Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 26 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Triumf I LO w Drugim Łomżyńskim Konkursie Matematycznym

Główne zdjęcie
Prof. Romuald Kotowski (PWSIiP), dr Elżbieta Leszczewska (PWSIiP), Mateusz Antoniak (I LO Łomża) i Dorota Szymonowicz (Kuratorium Oświaty)

- Zawsze lubiłem rozwiązywać ciekawe zadania i byłem dobry z matematyki – mówi Mateusz Antoniak z kl. III D w I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Łomży. Jak sam siebie określa, małomówny i trochę nieśmiały wychowanek Piotra Łowickiego zdobył pierwsze miejsce i netbooka w konkursie, który zorganizowała Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości. Mateusz musiał ostro się nagłówkować i pokonać ponad 330 równie ambitnych miłośników wyzwań, jakie stawia nie tylko przed młodym umysłem wymagająca Królowa Nauk.

Drugi Łomżyński Konkurs Matematyczny zgromadził zdolnych uczniów szkół średnich z kilkudziesięciu miast Polski północno-wschodniej. Najpierw rozwiązywali zadania w dwóch etapach przez Internet, aby w finale zmierzyć się 29. marca z kolejnymi wyzwaniami w eleganckiej auli PWSIiP w Łomży. W tym samym miejscu odbyła się w czwartek gala rozdania nagród.

Matematyka w kwiatku i katedrze

Nagrodą dla wszystkich był wykład, który wygłosił prof. Aleksander Strasburger (lat 66) z Wydziału Zastosowań Informatyki i Matematyki SGGW w Warszawie. Tytuł „Od symetrii płaszczyzny do liczb zespolonych i kwaternionów” brzmi w uchu przeciętnego czytelnika raczej zagadkowo, ale nie dla dziesiątków tęgich głów na sali. Upraszczając: chodziło o pokazanie, że algebra i geometria uzupełniają się i wspierają. Profesor dowodził, że odbicia i obroty osi symetrii widać w strukturze cząstek, w budowie wirusów i kwiatów czy w bryłach i ornamentyce katedr. Potem była dawka terminów, symboli i wzorów, aby dowieść, jak powszechne są zasady, których podwaliny w starożytnej Grecji kładli Tales i Pitagoras. Ciekawe, że punkty i linie okiełznał dopiero Kartezjusz (1596-1650), wprowadzając współrzędne, czego uczymy się dziś powszechnie w każdej szkole. Ciekawe też, że opowiadający o tym wybitny naukowiec nigdy nie brał udziału w konkursie matematycznym, acz z uznaniem wyrażał się i o organizatorach, i o uczestnikach DŁKM.

Deszcz nagród i puchar dla I LO
Rewelacyjnie poradzili sobie uczniowie klasy III D z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki. Wychowankowie Piotra Łowickiego zdobyli prawie wszystkie główne nagrody i po raz drugi puchar przechodni. Odebrał go dyr. Jerzy Łuba, kierujący od dziewięciu lat I LO.
Wyjątkowo, wychowankiem „Pierwszego” nie jest zdobywca drugiego miejsca i tableta Paweł Andruszkiewicz, drugoklasista z IV LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Olsztynie. Wychowanek Arkadiusza Biernata na galę do Łomży przyjechał z mamą.
- O konkursie dowiedziałem się od taty, który tak jak moja mama jest matematykiem – mówi Paweł, uprawiający żeglarstwo i amatorsko grający na gitarze. - Matematykę lubiłem od dziecka, bo wydawała mi się prosta, nie wymagała wkuwania faktów na pamięć jak historia czy biologia. Wystarczyło postarać się zrozumieć terminy, symbole i reguły, a potem zacząć logicznie myśleć.
Sztukę logicznego myślenia opanowała ubiegłoroczna zwyciężczyni konkursu Joanna Wiszowata, która w DŁKM zdobyła trzecie miejsce i czytnik e-book. Taką samą nagrodę otrzymał jej kolega z klasy Mikołaj Kamiński, czwarty w klasyfikacji. Netbook w nagrodę za odwagę zmierzenia się z najtrudniejszym konkursowym zadaniem otrzymał ich rówieśnik z I LO Filip Łęczycki.
- Odwaga w matematyce to podjęcie próby, z której nie można się wycofać – wyjaśnia Filip. - Nawet, gdy rozwiązanie nie jest oczywiste. Taką odwagę miał matematyk William Hamilton, jego wzór z 1843 r. przypomniał prof. Strasburger. Anglik poświęcił na udowodnienie dziesięć lat życia!

Pomysłodawca konkursu prof. Romuald Kotowski, dyrektor Instytutu Informatyki i Automatyki PWSIiP, podziękował władzom oświatowym i sponsorom za pomoc w organizacji przedsięwzięcia. Podziękował komisji oceniającej za „olbrzymi wkład pracy” w przygotowanie zbioru zadań i analizę rozwiązań kilkuset uczestników.
- Zapraszam do współpracy wszystkich, którym leży na sercu, aby Łomża była silnym ośrodkiem edukacji – zachęcał prof. Romuald Kotowski, zapowiadając jednocześnie trzecią edycję konkursu. - Uczestnikom trzeciego konkursu matematycznego życzę, aby nabrali odwagi i uwierzyli we własne siły. Jeżeli chcemy codziennych osiągnięć, musimy przekraczać granice naszych, wydawałoby się, ograniczonych możliwości.

Mirosław R. Derewońko

Foto: Prof. Romuald Kotowski (PWSIiP), dr Elżbieta Leszczewska (PWSIiP), Mateusz Antoniak (I LO Łomża)  i Dorota Szymonowicz (Kuratorium Oświaty)
Foto: Prof. Aleksander Strasburger (SGGW)
Foto: Prof. Romuald Kotowski (PWSIiP)
Foto: Anna Dymko i Ewa Zawłocka (PWSIiP)
Foto:
Foto: Mikołaj Kamiński (I LO Łomża), prof. Romuald Kotowski (PWSIiP) i Maciej Borysewicz (przewodniczący Rady Miejskiej Łomży)
Foto: Joanna Wiszowata (I LO Łomża), prof. Romuald Kotowski (PWSIiP), dr Elżbieta Leszczewska (PWSIiP) i Dorota Szymonowicz (Kuratorium Oświaty)
Foto: Prof. Romuald Kotowski (PWSIiP), dr Elżbieta Leszczewska (PWSIiP), Paweł Andruszkiewicz (IV LO Olsztyn) i Dorota Szymonowicz (Kuratorium Oświaty)
Foto: Prof. Romuald Kotowski (PWSIiP), dr Elżbieta Leszczewska (PWSIiP) i Jerzy Łuba (dyr. I LO Łomża)
Foto: Prof. Romuald Kotowski (PWSIiP) i Filip Łęczycki (I LO Łomża)
Foto: Aula PWSIiP w Łomży

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę