Matematyka poszła najsłabiej
Zarówno absolwenci pierwszego rocznika ośmioklasowej podstawówki jak i ostatniego rocznika gimnazjów najsłabsze wyniki na egzaminach kończących naukę osiągnęli z matematyki. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży przekazała uczniom wyniki ich egzaminów, a do publicznej wiadomości podała średnie wyniki wojewódzkie. Z matematyki ósmoklasiści uzyskali średnio 46%, a gimnazjaliści 44%punktów możliwych do zdobycia.
Egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony w formie pisemnej od 15 do 17 kwietnia 2019 r. Każdy uczeń kończący podstawówkę musiał przystąpić do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, którym dla ogromnej większości był język angielski. W województwie podlaskim do egzaminu ósmoklasisty przystąpiło około 10 730 spośród około 10 786 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 99,5%).
Za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści z województwa podlaskiego uzyskali średnio 60% punktów możliwych do zdobycia, a z języka angielskiego – 58% punktów. W przypadku matematyki ta średnia jest znacznie niższa to tylko 46%.
Jak podała Jolanta Gołaszewska dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży najwięcej trudności sprawiło zdającym zadanie 20., którego rozwiązanie wymagało zaplanowania kolejnych kroków i zapisania ich za pomocą symboli matematycznych. Narysowany był prostokąt symbolizujący działkę o powierzchni 3750 m2, którą podzielono na trzy prostokątne działki o jednakowych wymiarach. Uczniowie mieli ustalić jakie wymiary miała działka przed podziałem i zapisać obliczenia.
- Kluczem do rozwiązania tego zadania było zauważenie, że stosunek długości boków małego prostokąta wynosi 1:2 – podaje dyrektor łomżyńskiej OKE wskazując, że ósmoklasiści uzyskali za rozwiązanie tego zadania średnio 25% punktów możliwych do zdobycia.
Podobne wyniku były także w przypadku przeprowadzonych po raz ostatni egzaminów gimnazjalnych. Te odbywały się od 10 do 12 kwietnia 2019 r, a przystąpiło do nich 10 239 uczniów III klas gimnazjum (ok. 99%). Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części: humanistycznej (zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego - w dwóch odrębnych arkuszach); matematyczno-przyrodniczej (zadania z: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki również w dwóch odrębnych arkuszach); języka obcego nowożytnego (zwykle angielskiego) na poziomie podstawowym albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Za rozwiązanie zadań z zakresu języka polskiego gimnazjaliści uzyskali średnio 62% punktów możliwych do zdobycia. W przypadku przedmiotów przyrodniczych średnio było to 50% punktów możliwych do zdobycia, a z zakresu matematyki tylko 44% punktów możliwych do zdobycia. Gimnazjalistom zdecydowanie najlepiej poszedł egzamin z języka angielskiego. Średni wynik na poziomie podstawowym to 68% punktów.
- Uczniowie uzyskali najwyższy średni wynik za zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu – 73%, gorzej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajomość funkcji językowych oraz rozumienie tekstów pisanych (średni wynik – odpowiednio 70% i 66%). Najwięcej trudności sprawiły uczniom zadania sprawdzające znajomość środków językowych (średni wynik – 61% punktów możliwych do uzyskania) - podaje w podsumowaniu wyników dyrektor OKE Łomża.