Konsultacje kolei szybkich prędkości w Piątnicy
Odbyło się spotkanie konsultacyjne w Piątnicy w sprawie kolei szybkich prędkości w regionie. Przyszli głównie mieszkańcy Czarnocina, miejscowości, przez którą miałaby przebiegać linia.
Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego zaprezentowali cztery warianty przebiegu linii kolejowej CPK Ostrołęka – Łomża - Giżycko w Łomży w rejonie Piątnicy i Czarnocina. Około 30 osób pytało i sprawdzało dokładną lokalizację planowanego torowiska i jak to przebiega w stosunku do ich nieruchomości. Zaproponowane dwa z wariantów, przekraczają Narew na granicy Piątnicy, fortów i Czarnocina. Kolejne dwa przesuwają się już w stronę środka Czarnocina. Pytano o przejazdy kolejowe. Tu szybko wyjaśniono kwestię, że przy pociągach dużych prędkości nie ma przejazdów na jednym poziomie. Wszystkie odbywają się nad albo pod torowiskiem, czyli bezkolizyjnie.
Przedstawiciele CPK podkreślali, że możliwe są przesunięcia każdego z tych wariantów, a wybrany ostatecznie przebieg może być kompilacją kilku. Oczywiście zachowane muszą być wszystkie wymogi techniczne co do projektowanej linii, chociażby promienie skrętu itp.
Wiele głosów proponowało, aby przebieg wytyczyć poza miejscowością, w rejonie trasy S61. Obecni na spotkaniu przedstawiciele inwestora wskazywali na wiele kluczowych elementów, m.in. miasto Łomża i umiejscowiony w centrum dworzec, czas przejazdu z Giżycka do Warszawy itp.
Przedstawiciele CPK, podkreślali wagę ankiet z wyborem wariantu przebiegu łącznie z uzasadnieniem dlaczego. Zachęcali do ich wypełniania. Ankiety dostępne są także na stronie CPK (link do materiałów i ankiety pod tekstem). Podczas analizy wielokryterialnej poza warunkami finansowymi, technicznymi, przyrodniczymi itp. ważne są kryteria społeczne i takie spotkania temu służą.
Technologia budowy kolei szybkich prędkości wymaga określonych warunków technicznych, np. promień skrętu. Dlatego linie przebiegu są proste, a luki szerokie. Aby osiągnąć założony czas przejazdu, pociąg musi jechać szybko. Należy pamiętać, że przesunięcie linii w jednym miejscu, pociągnie za sobą zmiany w kolejnych. Pas szerokości dla torowiska na płaskiej ziemi ma około 40 m, choć miejscami może osiągnąć do 100 m. Zawiera on dwa torowiska, dwie drogi serwisowe i trakcje lub też inne urządzenia techniczne.
Kolejne spotkania odbędą się na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku. Wówczas to mają zostać zaprezentowane dokładne przebiegi wariantów, łącznie z numerami działek przez które będzie przebiegać.
Uzyskanie decyzji środowiskowej, dla jednego wybranego wariantu inwestorskiego, planowane jest na przełomie 2023 - 2024 roku.
Łomżyńskie konsultacje, na wniosek Ratusza, zostały przesunięte. O nowym terminie poinformujemy.