Oferta Nextbike nie spełniła założenia?
Urząd Miejski odniósł się do naszych informacji o odrzuconej ofercie Nextbike na rower miejski. Twierdzi, że „założenie okresu trwania usługi pilotażowej 6 miesięcy, poniżej 30.000 euro oferowała tylko firma BikeU”.
Jak przekazał Łukasz Czech „z uwagi na pilotażowy charakter systemu komunikacji rowerowej w Łomży, gdzie znany był tylko zarys wymagań dotyczących takiej usługi, a także potrzebę zbadania możliwości funkcjonowania systemu na terenie miasta oraz ze względu na innowacyjny w skali tego typu usług pomysł na realizację pilotażu wraz z podmiotami prywatnymi i spółkami miejskimi, Prezydent zdecydował się zaprosić do negocjacji doświadczone firmy działające w tej branży.”
Miejski urzędnik potwierdza, że przeprowadzono spotkania i negocjacje z dwiema firmami oferującymi swoje usługi: Nextbike i BikeU. Zapewnia, że oferty oceniane były pod kątem: ilości stacji, ilości rowerów w systemie, czasu trwania usługi pilotażowej oraz możliwości rozbudowy systemu o dodatkowe stacje, których koszty ponosiłyby podmioty zewnętrzne.
O tym dlaczego przegrał Nextbike a wygrał BikeU podaje dwie wersje. Raz pisze, że „do dalszych negocjacji zaproszono firmę BikeU z uwagi na korzystniejszą cenę usługi oraz jej większy zakres czasowy, a także możliwość rozszerzania systemu roweru miejskiego o tzw. stacje sponsorskie”, a nieco dalej, że „założenie okresu trwania usługi pilotażowej 6 miesięcy, poniżej 30.000 euro oferowała tylko firma BikeU”.
Łukasz Czechy przekazuje, że poza ofertami, które opisaliśmy na 4 i 6 stacji, firma Nextbike w limicie 30 tys. euro (za 125.000 zł netto tj. 153.750 zł brutto) zaoferował pilotaż zawierający uruchomienie usługi na okres 2 miesięcy, obejmujący 4 stacje, 48 stojaków oraz 32 rowery, po 8 na stacji. I to dla tej oferty przeprowadzono porównanie ofert. Wyszło, że BikeU jest dużo lepsza:
- koszt usługi na 1 miesiąc w BikeU to 26.333,28 zł, a Nextbike 76.875 zł
- koszt stacji na miesiąc BikeU 8.777,76 zł, a Nextbike 19.218,75 zł
- koszt na 1 rower na miesiąc BikeU 1.316,66 zł, a Nextbike 2.402,34 zł
Miejski urzędnik nie odniósł się do kwestii dlaczego od Nextbike żądano kalkulacji ceny na minimum 4 stacje rowerowe, a w ofercie BikeU były 3. Z naszych informacji wynika, że Urząd nie prosił Nextbike o kalkulację ceny z ograniczeniem minimalnej liczby stacji rowerowych do 3. Urzędnik nie odniósł się także do faktu, że przy wykupie 6 stacji – 3 przez miasto i 3 przez miejskie spółki - oferta Nextbike jest znacznie tańsza od oferty BikeU.
Podał za to, że 30 tys. euro netto, to obecnie w złotówkach 159 tys. 101 zł i 73 gr brutto i że oferta firmy BikeU na 6 miesięcy z 3 stacjami i 20 rowerami wynosiła 157 tys. 999 zł i 65 zł brutto.
Łukasz Czech podkreśla też, że w tym roku ma być prowadzony pilotaż ŁoKeRa, a „docelowy system roweru miejskiego będzie wymagał ogłoszenia przetargu nieograniczonego w trybie Ustawy o Zamówieniach Publicznych. Określone wtedy zostaną Szczegółowe Specyfikacje Istotnych Warunków Zamówienia określające czas trwania usługi (planowane 3 lata), ilość i lokalizację stacji oraz ich wielkość, ilość rowerów w systemie, warunki dotyczące stawek opłat za korzystanie z systemu, sposoby płatności, obsługi itp.”
zobacz: Wysoka cena miejskiego roweru