Po egzaminie gimnazjalnym...
49% punktów z matematyki, 51% z zakresu przedmiotów przyrodniczych, 61% z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie, 64% punktów języka polskiego i tyle samo z angielskiego na poziomie podstawowym – to średnie wyniki jakie uzyskali na kwietniowym egzaminie gimnazjaliści z województwa podlaskiego. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży właśnie opublikowała pierwsze informacje o wynikach egzaminu. Z danych tych wynika, że najsłabiej wypadł im angielski na poziomie rozszerzonym, gdzie średnio uzyskiwali tylko po 46% punktów.
Do egzaminu gimnazjalnego w kwietniu przystąpiło w województwie podlaskim 13 260. Tym razem przeprowadzony był na nowych zasadach. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej – odrębne zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zestaw zadań z języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
- Nowa forma egzaminu dała gimnazjalistom lepszą okazję wykazania się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami, co pomoże im dokładniej poznać swoje mocne i słabe strony i lepiej wybrać dalszą ścieżkę kształcenia – podaje łomżyńska OKE. - Egzamin gimnazjalny w nowej formule umożliwia bowiem określenie, w jakim stopniu uczeń opanował kluczowe dla dalszego rozwoju umiejętności złożone takie jak m.in. krytyczne myślenie, precyzyjne rozumowanie oraz analizowanie przebiegu zjawisk.
Za rozwiązanie zadań z zakresu języka polskiego gimnazjaliści z województwa podlaskiego uzyskali średnio 64% punktów. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność poprawnego odczytania treści utworu literackiego, rozpoznawania jego problematyki, analizy i interpretacji wydarzeń, wskazania intencji bohaterów oraz umiejętność wyszukiwania w tekście literackim potrzebnych informacji, które zostały podane bezpośrednio.
Więcej problemów sprawiały gimnazjalistom zadania, które wymagały krytycznej analizy tekstu kultury, wyszukania i wykorzystania zawartych w nim informacji oraz wyciągnięcia właściwych wniosków wynikających z analizy całego tekstu.
Za rozwiązanie zadań z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie gimnazjaliści z województwa podlaskiego uzyskali średnio 61% punktów. W zakresie umiejętności analizy i interpretacji historycznej uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z wyszukiwaniem oraz porównywaniem informacji pozyskanych z różnych źródeł. Pewne trudności sprawiła im jednak interpretacja wyszukanych informacji i sformułowanie na ich podstawie prostego wniosku.
Za rozwiązanie zadań z zakresu matematyki gimnazjaliści z województwa podlaskiego uzyskali średnio 49% punktów, a z zakresu przedmiotów przyrodniczych średnio 51% punktów
W tym roku po raz pierwszy egzamin z języka obcego nowożytnego zdawany był na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Wszyscy gimnazjaliści przystępowali do egzaminu na poziomie podstawowym, natomiast uczniowie, którzy kontynuowali w gimnazjum naukę danego języka ze szkoły podstawowej, rozwiązywali obowiązkowo także zadania na poziomie rozszerzonym. Zdecydowana większość gimnazjalistów wybrała język angielski. Za rozwiązanie zadań na poziomie podstawowym gimnazjaliści uzyskali średnio: 64% punktów, a na poziomie rozszerzonym 46% punktów.