Rail Baltica: trwają prace nad ostatecznym przebiegiem trasy
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku rozpoczęła prace nad ustaleniem ostatecznego przebiegu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. RDOŚ przygotuje teraz wytyczne dotyczące raportu oddziaływania na środowisko tej inwestycji.
''Zapowiada się niezwykle pracochłonna procedura - dlatego trudno nawet w przybliżeniu powiedzieć, kiedy inwestor otrzyma wytyczne dotyczące raportu oddziaływania na środowisko'' - mówi rzecznik RDOŚ w Białymstoku Małgorzata Wnuk i wyjaśnia, że ze względu na transgraniczny charakter jedną ze stron w postępowaniu może być Litwa. Jeżeli tak się stanie wszelkie decyzję będą konsultowane z litewskim odpowiednikiem RDOŚ. To będzie oznaczało konieczność tłumaczeń dokumentów. Dodatkowo, z powodu przebiegu trasy, głos w sprawie zabierze także Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie.
Polskie Linie Kolejowe chcą, by polski odcinek trasy łączącej Warszawę z Estońskim Tallinem, biegł przez Białystok - Ełk - Olecko - Suwałki i Trakiszki do granicy z Litwą. W wariancie alternatywnym trasa miałaby przebiegać przez Augustów. W przypadku obu propozycji linia będzie przebiegała przez cenne przyrodniczo tereny chronione siecią Natura 2000.
Po modernizacji linii Pociągi z Warszawy, przez Kowno i Rygę do Tallinna pojadą z prędkością 160 km/h. Polski odcinek ma kosztować 700 milionów złotych i będzie miał 341 kilometrów długości.