Nagroda edukacyjna dla Youth Human Impact z Łomży
12-osobowa grupa licealistów i studentów z Łomży otrzymała nagrodę w konkursie EDUinspiracje, organizowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. „Projekt, którego rezultaty inspirują. Młodzież z Polski i Litwy zgłębiała w praktyce tematykę łamania i przestrzegania praw człowieka, dzięki czemu zwiększyła swą wiedzę i poznała metody edukacji poza formalnej” - to fragment słów uzasadnienia werdyktu jury, oceniającego ponad trzy tysiące projektów programu Erasmus+. Ekipą młodych z Łomży opiekowało się dwoje nauczycieli III LO: Marta Łapińska i Marcin Mikołajczyk.
Nieformalna Grupa Młodzieży „Youth Human Impact” z Łomży otrzymała nagrodę za swój projekt „Śladami praw człowieka - poznajemy przeszłość i zmieniamy teraźniejszość”. Jurorzy z Fundacji docenili fakt, że młodzi łomżyniacy „samodzielnie realizowali działania, w tym upowszechnianie rezultatów”, a po zakończeniu projektu założyli stowarzyszenie, by podejmować nowe inicjatywy. W nagrodę YHI otrzymało: statuetkę konkursu FRSE, projektor z ekranem do prezentacji obrazu w czasie szkoleń, warsztaty w maju 2016 dla dwóch osób z zakresu budowania wizerunku organizacji.
Prawa człowieka w ankiecie i na własnej skórze
- Ta nazwa angielska nie ma konkretnego polskiego odpowiednika, oznacza „młodzież działającą” - tłumaczy 20-letni Patryk Klej, który w latach 2012 – 2014 był przewodniczącym samorządu w III LO, a jest prezesem stowarzyszenia. - Nasz projekt z kolegami z Kłajpedy dotyczył praw człowieka i historii Polski oraz Litwy, które niecałe 350 lat temu były jednym państwem. Chcieliśmy pokazać, jak w takim czasie zmieniło się postrzeganie świata i między naszymi narodami. Pracowaliśmy od lutego do czerwca 2014 r., wymyślaliśmy tematy warsztatów i ćwiczeń, a potem zorganizowaliśmy ośmiodniowy finał w Krakowie. Między innymi, spotkaliśmy się z panią, która przeżyła Auschwitz i na własnej skórze badania doktora Mengele, zbrodniarza wojennego, prowadzącego eksperymenty na ludziach. Łatwiej przyswoić wiedzę niż z podręcznika, dowiadując się, że więźniowie w obozie niemieckim tracili cechy ludzkie, zachowywali się jak zwierzęta, włączał się instynkt przetrwania...
Drugim elementem zwycięskiego projektu były ankiety wśród ludzi mieszkających w Krakowie i odwiedzających stolicę Polski, przeniesioną w 1596 r. do Warszawy. - Chcieliśmy sprawdzić, czy ludzie coś wiedzą o prawach człowieka, jakie są dokładnie te prawa, które ma każdy z nas – uściśla prezes Klej. - Okazało się, że ludzie są przekonani, że mają prawa człowieka, ale nie wiedzą, jakie.
Patryk, zapytany bez uprzedzenia, wylicza: prawo do wolności, do bezpieczeństwa osoby i ochrony mienia, do przynależności do narodu, do akceptacji i szacunku dla godności ludzkiej, do edukacji... - W ubiegłym roku część naszej grupy to byli licealiści, zaś część to studenci, m.in., w SGH, UW i PWSIiP – dodaje 20-latek. - Ja zrobiłem sobie rok przerwy od nauki, by zająć się stowarzyszeniem. Przeprowadziliśmy latem drugi projekt „Open Up The Success” z finałem we Wrocławiu, w którym brała udział młodzież z Grecji, Macedonii i Polski. Za tydzień rozpocznie się trzeci projekt dla 20 dwuosobowych zespołów. Dotyczy rozwoju politycznego i budowania demokracji przez młodzież.
Konkurs EDUinspiracje to jedna z najważniejszych inicjatyw Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, jak twierdzą jego organizatorzy. Głównym celem jest wyłonienie oraz promocja dobrych praktyk w zakresie realizacji projektów zarządzanych przez FRSE - Narodową Agencję Programu Erasmus+.
Mirosław R. Derewońko