Łomżyńscy szóstoklasiści pisali listy o pilocie Pirxie
Patrycja Piankowska i Jakub Nowociński jako pierwsi schodzą na hol parteru z sali na piętrze. Jest kilka minut po godzinie 10. Właśnie zakończyli pisanie sprawdzianu dla szóstoklasistów, potwierdzając umiejętności, które nabyli w trakcie nauki w Szkole Podstawowej nr 7 w Łomży. Oboje uśmiechnięci i raczej wyluzowani. Na pierwszy rzut oka nie widać po nich stresu, z jakim mocowali się równo przez godzinę podczas pierwszego tak ważnego na edukacyjnej drodze egzaminu. - Łatwy, łatwy – twierdzą zgodnie i nie są w tej opinii osamotnieni. W Łomży do szkół podstawowych nr 2, 4, 5, 7, 9 i 10 uczęszcza 611 szóstoklasistów.
Póki bohaterowie dnia nie oddali swoich arkuszy z 26 poleceniami, w szkole było pusto i cicho. Na parterze kilkoro rodziców czeka na pociechy. Dzieci z przejęciem wymieniają między sobą pierwsze wrażenia i uspokajają dorosłych: „Był łatwy!”. Miały do wyboru po cztery odpowiedzi na 20 poleceń z polskiego, matematyki i przyrody, natomiast na sześć musiały formułować pisemnie własne przemyślenia.
- Praca pisemna miała być w formie listu do koleżanki lub kolegi, aby zachęcić do przeczytania jakiejś książki – wyjawia Patrycja. - Ja napisałam do Marty, koleżanki z mojej klasy, żeby przeczytała „Opowieści o pilocie Pirxie”. To dziesięć bardzo ciekawych opowiadań o wielu niezwykłych przygodach Pirxa w Kosmosie.
- Te opowiadania o podróżach statkami kosmicznymi rozwijają wyobraźnię, dlatego zachęcałem do lektury wymyślonego kolegę Wojtka – dodaje Kuba, chwaląc pracę światowej sławy autora literatury science fiction Stanisława Lema (1921 - 2006). - Przekonywałem adresata listu, że człowiek ma szansę w konfrontacji z maszyną, jest lepszy. Robot nie może zastąpić człowieka...
- Ponieważ nie ma umiejętności logicznego myślenia jak wy! – chwali swoje dzieci Halina Szeligowska, od siedmiu lat dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza w Łomży, przysłuchująca się rozmowie z Patrycją i Jakubem. - Mamy już bogate doświadczenie, a przygotowanie do sprawdzianu szóstoklasistów w naszej szkole polega na systematycznej pracy nauczycieli z uczniami i realizacji podstawy programowej. Nauczyciele języka polskiego i matematyki mają wypracowany system powtórzeń. Organizujemy dwa sprawdziany próbne: w maju dla piątoklasistów i na przełomie listopada i grudnia dla szóstoklasistów. Sprawdzamy umiejętności objęte sprawdzianem Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, potem analizujemy wyniki i przygotowujemy programy naprawcze. Jeśli niektórzy uczniowie mają słabiej opanowane umiejętności, metody uzupełnienia luk opracowuje zespół polonistów, matematyków i przyrodników.
Pani dyrektor chyba przez skromność nie dodaje, że „Siódemka” co roku ma jedne z najlepszych albo po prostu najlepsze wyniki sprawdzianu szóstoklasistów, ścigając się o prymat z „Dziesiątką”.
Mirosław R. Derewońko