Matematyka rozleglejsza na maturze w Łomży
- Dzisiejszy egzamin maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym był wyraźnie trudniejszy niż w środę w ubiegłym tygodniu na "podstawie" - mówi Kosma Jakub Lutrzykowski, abiturient z I LO imienia Tadeusza Kościuszki w Łomży. - Wtedy mieliśmy 35 zadań do rozwiązania, a teraz 15, jednak każde z nich było dłuższe, wymagało większej wiedzy z rozleglejszych obszarów zagadnień. Na 182 tegorocznych abiturientów w I LO matematykę rozszerzoną zdecydowało się zdawać 80. W Łomży abiturientów jest 1227, natomiast z tego grona Królową Nauk we wtorek zajęło się 269.
Drugi dzień pogoda słoneczna, ciepła, wiosennie majowa. Chociaż maturzyści mieli 180 minut na analizę treści zadań i obliczenia, kilkoro wyszło z ponad 100-letniego gmachu przy Bernatowicza kilkanaście minut albo i z pół godziny wcześniej. Samotnie wyczekujący na syna przez 3 godziny przed Szkołą ojciec przypuszcza, że prawdopodobnie zorientowali się, że i tak wszystkim zadaniom nie podołają. - Uczniowie najlepsi z matematyki nie wychodzili pierwsi, zostawali do końca, żeby sprawdzić każde rozwiązania po kilka razy - ocenia Kosma, znający możliwości koleżeństwa od lat. Jego kolega Szymon Żelazny za najtrudniejsze zadanie uważał to, które wymagało optymalizacji kilku wymiarów. Przykładowo: jeżeli prostopadłościan o podstawie kwadratu ma jedną z krawędzi nie dłuższą niż 9 metrów i objętość 144 m sześciennych, to jakie powinny być krawędzie pojemnika / zbiornika dla największej oszczędności na kosztach materiałów, gdy podstawa i ściany za mkw. to różne kwoty...?
- Mamy nadzieję, że nasi uczniowie będą mieć dobre wyniki, zarówno z matury na poziomie podstawowym, jak i na rozszerzonym - mówi Jerzy Łuba, dyrektor I LO w Łomży. - W I LO od wielu lat taka tendencja jest zachowana. Uważam, że maturzyści są dobrze przygotowani do tego egzaminu. Włożyli w opanowanie materiału dużo wysiłku i pracy w zupełnie nowej sytuacji, kiedy musieli uczestniczyć w nauczaniu zdalnym. Na sukces liczą uczniowie, rodzice i nauczyciele.
Sukcesem dla laika może być samo wyobrażenie sobie paraboli y = x do kwadratu obok punktów A i B wewnątrz tej krzywej stożkowej i zmiennego na niej punktu C w każdym trójkącie ostrokątnym.
Punkty z rozszerzenia przydatne w rekrutacji
W II LO w Łomży do matury rozszerzonej z matematyki zadeklarowało przystąpić 51 ze 151 tegorocznych absolwentów; w III LO - 18 na 130 abiturientów; w "Ekonomiku" - 17 ze 126 abiturientów; w "Mechaniaku" - 74 ze 142 abiturientów; w Zespole Szkół Akademickich WSA - 12 z 55; w Katolickim LO - 15 na 56. Łącznie w Łomży z Królową Nauk za pan brat zadeklarowało znajomość 269 osób na 1227 zdających.
Oprócz nich, jak informuje dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej dr Agnieszka Muzyk, 24 osoby zdawały rozszerzenie z matematyki na maturze po raz kolejny, ponieważ rok temu lub w latach poprzednich nie zdały albo poprawiają wyniki. W tym 2. roku pandemicznym maturzyści mają obowiązek zdać 3 przedmioty: język polski, matematykę i angielski na poziomie podstawowym, jednak część maturzystów decyduje się również na egzamin z rozszerzenia, ponieważ punkty za dodatkowe przedmioty wliczane są przez uczelnie w rekrutacji.
Mirosław R. Derewońko