Aktywizacja uczniów dzięki Szkolnemu Budżetowi Obywatelskiemu
Cztery łomżyńskie szkoły średnie rozpoczynają udział w projekcie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Inicjatywa tego typu i na taką skalę odbywa się w Łomży po raz pierwszy, dzięki Stowarzyszeniu Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej i dofinansowaniu z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności. – Chcemy pokazać młodym ludziom, że coś od nich zależy – podkreśla Tomasz Wróblewski, prezes Stowarzyszenia i koordynator projektu. – To nauka demokracji od podstaw, danie uczniom możliwości zaangażowania się w coś pożytecznego i dokonaniu zmian na lepsze, dzięki wspólnemu działaniu i środkom zewnętrznym.
Idea Budżetu Obywatelskiego przyjęła się w Łomży. Mieszkańcy miasta szybko dostrzegli, że dzięki tej inicjatywie mogą wiele zmienić na lepsze, co zaowocowało nie tylko powstaniem licznych placów zabaw, siłowni na wolnym powietrzu czy boisk, ale też korzystnymi zmianami w miejskiej infrastrukturze. W innych ośrodkach już od dawna budżety tego typu są też wdrażane w szkołach, co daje bardzo dobre efekty, dając nie tylko wymierne korzyści, ale przede wszystkim ucząc młodzież obywatelskiej postawy i wspólnego działania, dzięki któremu ma ona możliwość zmienienia czegoś w swoim otoczeniu i do tego zgodnie ze swymi oczekiwaniami.
Prężnie działający Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej już od trzech lat czynił starania o pozyskanie środków w ramach tego projektu, co w końcu udało się sfinalizować.
– Pozyskaliśmy środki z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności i zaprosiliśmy do udziału w tym pilotażowym projekcie cztery łomżyńskie szkoły średnie – mówi Tomasz Wróblewski. – Każda z nich otrzyma siedem tysięcy złotych, ale nie zostaną one przekazane bezpośrednio na konto szkoły; uczniowie będą zgłaszali pomysły co w danej placówce warto zmienić, potem odbędzie się głosowanie, a my sfinansujemy inicjatywę, która zostanie w nim wybrana.
W pilotażu będą uczestniczyć I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki, Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 oraz Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Rozpocznie się we wrześniu, wraz z początkiem nowego roku szkolnego i potrwa do końca grudnia, obejmując powołanie w każdej ze szkół zespołu roboczego, złożonego z uczniów oraz opiekuna, zgłaszanie pomysłów oraz promocję tych inicjatyw, żeby uczniowie wiedzieli na co mają głosować. Kolejne etapy to głosowanie, sfinansowanie i realizacja zwycięskiego pomysłu oraz oddzielne podsumowanie projektu w każdej ze szkół, co będzie połączone wykładem, dodatkowo podkreślającym jak ważna jest aktywizacja młodych ludzi.
– Każda szkoła będzie mogła zrealizować dwie inicjatywy – podkreśla Tomasz Wróblewski. – Pierwsza to tak zwana inicjatywa twarda, gdzie za pięć tysięcy złotych będą mogli coś zakupić, na przykład komputer czy wyposażenie szkolnego radiowęzła. Druga obejmuje dwa tysiące złotych i jest to już inicjatywa tak zwana miękka, dająca możliwość sfinansowania w szkole imprezy typu piknik, festyn, wycieczka czy dni kultury uczniowskiej. Tylko od uczniów zależy co wybiorą.
Młodych ludzi w realizacji projektu będą wspierać członkowie Stowarzyszenia Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej: doświadczony samorządowiec i pedagog Krzysztof Kozicki poprowadzi lekcje obywatelskie, bo projekt obejmuje też kwestie edukacyjne; powie choćby o realizacji różnych projektów czy pozyskiwaniu środków. Marcin Pieńkowski będzie wspierać zespoły robocze jako doradca merytoryczny, rozstrzygając wątpliwości i służąc radą. Uczniowie będą całkowicie niezależni, ale w razie potrzeby będą mieli możliwość konsultacji, wsparcia przez kogoś doświadczonego w kwestiach proceduralnych czy organizacyjnych. Będzie też kompetentna osoba do pomocy przy pisaniu projektów, tak więc nic nie pozostawiono przypadkowi.
– Warto stawiać na takie inicjatywy aktywizujące młodzież – podkreśla Krzysztof Kozicki. – Dajemy dzięki nim młodym ludziom nie tylko możliwość wpływu na ich bezpośrednie otoczenie, ale przede wszystkim inwestujemy w przyszłość, kształując w nich świadomość, że wiele zależy od nich samych, jeśli tylko zechcą wspólnie działać.
– Moim głównym zadaniem jest przekonanie młodzieży, że warto uczestniczyć w tym projekcie – mówi Marcin Pieńkowski. – Zależy nam również na wyrobieniu w tych młodych ludziach przekonania, że są w stanie coś zmienić, a ich pomysł może być zrealizowany, jeśli tylko przekonają do niego innych uczniów i przeprowadzą w szkole kampanię informacyjną. Ważne będzie również pobudzenie kreatywności uczestników projektu, będzie nawet dodatkowa punktacja za partycypację własną, dodatkowe zaangażowanie.
Kolejnym celem, poza zdobyciem środków na szkolne potrzeby, jest też obudzenie liderów, kilku aktywnych osób, które będą w stanie pociągnąć za sobą koleżanki i kolegów, zmobilizować i zaktywizować szkolną społeczność, stworzyć grupę inicjatywną mogącą podjąć różne działania.
– Szkoła jest tak naprawdę drugim domem uczniów, bo spędzają w niej kilka godzin dziennie, powinna też pobudzać ich do działalnia, aktywizować – zauważa Marcin Pieńkowski. – Stąd ważność tego aspektu integracyjnego oraz dodatkowo danie czegoś od siebie i pozostawienia w szkole, żeby po latach nie kojarzyła się ona tylko z miejscem nudnej nauki. Promujemy też integrację pod hasłem „Spotkajmy się!” jako przeciwieństwo bezosobowych kontaktów w sieci, bo przecież często jest tak, że uczniowie nawet z równoległych klas nie znają się, nie utrzymują żadnych kontaktów, a działając wspólnie mają szansę zmienienia w swojej szkole czegoś na lepsze.
– Zależy nam na zaszczepieniu tej bardzo ciekawej inicjatywy wśród szkolnej społeczności Łomży – podsumowuje Tomasz Wróblewski. – Zaczynamy od części szkół średnich, ale docelowo chcielibyśmy objąć tym programem wszystkie szkoły średnie na terenie miasta, bo daje on bardzo duże możliwości. Doświadczenia z innych miast porównywalnych wielkością z Łomżą pokazują, że jest to inicjatywa warta kontynuowania; tym bardziej ważna, że finansowana ze środków zewnętrznych.
tekst płatny