkiem Markiem Olbrysiem, radni miejscy, projektant dworca Zenon Zabagło, przedstawiciele: wykonawców, jednostek miejskich i przechodzący czasem pomiędzy zgromadzonym tłumkiem podróżni.

„Dworzec szpecił swoim wyglądem, odstraszał” zaczął prezydent Chrzanowski. Przypomniał, że temat dworca „to temat podejmowany przez poprzednie kadencje samorządu”. - Dzisiaj – mówił z satysfakcją - mamy ten rezultat, dworzec PKS Centrum Przesiadkowo-Komunikacyjne. To nowa wizytówka naszego miasta. To miejsce, które zachęca do tego, żeby tutaj w mieście dłużej zostać - zachwalał. W swoim wystąpieniu Mariusz Chrzanowski przypomniał decyzję z 2018 roku (wymuszoną przez okoliczności, tzn. za małą kwotę przeznaczoną na dworzec - red.), że inwestycję miasto będzie realizować etapami. „Przekonywaliśmy ówczesną Radę Miejską, żeby te środki wygospodarować w budżecie miejskim”. I udało się. Wcześniej miasto informowało, że koszt dworca wyniósł około 13 mln zł. Dziś prezydent mówił o prawie 14 mln zł, a z redakcyjnych obliczeń wynikało około 15 mln zł. Niezależnie od oceny ceny dworca, dzięki refundacji Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 9 mln zł oraz kwocie ponad 4 mln zł ze sprzedaży starego dworca, „udało nam się zrealizować tę inwestycje bez większego uszczerbku dla budżetu miasta” - cieszył się samorządowiec. Dziękował przy tym wykonawcom, projektantowi i zespołowi urzędników ratuszowych z naczelnik Edytą Duchnowską i wiceprezydentem Andrzejem Garlickim na czele. 

Marszałek województwa Artur Kosicki mówił o 30 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich na nowe autobusy gazowe i elektryczne, nowe rowery, stacje do wypożyczania rowerów, nowe wysepki i wiaty. - Nie ma dobrego i prężnego rozwoju województwa podlaskiego bez silnej gospodarczo i prężnie rozwijającej się Łomży - tłumaczył. Razem z Markiem Olbrysiem wręczyli prezydentowi i wiceprezydentowi symboliczny czek na kwotę 29 047 649, 05 zł dofinansowania z Projektu Unii Europejskiej na system zrównoważonej mobilności miejskiej.

- Jak ten kwartał Łomży wypiękniał i jestem dumny – cieszył się wicemarszałek Marek Olbryś - To jest ważne, aby subregiony (łomżyński i suwalski - red.) również dobrze wzrastały gospodarczo - zaznaczył.

Zakonnik ojciec Jan Bońkowski poświęcił obiekt, łącznie ze stanowiskami. - Pamiętam pierwszy autobus w Łomży – wspominał franciszkanin. - To było na ul. Długiej, 1946 rok, po wojnie. Byłem chłopaczkiem kilkuletnim i cała gromada dzieciaków pod ten autobus, żeby zdjęcie zrobić. Taki duży samochód. Pierwsza komunikacja to były takie platformy, samochody ciężarowe, czasem z plandeką, a czasem bez – opowiadał. - O ile dobrze pamiętam, pierwszy dworzec był na Starym Rynku, w hali, gdzie teraz robi się remont, przystanki były ruchome. Później znajdował się na Rynku Zambrowskim (pl. Niepodległości - red.), tak to się nazywało, tam też były ruchome przystanki. Doczekaliśmy się dworca z prawdziwego zdarzenia – cieszył się zakonnik.

Jacek Malanowski, przedstawiciel właścicieli pawilonów handlowych w pasażu przydworcowym, zwrócił uwagę na nową rolę, jaką może przyjąć nie tylko dworzec, ale całe to miejsce. - Jest szansa, że tu będzie centrum, które połączy całe nasze miasto, że połączy starą strukturę miejską z nowymi osiedlami na południu – tłumaczył.

Wiceprezydent Andrzej Garlicki wspominał o wielkim oczekiwaniu mieszkańców, aby w Łomży powstał dworzec na miarę czasów, w których żyjemy. „No i powstał” - mówił zadowolony. - Projektant wyrysował dworzec, a nam ta wizja się spodobała, i chcieliśmy – przypominał Garlicki - aby stworzyć nie tylko przestrzeń funkcjonalną, ale również bardzo estetyczną przestrzeń, którą przejeżdżający przez nasze miasto zapamiętają.

Obiekt, który ma być, zdaniem przemawiających oficjeli, wizytówką i chlubą Łomży, ma kilka irytujących wad. Kierowca jednego z przewoźników narzekał, że długie autobusy 15-metrowe mają problem z nawracaniem. Inny przykład: podczas oficjalnego  otwarcia, gdy podjechał autobus na stanowisko, przejście dla pieszych zostało zablokowane. Aby dotrzeć do ostatniego stanowiska, należało iść wokół autobusu po placu manewrowym.
Ciekawym pomysłem architektonicznym jest szklany dach - fala, ale jak podróżny w deszczu ma przejść, aby suchym dotrzeć z poczekalni do czekającego na stanowisku autobusu? Na pewno nie po wyznaczonych pasach, ponieważ wejście na przejście dla pieszych nie zostało zadaszone. Przykryte szklanym dachem za to są: wewnętrzne jezdnie dla autobusów i budynek poczekalni, który jest podwójnie zadaszony. Architekt Zenon Zabagło wolał chronić mury niż podróżnych.

240308092554.png
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę