Człowiek wobec sacrum na maturze próbnej z polskiego
W szkołach ponadgimnazjalnych w Łomży do matury próbnej przystąpiło ok. 1 500 uczennic i uczniów, rozpoczynając od egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym. Maturzyści w 170 minut mieli odpowiedzieć na 14 pytań i napisać rozprawkę na jeden z dwóch tematów. Jednak w Podlaskiem nie wszyscy przystąpili do matury próbnej, ponieważ z możliwości pobrania ze strony Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży arkuszy przedmaturalnych skorzystało 72 procent dyrektorów szkół z województwa. „Wybrani” maturzyści zmierzą się z matematyką na poziomie podstawowym w środę, natomiast w czwartek – z językiem angielskim.
Matura próbna z języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Łomży przebiegała bez zakłóceń: 184 uczennic i uczniów klas trzecich przez 170 minut mocowało się w klasach z problemami, jakie postawili przed nimi autorzy arkusza. Pisali długopisami z czarnym tuszem i nie mogli mieć komórek.
- Pierwszy temat pisemny to „Człowiek wobec sacrum” - opowiada polonistka Jolanta Szabuńko, wicedyrektor w I LO. - Uczniowie mieli przeanalizować fragment „Chłopów” Władysława Reymonta i wiersz Zbigniewa Herberta „Modlitwa Pana Cogito – podróżnika”. Postawiono przed nimi zadanie określenia, czym jest sacrum i jaką rolę odgrywa w naszym życiu. Drugi temat wymagał porównania przeszłości i współczesności, ukazanej we fragmencie poematu Tadeusza Różewicza „Spadanie”. Tu z kolei maturzystki i maturzyści powinni odnieść się do elementów wertykalnych i horyzontalnych w życiu człowieka współczesnego, odczytując metaforyczne znaczenie często pojawiających się w poemacie słów „dno” i „spadanie”. Na rozprawkę mieli w arkuszu egzaminacyjnym od dwóch do pięciu stron, a szóstą na notatki.
Przygotowanie matury próbnej z języka polskiego koordynował ekspert egzaminu Zbigniew Kosiński z OKE, któremu w przygotowaniu arkusza pomogli nauczyciele praktycy: Artur Lewczuk (I LO, Łomża), Eliza Godlewska (VI LO, Białystok), Barbara Daraszkiewicz (VII LO, Białystok) i Emilia Świderska (I LO, Grajewo).
- W części z 14 pytaniami sięgnęliśmy do tekstu publicystycznego, którego autorem jest profesor Uniwersytetu Warszawskiego Grzegorz Leszczyński – wyjaśnia Zbigniew Kosiński. - W „Buncie czytelników” literaturoznawca przygląda się stanowi czytelnictwa współczesnej młodzieży. Wiadomo, że Polacy w ogóle czytają mało książek, dlatego sięgnęliśmy po tekst, który ukazuje, jak lektury mogą wpływać na kształtowanie wrażliwości i światopoglądu człowieka. I jak ważne jest polubić czytanie w dzieciństwie oraz zaszczepić przyjemność czytania w swoich dzieciach.
Ekspert OKE zwraca uwagę, że arkusze z matury próbnej to materiał do sprawdzenia i diagnozy, na jakim etapie przygotowań do egzaminu dojrzałości znajdują się i nauczyciele, i ich uczniowie, co należy jeszcze powtórzyć, przećwiczyć i na co zwrócić uwagę.
Matury próbne to nie tylko szansa zmierzenia się przez młodzież z zadaniami, ale także okazja do przećwiczenia procedur, które będą obowiązywały podczas pisania prawdziwych matur od 7. maja.
Mirosław R. Derewońko