Przesiadamy się na elektryki
Miasto Łomża zamierza kupić dwa autobusy elektryczne i stację do ich ładowania. Do 28. czerwca zbiera oferty na pojazdy.
Ze specyfikacji do ogłoszonego przez Ratusz przetargu wynika, że chcemy kupić fabrycznie nowe, dwa miejskie autobusy jednej marki. Pojazdy muszą być niskopodłogowe i jednoczłonowe, a będą przeznaczone do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej.
Ma zostać także zakupiona i zainstalowana w zajezdni MPK dwustanowiskowa stacja ładowania autobusów elektrycznych wraz z magazynem energii.
Zgodnie ze specyfikacją autobusy muszą działać przez co najmniej 15 lat w temperaturach -25ºC do 40ºC. Autobus powinien mieć 11-12,2 m długości, około 2,5 m szerokości i max. 3,5 m wysokości. Na pokład powinien zabierać min. 71 osób, w tym 20 miejsc siedzących i jedno miejsce na wózek inwalidzki.
Kabina pasażerska ma być pokryta wykładziną antypoślizgową. Fotele natomiast profilowane o budowie modułowej. Stelaże i uchwyty foteli powinny być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem. W autobusie musi być dezynfektor automatyczny.
W przestrzeni pasażerskiej zamontowane mają być ładowarki USB z podwójnym portem typu A 5V/2A min. 3 sztuki. przeznaczone dla pasażerów do zasilania urządzeń elektronicznych. Powinni umożliwiać ładowanie podczas jazdy oraz podczas postoju autobusu na pętli i wyposażone w podświetlenie w stanie aktywności. Zamawiający liczy na zabezpieczenie przed zabrudzeniem i uszkodzeniem.
W autobusach znajdą się także pasy do mocowania roweru w obrębie miejsca na wózki. Ma być dostępny internet i system lokalizacji GPS oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Z ciekawostek, w specyfikacji zamówienia przewidziano także lodówkę dla kierowcy na min. 2 litry.
Monitoring zawierać ma min. 4 kamery wewnątrz i 4 kamery na zewnątrz pojazdu.
Zasięg autobusu na zmagazynowanej energii ma wynieść min. 140 km.
Stacja ładowania zbudowana w zajezdni MPK ma być w układzie: 1 sztuka o mocy wyjściowej 80kW, z podziałem na dwa stanowiska ładowania po 40kW lub b 1x 80kW, zasilanej 3x400 V AC, 50 Hz.
Miasto Łomża liczy na min. 3-letnią gwarancję całości sprzętu, a także 12 lat na poszycie zewnętrzne nadwozia, 7 lat na baterie i 15 lat na dostępność części zamiennych od zakończenia produkcji modelu.
Zakup zostanie sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pn.: „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży”.