Będą przedszkola na wsi...
Gminy Śniadowo i Przytuły znalazły się w grupie siedmiu pierwszych gmin, które podpisały umowy z Urzędem Marszałkowskim w Białymstoku o dofinansowanie na realizację na ich terenach przedszkoli. Śniadowo otrzyma 750 tys zł, a Przytuły 440 tys zł. - Z tych środków można finansować koszty adaptacji pomieszczeń, wyposażenia czy nawet wynagrodzenia nauczycieli – mówi Jacek Piorunek, członek zarządu województwa, który podpisywał umowy. - Warunek jaki gminy muszą spełnić, to zobowiązać się do utrzymania utworzonych przedszkoli także po zakończeniu projektu.
Pieniądze na realizację przedszkoli na wsiach pochodzą z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z działania 9.1.1 Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej. Konkurs przeznaczony był dla gmin, które znajdują się w najtrudniejszej sytuacji pod względem edukacji przedszkolnej w województwie podlaskim, tj. dla gmin które nie mają na swoim terenie żadnego ośrodka wychowania przedszkolnego (nie licząc obowiązkowych „zerówek”) lub nie więcej niż 10% procent dzieci objętych jest edukacją przedszkolną w istniejących na ich terenie gminy ośrodkach. Z danych Kuratorium Oświaty wynikało (dane na marzec 2011), że w całym województwie są 34 takie gminy, w tym aż pięć na terenie powiatu łomżyńskiego: Przytuły i Zbójna nie miały w ogóle przedszkoli, a Śniadowo, Wizna i Jedwabne zostały zakwalifikowane jako gminy o niskim stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej. Dzięki środkom z POKL ma szanse się to zmienić. Spośród gmin znajdujących się na liście dotychczas do konkursu przystąpiło 16 gmin, z czego dofinansowanie udało się uzyskać już 13 gminom.
Urząd Marszałkowski podkreśla, że konkurs ma formułę otwartą, przyjmowanie wniosków nadal trwa do wyczerpania alokacji, jednak nie później niż do końca roku 2011. W sumie na te działania przeznaczono 20 mln zł, z czego wybrane projekty wykorzystują dopiero kwotę 6 mln zł. Pozostałe gminy spełniające kryteria konkursu mogą więc nadal składać wnioski.
Jacek Piorunek nawiązując do wyników badań edukacyjnych podkreśla, że najszybciej
i najefektywniej wyrównuje się szanse edukacyjne dzieci na etapie przedszkolnym.
- Można więc powiedzieć że pieniądze wydane na przedszkola są pieniędzmi wydanymi najskuteczniej, a na etapie np. gimnazjum czasami może być już za późno – mówi Piorunek.