Z ekologią za pan brat
– Dziewięć lat temu szukałyśmy pomysłu co zrobić, żeby w ten pierwszy dzień wiosny zatrzymać młodzież w szkole, żeby nie praktykowała dnia wagarowicza – mówi Irena Zwornicka, dyrektor Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży. – I wymyśliłyśmy z Katarzyną Mieczkowską warsztaty ekologiczne. Zainteresowanie nimi rosło z roku na rok, aż doszliśmy do dwudniowej imprezy obejmującej całe województwo, z bardzo bogatą ofertą!
W tegorocznych warsztatach wzięło udział ponad 500 gimnazjalistów z Łomży i województwa podlaskiego. Wśród licznych zajęć nie brakowało też konkursów: w dotyczącym ekologii miejsce I i II zajęli uczniowie PG nr 1 w Łomży, Rafał Wierciszewski i Kamila Koszykowska, w fotograficznym II miejsce zdobyła Wiktoria Wiśniewska z PG nr 9 w Łomży.
Gimnazjaliści z Białegostoku, Grajewa, Łomży, Przytuł, Wizny, Zambrowa i Zbójnej nie narzekali na nudę podczas warsztatów. W szkolnych pracowniach i laboratoriach „Drzewnej” mieli możliwość badania czystości wody oraz gleby, rozpoznawania organizmów wodnych, tworzenia preparatów mikroskopowych, wykonywania filtrów, pomiarów geodezyjnych z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu. Były też pomiary natężenia hałasu na zajęciach z pracownikami łomżyńskiej delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, wykłady, prezentacje oraz zajęcia prowadzone przez uczniów.
– Jeśli widzę grupkę bardzo skupionych gimnazjalistów na zajęciach i moich uczniów zajętych tą grupą, to jest to dla mnie ogromna satysfakcja i znak, że osiągnęliśmy to, o co nam chodziło! – podkreśla Irena Zwornicka. – Bo inaczej jest to odbierane, kiedy wiadomości przekazują osoby niewiele starsze od naszych gości gimnazjalistów, wtedy ten przekaz, że planeta Ziemia jest jedna i jeśli ją zaśmiecimy, to sobie będziemy tak mieszkać, jest jeszcze bardziej wiarygodny.
Dużą popularnością cieszył się też przeprowadzony w dwóch etapach konkurs wiedzy ekologicznej, wpisujący się w przewodnie hasło warsztatów, odbywających się z okazji „Światowego Dnia Wody”.
– W etapie szkolnym konkursu wzięło udział ponad 220 osób z 11 gimnazjów – podaje Katarzyna Mieczkowska. – Dzisiaj etap międzyszkolny pisały 22 osoby, spośród których wyłoniono trójkę finalistów.
Ponieważ aż trzy osoby zdobyły w teście po 21 punktów, potrzebna była dogrywka. Zwyciężył w niej Rafał Wierciszewski (PG nr 1 w Łomży), pokonując swą szkolną koleżankę Kamilę Koszykowską i reprezentantkę Gimnazjum w Wiźnie, Karolinę Sokołowską.
– Na początku był etap szkolny i zakwalifikowaliśmy się do finału – mówi Kamila Koszykowska. – Każdy powinien wiedzieć jak należy postępować, by zachować przyrodę w jak najlepszym stanie dla przyszłych pokoleń. Test był trudny, trzeba też było przy nim pomyśleć, nawet coś obliczyć.
– Uwielbiamy też biologię, to temat nam bliski – dodaje Rafał Wierciszewski. – Test był do napisania, były też podchwytliwe pytania, ale jakoś się udało!
W konkursie fotograficznym „Woda to energia” zwyciężyła Anna Morysewicz (Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie), kolejne miejsca zajęli: Wiktoria Wiśniewska (PG nr 9 w Łomży) oraz Kamil Grabowski (Gimnazjum w Wiźnie). Jury wyróżniło też prace Magdaleny Grochowskiej (MG nr 1 w Zambrowie) oraz Jolanty Jurkowskiej (PG nr 9 w Łomży). Uczestnicy warsztatów wyjechali z Łomży bogatsi nie tylko o wiedzę, ale też z bardzo ciekawymi nagrodami: albumami, książkami, sprzętem komputerowym i muzycznym, ufundowanymi przez MPWiK Łomża i Urząd Miasta Łomża.
– W dwóch dniach warsztatów wzięło udział ponad 500 osób – ocenia Katarzyna Mieczkowska. – Z każdym rokiem ta liczba się zwiększa, jest coraz większe zainteresowanie młodzieży, która chce do nas przychodzić i przyjeżdżać. Widzę, że młodzież bardzo angażuje się w sprawy ekologii, jest coraz bardziej świadoma jak należy postępować. Myślę też, że przenoszą to do domów, uświadamiają np. rodziców, że pewnych odpadów nie wolno palić w piecach bo jest to szkodliwe. Bardzo ważna jest tu również praca zespołowa, bezpośredni kontakt uczeń-uczeń, wtedy na pewno więcej zostaje z tych ćwiczeń i zajęć, nie ma dystansu jak z nauczycielem, a widać, że uczniom bardzo fajnie to wychodzi – z pożytkiem dla ich wiedzy!
Wojciech Chamryk