Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 30 listopada 2024 napisz DONOS@

AlmaMater.jpg

Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona lekcja języka obcego?

Trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie człowieka we współczesnym świecie bez znajomości przynajmniej jednego języka obcego. Nic dziwnego, że szkoły językowe wyrastają jak grzyby po deszczu i prześcigają się w atrakcyjnych ofertach. Jak jednak wybrać tę najlepszą?

Decyzja o wyborze nie jest rzeczą prostą. Warto sprawdzić opinie o danej szkole. Dowiedzieć się jak efektywna jest nauka, czy uczniowie robią widoczne postępy. Takie cechy, jak np. kolorowe, estetyczne sale, zabawki dla dzieci, sympatyczna atmosfera, albo niższa cena są ważne, ale nie najważniejsze.

A zatem, jak zorientować się, czy zajęcia prowadzone są w sposób właściwy, czy nauka rzeczywiście jest SKUTECZNA? To jest, czy uczeń rzeczywiście rozwija praktyczne umiejętności językowe. Innymi słowy, jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona lekcja języka obcego?

Po pierwsze, już sama nauka w grupie jest o wiele bardziej efektywna niż lekcje indywidualne, zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży. Grupa daje możliwość wzajemnej interakcji, stymuluje naturalną komunikację, w sposób naturalny motywuje do nauki - a przecież motywacja wewnętrzna ucznia jest kluczem do sukcesu.

Po drugie, otoczenie. Powinno sprzyjać skupieniu i spokojnej nauce. Najlepiej, jeśli grupa nie liczy więcej niż 12 osób. W przeciwnym razie uczący się nie będą mieli okazji wypowiedzieć się na zajęciach odpowiednio często, a nauczyciel może nie usłyszeć, co mówią podczas pracy w parach.

Po trzecie, lekcja powinna zapewniać jak najpełniejsze „zanurzenie się” w języku, czyli powinna być prowadzona w jak największym zakresie w języku obcymzarówno nauczyciel jak i uczniowie powinni komunikować się w języku, którego się uczą. Rolą nauczyciela jest wyrobienie wśród uczniów takiego nawyku. Nauczyciel powinien przy tym unikać dosłownego tłumaczenia na j. polski poznawanych słów i zwrotów – najlepiej, jeśli uczeń sam, w miarę możliwości, próbuje wywnioskować znaczenie z kontekstu. Umysł szybko przyzwyczaja się do wszelkich ułatwień – uczniowie nie zapamiętają, jeśli wiedzą, że za chwilę usłyszą tłumaczenie. Nowe słownictwo powinno być wprowadzane i utrwalane w ciekawym i zapadającym w pamięć kontekście.

Almazdjęcie.jpg

Po czwarte, większość czasu na lekcji powinna zajmować tzw. produkcja językowa, to jest ćwiczenie praktycznego zastosowania nowego zagadnienia. Czyli, jak najwięcej ćwiczeń stymulujących naturalną komunikację, w mowie i w piśmie. Ważnym jest, aby nauczyciel szanował podmiotowość ucznia. Jeśli to nauczyciel głównie mówi na lekcji, trudno oczekiwać, że uczniowie opanują język praktycznie.

Nie ma nic wspólnego z praktycznym językiem monotonne wykonywanie ćwiczeń gramatycznych jednego po drugim, tłumaczenie przez uczniów zdań lub tekstów na język polski, albo bezmyślne czytanie tekstu na głos kolejno przez poszczególnych uczniów (takie czytanie nie uczy, ani wymowy, ani nie rozwija sprawności rozumienia czytanego tekstu).

Po piąte, jedną z kluczowych spraw jest zaangażowanie nauczyciela. Na lekcji widać, czy nauczyciel przemyślał, zaplanował poszczególne fazy lekcji, czy zadbał o różnorodność ćwiczeń - po prostu, czy jest przygotowany. Warto z pozycji ucznia, podsumować każdą lekcję, czyli zastanowić się jak dużo z niej wyniosłem /-am. Przy czym, rodziców zachęcamy do nie opierania się wyłącznie na opinii dziecka w tym zakresie, warto od czasu do czasu sprawdzić samemu, czy dziecko robi postępy.

Nauczyciel powinien też pokazać uczniowi jak efektywnie powtarzać materiał samodzielnie w domu i na bieżąco nauki własnej od ucznia wymagać. Ponieważ, im częściej powtarzamy poznawany materiał, tym szybciej i trwalej go zapamiętujemy!

Po szóste, kurs powinien być dopasowywany do konkretnych potrzeb każdego ucznia, jego poziomu umiejętności oraz sposobu uczenia się. Dobrze, jeśli szkoła pracuje według ustalonego programu nauczania, na bieżąco testuje postępy uczniów i zapewnia kontynuację nauki na kolejnych jej etapach, aż do poziomu biegłości językowej.

Drogi /-a Czytelniku /Czytelniczko, życzymy Ci zatem trafnego wyboru szkoły językowej oraz zapału i wytrwałości w uczeniu się języków ! 

Szkoła Języków Obcych ALMA MATER

Centrum Egzaminacyjne Cambridge English Language Assessment

Najstarsza szkoła językowa w mieście. 28 lat na rynku. Zapytaj naszych absolwentów o efekty !

stopka.png

Tekst Promocyjny


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę