Kursy zawodowe i angielski dla Polaków, Litwinów i Łotyszy
- Zajęcia w szkole i w domu, na lekcjach i po lekcjach, pokazały nam, że komunikowanie się, etyka biznesu czy nowoczesne technologie informacyjne to nie musi być nudna teoria, że nauka może być ciekawa i wciągająca – wylicza Piotr Góralczyk, trzecioklasista z klasy logistycznej Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Łomży, uczestniczący od początku w realizacji projektu unijnego Erasmus+ „International Partnership for Improving the Quality of Teaching in Vocational Schools”. - Uczyć skutecznie i ciekawie – streścił ideę podnoszenia jakości nauczania w szkołach zawodowych dyrektor ZSEiO Paweł Drożyner, otwierając konferencję podsumowującą trzyletnią współpracę z trzema partnerami: z Daugavpils na Łotwie, Biała Waka koło Wilna i z Białegostoku.
Pomysł projektu polegał na tym, aby wykorzystac możliwości platformy Moodle do zamieszczania kursów zawodowych, sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów. Drugim efektem okazała się zachęta do tworzenia przez nauczycieli różnych przedmiotów kolejnych kursów, aby lekcje nie były nudne i rutyniarskie. Ułatwiała to darmowa, interaktywna i nietrudna w obsłudze platforma. Za jej dostosowanie do potrzeb uczestników szkoleń odpowiadał “Ekonomik” - przygotowując narzędzie, za opracowanie metody odpowiadali nauczyciele Daugavpils Tirdzniecibas profesionala vidusskola, za materiały kursowe z przedsiębiorczości i e-marketingu - Wileńska Szkoła Technologii, Biznesu i Rolnictwa na Litwie, natomiast spółka Perfect Project z Białegostoku była partnerem biznesowym, dzięki czemu dydaktycy z CEN i specjaliści przygotowali trzy kursy: komunikacja interpersonalna, etyka w biznesie oraz ICT, nowoczesne technologie informacyjne (information and communication technology – teleinformatyka). W Parku Przemysłowym Łomża przedstawiono efekty współpracy.
ekonomik-lomza.moodle.org.pl
Wśród zainteresowanych poprawą jakości nauczania w szkołach zawodowych byli dyrektorzy szkół z Łomży: Bogumiła Olbryś,„Weta”, Artur Ciborowski, „Budowlanka”, Jacek Kocoń, „Mechaniak”, Henryk Krajewski, OHP. Dla nich i młodzieży dr hab. Romuald Kotowski, prof. PWSIP w Łomży, wygłosił pogadankę „Czy nauki ścisłe są potrzebne humanistom?”. Składały się na nią ciekawostki i cytaty na temat matematyki i dziedzin pokrewnych w zestawieniu z humanistyką: Henri Poincare'a (1854 – 1912), Rogera Bacona (1219 – 1292) czy fizyka i poety Grzegorza Białkowskiego (1932 - 1989). To sztuka wyobraźni i potęgi umysłu matematyków, aby różnym rzeczom nadawać te same nazwy i prawidła, podczas gdy poeci poszukują jak najróżniejszych nazw dla tych samych rzeczy. Profesor opowiadał, m.in., o digitalizacji książek, nagrań i filmów i przydatności w nauce CLARIN (Common Language Resources & Technology Infrastructure), europejskiej infrastruktury naukowej, pozwalającej badaczom z humanistyki i nauk społecznych na przeglądanie dużych zbiorów tekstów.
Małgorzata Rogalska, koordynatorka projektu, którego wartość przez trzy lata z czwórką partnerów wyniosła około 800 tysięcy zł – zaprosiła przedstawicieli do prezentacji i przypomniała, że owocem współpracy jest podniesienie poziomu języka angielskiego zawodowego uczestników. W imieniu „Ekonomika” obszernie o przygotowywaniu narzędzia opowiadała Katarzyna Zając – Malinowska, co można zobaczyć na stronie: ekonomik-lomza.moodle.org.pl. Zostały tam opublikowane kursy, materiały szkoleniowe, testy, sprawdzające wiedzę i operowanie terminami i użycie ich w praktyce. - Ankieta, baza danych, czat, forum, głosowanie, relacja, wykład, quiz, zadania, słownik pojęć – to niektóre z możliwości, jakimi mogli posłużyć się nauczyciele i uczniowie podczas nauki i tworzenia – przykładowo – wirtualnych firm i dokumentacji w klasach i grupach międzynarodowych. Bardzo tę formę urozmaicania lekcji chwalili uczniowie, wskazując na aktywizację i naukę współdziałania.
Przykłady z życia i modele rozwiązań
Alexander Klimov z Daugavpils szczegółowo przedstawił, po angielsku, sposoby użycia Moodle do e-learningu, by uczniowie uczyli się samodzielnie szukać informacji, interpretować, wyrażać opinie i dyskutować. Z każdej szkoły zaangażowało się po 20. Łomżyniacy żałowali, że na konferencję do Łomży nie przyjechali koledzy z Litwy i Łotwy, z którymi współpracowali w projekcie. - Lekcje to nie powinien być suchy wykład, a wspólna praca i dochodzenie do celu – podsumował sens metody, podkreślając, że nauka i szkolenia to także kultura myślenia, formułowania krytyki i porozumienia.
Irena Sinkevič, prezentująca trzeci rezultat z Vilniaus technologiju, verslo ir zemes ukio mokykla (mokykla to szkoła), mówiła o e-booku autora Valdasa Kazlauskasa z e-marketingu. Uświadamiała, jak Internet, kontakt on-line, social media i reklama w Sieci zmieniły pojęcie handlu produktami i usługami w XXI w. Grzegorz Orłowski z Białegostoku przybliżył zagadnienia, jakie pojawiały się w czasie dziesiątków spotkań z przedsiębiorcami polskimi, litewskimi i łotewskimi. Obraz młodych z trzech krajów nie napawa optymizmem: brak chęci do pracy, kreatywności, zdolności uczenia się, rzetelności i roszczeniowa postawa wobec pracodawców. Angażujące zmysły i myśli plansze kursu z komunikacji, etyki w biznesie czy nowoczesnej ICT to próba zainteresowania młodzieży nie samą teorią, lecz i przykładami z życia, ilustrowanymi modelami rozwiązań. A jak będzie – życie pokaże.
W 2. części konferencji pracownicy naukowi PWSIiP przypomnieli zasady bezpieczeństwa w Sieci i rolę multimediów w informatyce, a dyrektor Paweł Drożyner wręczył certyfikaty i podziękowania.
Mirosław R. Derewońko