Gruzini uczą się od „Edukatora” wychowania przedszkolnego
W Łomży przez tydzień gości 12-osobowa delegacja z Gruzji, która realizuje wizytę studyjną w ramach projektu partnerskiego ,,Centra gotowości szkolnej w Gruzji”. Goście przyjechali na zaproszenie Stowarzyszenia „Edukator” i Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży, aby poznawać programy i metody pracy z dziećmi w przedszkolach i w oddziałach przedszkolnych, funkcjonujących w szkołach. W skład grupy wchodzą przedstawiciele: Ministerstwa Oświaty Gruzji, Ministerstwa Edukacji uchodźczego rządu Abchazji, organizacji pozarządowej Civitas Georgica, oraz samorządowcy i dyrektorzy szkół z regionów: Mingrelia, Shida Kartli i Kachetia. Chcą skorzystać z polskich doświadczeń organizacji i prowadzenia edukacji przedszkolnej i wykorzystać te doświadczenia w swoim kraju.
Civitas Georgica to gruzińska organizacja pozarządowa, która już siedem lat temu nawiązała współpracę ze specjalistami w dziedzinie oświaty z łomżyńskiego „Edukatora”. Aleksander Kalandadze, koordynator projektu w Gruzji mówi, że pomoc organizacyjna „Edukatora” i wsparcie finansowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach programu Polska Pomoc, umożliwią „utworzenie w 16 miejscowościach tzw. centrów przygotowania przedszkolnego gotowości szkolnej dla pięciolatków”. - To pierwsze kroki w Gruzji, gdzie staramy się na bazie szkół objąć edukacją dzieci w wieku przedszkolnym – objaśnia p. Kalandadze. - Nasze szkolnictwo jest zupełnie inaczej zorganizowane niż w Polsce, to system pozostały z czasów Związku Radzieckiego. W jednym budynku uczą się dzieci na różnych poziomach edukacyjnych: od klasy 1. do 12. Do tej pory udało nam się stworzyć na terenie całej Gruzji 124 tzw. alternatywne ośrodki edukacji przedszkolnej. Stworzone grupy liczą zwykle od 16 do 20 dzieci.
„Polskie doświadczenia to ogromny skok cywilizacyjny.”
Gruzini odwiedzili Łomżę, ażeby poznać metody nauczania oraz przyjrzeć się bliżej formom pracy, jakie stosują polscy nauczyciele, m.in., w przedszkolu Stowarzyszenia „Edukator” „Mały Artysta”
i w Szkole Podstawowej nr 4. - Gruzja nie jest w stanie przecenić faktu, co Polska, w tym i Łomża, dla nas zrobiła – ocenia efekty dotychczasowych działań Olga Muskhelishvili, konsultantka metodyczna Civitas Georgica. - Polskie doświadczenia, jakie poznajemy w relacjach
z działaczami i specjalistami z „Edukatora” to dla nas ogromny skok cywilizacyjny. W Gruzji w 2006 roku wprowadzono reformę i wtedy ministerstwo przekazało przedszkola samorządom. Nikła była wiedza w terenie, jak prowadzić te placówki, brakowało specjalistów, programów i metod. To były praktycznie „przechowalnie dzieci”, żeby rodzice mogli pracować.
A ministerstwo przekazało te placówki i umyło ręce. Nie mieliśmy ani specjalistów, ani standardów... Efektem naszej bardzo dobrze układającej się współpracy z „Edukatorem” będzie opracowanie programu nauczania dla pięciolatków.
Konsultantka Civitas Georgica zaznacza, że wieloletnia, systematyczna współpraca ze Stowarzyszeniem ,,Edukator”, spotkania i wymiana doświadczeń z polskimi nauczycielami i z metodykami Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży utwierdzają gruzińskich nauczycieli i samorządowców w „nowym przekonaniu”, wcale dla władz lokalnych nieoczywistym, że okres przedszkolny to bardzo ważny etap w edukacji dziecka, ważący na rozwoju, postępach w szkołach i na uczelniach oraz mający wpływ na odniesienie sukcesu w życiu.
-Program promowania edukacji przedszkolnej w Gruzji prowadzimy od 7 lat i przynosi on niezwykle pozytywne rezultaty. Promowany model alternatywnej edukacji przedszkolnej jest nawet nazywany w Gruzji „polskim modelem”. – dodaje koordynator programu Marzena Rafalska, konsultant ODN w Łomży.
-To wielkie szczęście i satysfakcja, że edukacyjne doświadczenia wypracowane w stowarzyszeniu mogą posłużyć dzieciom i nauczycielom nawet poza naszym krajem- mówi Barbara Kuczałek, prezeska Edukatora - Nasza wieloletnia współpraca z Gruzinami przyniosła bardzo wymierne efekty i mam nadzieję, że nadal będziemy mogli wspierać gruzińskie środowiska oświatowe w trudnym procesie reformowania systemu edukacji w ich pięknym kraju.
Mirosław Derewońko