Kolej pójdzie przez centrum Łomży
Firma Egis Polska, przygotowująca studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego szprychy CPK przez Łomżę, odrzuciła możliwość przebiegu linii kolejowej przez południowo-zachodnie rejony miasta Łomża i budowy tam dworca pasażerskiego. W pracach pozostaje wariant przez centrum miasta.
Firma Egis Polska, na zlecenie spółki CPK, przygotowuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko”. Na jesieni odbywały się konsultacje, w których prezentowano różne warianty przebiegu kolei szybkich prędkości w rejonie Łomży. Prezydent Łomży postulował wówczas, aby tory przeszły po południowo-zachodniej stronie miasta. Dwa dni temu w Gminie Łomża odbyło się spotkanie robocze, na którym dyskutowano przebieg kolei. Z informacji opublikowanej na stronie Gminy wynika, że „odrzucono możliwość przebiegu linii przez południowo-zachodnie rejony miasta Łomża i budowy tam dworca pasażerskiego”. Oznacza to, że jedyny wariantem, nad którym prowadzone są prace planistyczne, wiedzie rezerwą kolejową przez środek miasta. W tym wariancie dworzec kolejowy umiejscowiony byłby w rejonie obecnego centrum przesiadkowego.
- To było spotkanie robocze przed konsultacjami społecznymi z mieszkańcami, które, za kilka tygodni, mają rozpocząć się we wszystkich gminach, przez których obszar miałaby przebiegać linia kolejowa. My takie konsultacje zorganizujemy w Konarzycach, bo trzy z czterech dziś rozważanych wariantów przebiegają przez lub w bezpośrednim sąsiedztwie tej miejscowości – mówi Wójt Gminy Łomża Piotr Kłys. – Już wcześniej, mając na uwadze celowość działań zmierzających do szybkiej budowy nowej linii kolejowej i dobro mieszkańców My, ale także samorządy ze Śniadowa i Miastkowa, jako najkorzystniejszy wskazywaliśmy wariant nr 1, który przebiega równolegle do drogi krajowej nr 61. Wariant ten w najmniejszym stopniu będzie kolidował z zabudową mieszkaniową.
Zgodnie z zapowiedziami, kolej przez Łomżę przebiegałaby po estakadzie położonej 7-8 m nad ziemią. Aby tory na takiej wysokości przebiegały przez miasto, ich „podnoszenie” powinno zacząć się już w rejonie Tarnowa.
Na marzec - kwiecień planowane są konsultacje z udziałem mieszańców na których przedstawione zostaną warianty nad którymi toczyć się będą dalsze prace. Prezentowane mapy będą na tyle szczegółowe, że widać na nich będzie ewentualne kolizje i wyburzenia. Jesienią ma być gotowy wariant inwestorski, który chciałaby realizować CPK.
Kolej przez środek Łomży czy na obrzeżach – konsultacje kolei CPK w Łomży
Konsultacje kolei szybkich prędkości w Piątnicy