Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 listopada 2024 napisz DONOS@
NOWE_FIO_zestawienie_3_skrocone_plik_edytowalny_KOLOR.jpg

Szkolny Budżet Obywatelski w Szkołach Katolickich

Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego jest jedną z czterech łomżyńskich szkół średnich, uczestniczących w realizacji projektu Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Uczniowie szkoły uczestniczyli już dwa lata temu w akcji tego typu, tak więc tym bardziej są w stanie docenić płynące z niej korzyści – Stowarzyszenie Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej, dzięki dofinansowaniu z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności, przekaże im na realizację dwóch zwycięskich projektów aż siedem tysięcy złotych.

Realizacja pilotażowego projektu Szkolnego Budżetu Obywatelskiego oznacza wzmożoną aktywność nie tylko dla członków zarządu Łomżyńskiego Klastra Ekonomii Społecznej czy nauczycieli, ale przede wszystkim uczniów. W Katolickim Liceum Ogólnokształcącym po wprowadzających w tematykę budżetu lekcjach obywatelskich szybko powołano siedmiosobowy zespół roboczy, koordynujący całokształt działań związanych z realizacją SBO w szkole.

6.jpg
– Cieszymy się z tego, że możemy mieć wpływ na to, co będzie działo się w szkole, coś w niej zmienić – podkreśla Łukasz. – Zaspokoimy w ten sposób potrzeby uczniów, będziemy mogli w jakiś sposób pomóc, a do tego zapoczątkować akcję tego typu w naszej szkole – dodaje Lena. – Poza tym szkoła to jest nasz drugi dom, bo spędzamy w niej bardzo dużo czasu, niektórzy po 8-9 godzin dziennie, powinniśmy więc czuć się tutaj dobrze i mieć do wykorzystania zakres pewnych możliwości. – Na pewno też dzięki temu lepiej wszyscy się poznamy – zauważa Marcin.

4.jpg

Młodzi ludzie podkreślają również znaczenie tego, że dzięki zorganizowanym w czasie realizacji akcji warsztatom i zajęciom nabędą bardzo przydatne w późniejszym życiu umiejętności, przede wszystkim nauczą się pisać projekty i efektywnie działać w zespole, gdzie każdy będzie miał do spełnienia jakąś rolę, co przełoży się na końcowe powodzenie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego.

2.jpg


– Już widzę, że ten projekt został bardzo pozytywnie przyjęty przez młodzież – zauważa Marcin Pieńkowski, doradca merytoryczny zespołów roboczych z ramienia Łomżyńskiego Klastra Ekonomii Społecznej. – Warto podkreślić, że uczniowie zgłaszali się sami, jako wolontariusze, bo nie ma za to przewidzianych dla nich żadnych korzyści. Angażują jednak swój czas, dostrzegając, że mogą zrobić coś ważnego, że coś od nich zależy, a do tego mogą się czegoś nauczyć, choćby pisania projektów czy zespołowego działania. Bardzo nas cieszy, że wyłoniło się już takie grono osób, które mają jakąś określoną wizję, chcą coś robić, zmienić czy pomagać, bo to dobrze rokuje na przyszłość. W każdej placówce są to bardzo odmienne grupy, różniące się na przykład pod względem charakteriologicznym; każda ze szkół jest aktualnie na innym etapie wdrażania projektu, ale wszystkich tych ludzi jednoczy chęć działania, zmienienia czegoś w swym otoczeniu na lepsze.

Podczas warsztatowego spotkania dla grupy inicjatywnej SBO w Katolickim Liceum Ogólnokształcącym, prowadzonego przez Marcina Pieńkowskiego i Agnieszkę Maszkowską, ekspertkę związaną z Akcją „Masz Głos” Fundacji Batorego, uczniowie dowiedzieli się mnóstwa rzeczy, które niemal natychmiast będą mogli wykorzystać przy wprowadzaniu SBO w życie: jak ważny jest kosztorys projektu, weryfikacja zgodności projektów z regulaminem oraz ich poprawności merytorycznej i przede wszystkim sam ich wybór, niejako podstawa prawidłowego głosowania. Akurat w tej szkole głosować będą tylko uczniowie, wybierając z listy propozycji jeden projekt twardy z kwotą dofinansowania do pięciu tysięcy złotych oraz miękki do dwóch tysięcy złotych. Członkowie zespołu roboczego, korzystając z możliwości poradzenia się osób bardzo w tej materii doświadczonych, długo dyskutowali, ustalając wszelkie szczegóły, łącznie z tym, jak będzie wyglądać akcja promocyjna, obejmująca nagranie filmiku i inne działania w sieci i w tzw. realu, kto będzie odpowiadać za realizację zwycięskich projektów (autorzy oraz zespół koordynujący, wspierany przez wyznaczonych pracowników szkoły) oraz jak odbędzie się samo głosowanie (papierowe karty wrzucane do urny przenoszonej z klasy do klasy). Powstał również szczegółowy harmonogram budżetu szkolnego, zamykający się w datach 25 października – 21 grudnia. W tym czasie wszystko musi zostać zrealizowane, a sprawdzianem efektywności wytężonej pracy będzie niejako głosowanie w dniu 6 grudnia oraz ogłoszenie zwycięskich projektów dwa dni później.


1.jpg

Koordynatorzy projektu oraz jego opiekunowie z ramienia szkoły są jednak spokojni o efekt końcowy, bowiem dla uczniów Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego będzie to już drugie spotkanie ze Szkolnym Budżetem Obywatelskim, a doświadczenie przy realizacji tego typu działań jest czymś bezcennym.

– Działo się to podczas pandemii, co bardzo wtedy ograniczało zasięg i możliwości całej akcji – wyjaśnia Agnieszka Maszkowska. – Teraz jest o wiele lepiej, jest większa energia, dużo daje też fakt, że możemy się spotkać, porozmawiać twarzą w twarz, poznać się – łatwiej jest dotrzeć do młodzieży, kiedy jesteśmy na żywo. Wtedy działaliśmy zdalnie, co nie było proste, aczkolwiek był to ten pierwszy krok i teraz jest nieco łatwiej – uczą się tu jeszcze osoby, które były wtedy koordynatorami, a pamiętam, że wygrał wtedy projekt ozdób na studniówkę, tak więc mam nadzieję, że uczniowie już z niego korzystają i zobaczymy, co wygra w tym roku.

tekst płatny

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę