Wesoła pszczoła
Ponad setka dzieci ze szkół podstawowych Łomży i powiatu łomżyńskiego wzięła udział w konkursie poetycko-plastycznym „Wesoła pszczoła-malowane wiersze”. Jego celem była edukacja najmłodszych i uzmysłowienie im ogromnej roli pszczół w ekosystemie i w naszym życiu. – Lubię malować i rysować – mówi Maja Gronostajska, uczennica klasy III B SP 9 w Łomży. – Dlatego chętnie wzięłam udział w tym konkursie, bo wiem, że pszczoły trzeba chronić! – Rysowałam z wyobraźni, bo lubię przyrodę – dodaje jej koleżanka z klasy Natalia Trochimowicz. – Najpierw wymyśliłam, że pszczoła jest czerwona ze złości, stąd tytuł wiersza „Czerwona pszczoła”, a później już poszło!
– Jestem pszczelarką i miłośniczką przyrody, dlatego temat pszczół, a przede wszystkim ich ochrony jest mi bliski – mówi inicjatorka konkursu Agnieszka Zielewicz. – Dlatego postanowiłam zorganizować w tym roku w Łomży projekt „Wielki dzień pszczół” i jednym z jego elementów jest konkurs „Wesoła pszczoła-malowane wiersze”. Zadaniem dzieci było napisanie wiersza o tematyce związanej z pszczołami oraz wykonanie pracy plastycznej będącej jego ilustracją.
Na zorganizowany przez Galerię 6na9 Agnieszki Zielewicz, pasiekę „Zielówka”, Rodzinny Ogród Działkowy im. Jakuba Wagi w Łomży i Filię nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łomży konkurs wpłynęło 114 zilustrowanych wierszy, wykonanych przez uczniów klas I-III szkół podstawowych z Łomży, Piątnicy, Drozdowa i Kupisk. Poziom większości prac był bardzo wysoki, tak więc komisja pod przewodnictwem kierowniczki Galerii Sztuki Współczesnej Karoliny Skłodowskiej miała niezwykle trudny wybór, a wybór najlepszych prac trwał kilka godzin.
– Jestem pod wrażeniem, że dzieci bardzo poważnie podeszły do konkursu, chociaż poczucia humoru w tekstach im nie brakowało – ocenia Karolina Skłodowska. – Były one bardzo wdzięczne, pomysłowe, czasami być może pisane z niewielką pomocą rodziców czy nauczycieli, ale to w niczym nie przeszkadza, bo w ten sposób dzieci uczą się i rozwijają. Po pracach plastycznych widać z kolei wielki talent dzieci, dlatego wybór był niełatwy i kierowałyśmy się swoimi emocjami, przeżywaniem tego, jakie znaczenie pszczoły mają i w przyrodzie, i w naszym życiu – cieszy, że dzięki temu konkursowi dzieci też potrafią to zauważyć i docenić.
– Jestem ogromnie zadowolona z ilości prac, które wpłynęły na konkurs – dodaje Agnieszka Zielewicz. – Ocena była niezmiernie trudna, bo i wiersze, i prace plastyczne były znakomite. Dlatego moim marzeniem byłoby zebrać te prace i wydać mały tomik tych wierszy z ilustracjami.
Zwyciężyła Zofia Skiepko (klasa II B SP 9), drugi miejscem podzieliły się uczennice klasy I szkoły w Kupiskach, Maja Niksa i Gabriela Zysk, zaś trzecie zdobyła Natalia Trochimowicz (kl. III B SP 9). Komisja wyróżniła też: Maję Gronostajską (kl. III B SP 9), Wiktorię Ksepkę (kl. III szkoły w Drozdowie), pierwszoklasistkę Dominikę Nikonowicz z tej samej miejscowości, Marcelinę Rzodkiewicz (kl. II D SP 9) i Oliwiera Składanka, ucznia kl. III C szkoły w Piątnicy. Było też wyróżnienie specjalne dla Lidii Bargielskiej, trzecioklasistki z Piątnicy, przyznane przez przewodniczącą komisji konkursowej Karolinę Skłodowską.
– Ta praca urzekła mnie swoją spontanicznością – mówi Karolina Skłodowska. – Jestem przekonana, że ta osoba nie myślała o tym, że przygotowuje coś na konkurs, ale robiła coś, co podpowiadało jej serce i dlatego ta praca tak bardzo mi się spodobała.
Projekt „Wielki dzień pszczół” nie kończy się na konkursie, gdyż Agnieszka Zielewicz przygotowuje już kolejne działania związane z ochroną pszczół i ekologią.
– Kontynuacją projektu będzie impreza plenerowa w skansenie kurpiowskim w Nowogrodzie – zapowiada Agnieszka Zielewicz. – Łączymy siły ze skansenem i podczas jarmarku na św. Rocha będzie troszeczkę o historii pszczelarstwa i bartnictwie, dzianie barci i pokaz sprzętu bartnego. Będziemy też robić uliki dla dzikich zapylaczy, będą ule edukacyjne i wiele innych atrakcji dla dzieci i dla dorosłych – już dzisiaj zapraszam więc 20 sierpnia do skansenu!
Wojciech Chamryk