Mistrzowie ortografii z podstawówek
Maja Karwowska ze Szkoły Podstawowej nr 10 zwyciężyła w drugiej edycji Miejskiego Konkursu Ortograficznego „Dyktando 2014 klas trzecich”. Oprócz niej na podium stanęły też Zuzanna Rostkowska z organizującej konkurs Szkoły Podstawowej nr 7 oraz Marta Wygnał ze Szkoły Podstawowej nr 9. Nie zabrakło też dorosłych śmiałków, którzy zdecydowali się wziąć udział w dyktandzie – tu najlepszy okazał się Karol Przestrzelski, ojciec jednej z uczestniczek dyktanda. – Czytam dużo książek i bardzo łatwo przyswajam zasady ortograficzne, ale sądzę, że najbardziej pomogli mi nauczyciele z mojej szkoły i moja pani Lidia Obiedzińska – mówi Maja Karwowska – W moim przypadku to kwestia pamięci wzrokowej! – dodaje Karol Przestrzelski. – Jestem umysłem ścisłym, po matematyce i to też na pewno pomogło mi w napisaniu tego dyktanda!
„Nam, trzecioklasistom, nietrudne były żadne słówka. Wiedzieliśmy, jak napisać: gżegżółka, ciemnoszary gołąb, śpiący nietoperz, kompas na drogę i na do widzenia, pożyteczna pszczoła, pracowita mrówka, ociężały hipopotam, zziębnięty kuzyn Krzysztof, hejże hola, gdyż, kukułka oraz chomik” – to tylko początek najeżonego arcytrudnymi słowami tekstu, z którym w sobotnie przedpołudnie zmierzyli się ci wszyscy, dla których bezbłędne pisanie jest czymś naturalnym. Uczniowie klas trzecich łomżyńskich podstawówek biorący udział w dyktandzie przeszli najpierw eliminacje szkolne, w których zdobyli tytuł szkolnego mistrza ortografii.
W miejskim konkursie ortograficznym zadanie mieli jeszcze trudniejsze, ale poziom prac większości z nich jasno wskazywał, że cel pomysłodawczyń dyktanda, Ewy Sawickiej i Bożeny Wachowskiej – poprawa umiejętności bezbłędnego pisania od najmłodszych lat – już został osiągnięty. Nauczyciele zauważają bowiem, że dzieci, jakby wbrew dyktatowi niechlujnych, krótkich wiadomości mailowych i smsowych, coraz częściej zwracają uwagę na zasady ortografii i prawidłową pisownię. Często dopingują do tego swe pociechy rodzice, dlatego też niektórzy z nich również pisali dyktando, które odczytał redaktor Mariusz Rytel, podkreślając w ten sposób, że nauka może być połączona z przyjemnym i zarazem pożytecznym spędzaniem czasu. Oprócz trzech laureatek konkursu wyróżniono jeszcze cztery uczennice: Katarzynę Mazur (SP 9), Małgorzatę Kordowską (SP 7), Zofię Reszewicz (SP 5) i Hannę Jadczak (SP 10). O tym, że warto było zmierzyć się z trudnymi zasadami polskiej ortografii przekonali się najdobitniej nagrodzeni i wyróżnieni w konkursie. Nagrodą główną był bowiem tablet ufundowany przez Urząd Miasta, kolejną aparat fotograficzny od masarni Łepkowscy oraz słuchawki i pendrive od firmy Speed. Zwycięzcy otrzymali też pamiątkowe puchary i nagrody książkowe, zaś wszyscy uczestnicy konkursu dyplomy i upominki od wydawnictwa Nowa Era.
Wojciech Chamryk
Zdjęcia: Elżbieta Piasecka-Chamryk, Marek Maliszewski