4 miliony zł na dokumentację kolei Łomża - Białystok
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o podjęcie działań zmierzających do przygotowania technicznej dokumentacji projektowej modernizacji (rewitalizacji) linii kolejowej nr 36 Ostrołęka - Łapy oraz nr 49 Śniadowo – Łomża – napisał wicemarszałek województwa Marek Olbryś do prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Obecnie w RPOWP na realizację ww. zadań zabezpieczono środki finansowe w kwocie ok. 4 mln. zł. Wolą Zarządu Województwa Podlaskiego jest wydatkowanie tej kwoty na wyartykułowany powyżej cel.
Pod koniec października informowaliśmy o decyzji władz województwa podlaskiego o przesunięciu 90 milionów złotych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 na inwestycje w kolej prowadzącą w kierunku Białorusi. Okazało się, że pieniądze wzięto z puli środków zapisanych na rewitalizację linii kolejowych prowadzących do Łomży. (zobacz: Kolej na wschód ważniejsza niż do Łomży)
Zostało na dokumentację?
Wówczas marszałek województwa Artur Kosicki zapewniał, że modernizacja linii kolejowej do Łomży „jest to kluczowa dla nas sprawa, ale w nowej perspektywie”. Zapowiadał też, że będzie wykonana dokumentacja na rewitalizację linii. Teraz list w tej sprawie do Ireneusza Merchela, Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA wysłał odpowiedzialny za rozwój infrastruktury wicemarszałek województwa Marek Olbryś z Łomży. Wnosi o podjęcie działań zmierzających do przygotowania technicznej dokumentacji projektowej modernizacji obu linii kolejowych zapewniających możliwość połączenia kolejowego pomiędzy Łomżą a Białymstokiem. To linie nr 49 z Łomży do Śniadowa oraz nr 36 (Ostrołęka -) Śniadowo – Łapy skąd dalej, po linii Rail Baltica, pociągi mogłyby pojechać do centrum Białegostoku.
- W naszej opinii z uwagi na wymogi środowiskowe modernizacja taka powinna uwzględniać elektryfikację przedmiotowych linii – napisał Olbryś dodając, że kolejowy transport elektryczny jest transportem najbardziej ekologicznym pozostawiającym tzw. zerowy ślad węglowy. - W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Podlaskiego celem szczególnym Osi IV. „Poprawa dostępności transportowej” określona została konieczność realizacji inwestycji w tym obszarze. Obecnie w RPOWP na realizację ww. zadań zabezpieczono środki finansowe w kwocie ok. 4 mln. zł. Wolą Zarządu Województwa Podlaskiego jest wydatkowanie tej kwoty na wyartykułowany powyżej cel.
„Kolej Plus” Łomża - Białystok
Wicemarszałek Marek Olbryś nawiązuje także do przedstawionego przed rokiem nowego rządowego programu „Kolej Plus”.
- Z ogromną nadzieją i radością przyjęliśmy informację o ujęciu w rządowym programie „KOLEJ PLUS” inwestycji na przedmiotowych liniach kolejowych. Ufamy, że zakładane działania tego programu zostaną zrealizowane zgodnie z harmonogramem i strukturą jego finansowania. Mając na uwadze powyższe oraz potrzeby społeczne zwracam się z uprzejmą prośbą o podjęcie działań jak najszybszego przygotowania infrastruktury kolejowej, do udrożnienia przedmiotowego ciągu transportowego – napisał wicemarszałek Marek Olbryś.
Przedstawiając przed rokiem projekt Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, czyli „Kolej Plus”, „rewitalizacja linii kolejowej 49 Śniadowo – Łomża” była wskazywana jako jedna z 20 pierwszych inwestycji do realizacji. Wówczas podawano, że nakłady na wykonanie tej inwestycji to ok. 50 mln zł, a po jej wykonaniu przejazd pociągiem z Łomży do Białegostoku trwałby ok. godziny i 10 minut.