wtorek, 11 grudnia 2018 napisz DONOS@

Patryk Sekściński i drużyna III LO najlepsi z historii Łomży

Nobliwa aula I LO na pięć kwadransów przemieniła się w przyciemnione tajemniczo studio, jak w teleturniejach telewizyjnych. Wśród licznej publiczności zapanowała atmosfera napięcia i pełnego emocji myślenia - na wyścigi z czterdzieściorgiem uczestników z 8 szkół średnich. Trzeba było się bardzo spieszyć, gdyż w konkursie na temat historii Łomży liczyły się wiedza, koncentracja, zmysł obserwacji, kojarzenie faktów i refleks. Do połowy zdawało się, że triumfować będą gospodarze na zmianę z II LO, lecz pytanie po pytaniu - aż do ostatniego z numerem 21 - przewagę konsekwentnie umacniała piątka z III LO, skąd Patryk Sekściński zdobył 1. miejsce, zaś drugie Cezary Wiśniewski.

Nad sceną wisiał ekran dla widowni, zawodnicy mieli tablety z pytaniem i czterema odpowiedziami do wyboru, z którego mogli strategicznie zrezygnować, żeby nie dostać punktów ujemnych. Zasada Quizspotter, firmy ze Stalowej Woli, która przygotowała program i obsługę techniczną rozgrywki w takt elektronicznie modulowanego zegara, była taka: na odpowiedź jest 30 sekund, jeżeli zawodnik udzieli jej prawidłowo w 1. sekundzie, dostaje 100 punktów; jeśli w 15. sekundzie – 50, a liczba się zmniejsza z każdą sekundą do upływu pół minuty. Lektor czytał pytanie, w ciemności sali krążyły po ścianach i suficie duże, białe i wielobarwne okręgi, po czym – jak w „Milionerach” - ukazywała się właściwa informacja z życia 600-letniego miasta nad Narwią i kochających je przez wieki ludzi i z ciekawostkowo ujętej przeszłości Łomży. Silnej dramaturgii dodał fakt, że pozycja zawodników i szkół zmieniała się dosłownie z minuty na minutę, zależnie od poprawności i czasu dotknięcia w ekran tabletu, co ilustrowały błyskawicznie aktualizowane wyniki punktowe. Przemieszczające się w dół nazwiska potencjalnych liderów na podium – jak z I LO: Piotr Niemyjski (ostatecznie 6. m.) i Jakub Kozak (7. m.) wywoływały okrzyki i westchnienia zawodu, podobnie jak długo prowadzący Aleksander Szczepara, w połowie rywalizacji schodzący na dobre, choć jednak 3. miejsce w finale. Radosnym aplauzem publiczność reagowała również na coraz to przeskakujące miejsca szkół, na co sumowała się punktacja 5-osobowych drużyn. Na koniec konkursu punktacja przedstawiała się tak, że zwycięskie III LO (opiekunowie: Marcin Mikołajczyk i Alicja Czarnocka) miało 1039 punktów, a ostatnia „Budowlanka” - zaledwie 225. Pomiędzy nimi uplasowały się: I LO, II LO, „Ekonomik”, „Katolik”, „Mechaniak” i „Weta”. W drużynie I LO wystąpili ponadto: Michał Błażejczyk (8. m.) i Krzysztof Metelski (12. m.). Reprezentacja II LO to: Maciej Zduńczyk (9.), Aleksandra Karpińska (13.), Filip Wierzbowski (14.), Szymon Milewski (18.) i Michał Potocki (19.) - są wychowankami np. Mariusza Małkowskiego i zwycięzcami eliminacji, za co w nagrodę dostali monografię Łomży.

Wiedza z monografii i tablic na murach
Po emocjach konkursu zasiedliśmy ze zwycięzcami z III LO w Łomży, żeby dowiedzieć się, w jaki sposób pogłębiać wiedzę na temat miasta młodości, miejsca narodzin, dzieciństwa i nauki... Można przeczytać monografię „Łomża na przestrzeni dziejów” pod red. prof. Krzysztofa Sychowicza, jak uczynił triumfator. - Historia była moją pasją znacznie wcześniej, szczególnie zainteresowało mnie średniowiecze i oświecenie, ale w konkursie historycznym wystartowałem po raz pierwszy w życiu za namową Marcina Mikołajczyka – mówi Patryk Sekściński. Trzecioklasista za przedmiot studiów obierze jednak kierunek matematyczno-fizyczny, więc poznawanie przeszłości będzie wewnętrznie ubogacać przyszłego inżyniera. Zdobywca 2. miejsca Cezary Wiśniewski potrzebuje historii z innej pobudki: będzie studiował prawo, gdzie ta dyscyplina jest obowiązkowa. Z uśmiechem dopowiada, że zachętą do poznania dziejów okazały się tablice na murach zabytkowych gmachów: o kolegium jezuickim sprzed 400 lat na ogrodzeniu skweru przy pl. Kościuszki czy na ratuszu z początku XIX w., gdzie upamiętniono pierwszego prezydenta po I wojnie światowej Władysława Świderskiego. Gabriela Modzelewska (4. m.) też ma za sobą lekturę monografii Łomży, zaś Arkadiusz Kuligowski (5.) uważa, że warto szukać w różnych źródłach, nie tylko w wikipedii. Jego zdaniem, warto sięgać po książki na temat małej ojczyzny, by orientować się w sensie osobistego pojmowania patriotyzmu i bycia świadomym Polakiem w globalnym świecie. Tomasz Świerczyński (10. m.) uważnie słucha.

„Wiedza umacnia i idzie za Wami w świat...”
Na tablety i projektory zasłużyli, wiedząc, w którym wieku istniał 5 km od obecnego miasta gród (IX – X w.), kto był pierwszym biskupem Diecezji Łomżyńskiej (Romuald Jałbrzykowski), kiedy powstał stary cmentarz (1801), z jakiej okazji był w 1966 r. w Łomży Kardynał Stefan Wyszyński (Tysiąclecie Państwa Polskiego), kiedy Niemcy utworzyli getto dla Żydów (1941), dlaczego w 1981 Łomżę odwiedził Czesław Miłosz (noblista, na zaproszenie Jana Kulki), komu miasto zawdzięcza fotografie z przełomu XIX i XX w. (Tyburcy Chodźko)... Wszystkim pogratulowała Ewa Sznejder, naczelnik Centrum Współdziałania Społecznego i absolwentka I LO w Łomży. - Wiedza pozostaje w Was, umacnia i idzie za Wami w świat – zapewniła młodzież, wytężającą wzrok w ciemnościach. - To nasz błąd, że nie dopisało oświetlenie na wręczeniu nagród – tłumaczyli technicy z Quizspotter. 

Mirosław R. Derewońko

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę