Via Baltica przez Łomżę, Via Carpatia przez Białystok
"Raport Scotta Willsona wskazuje, ze Via Baltica powinna przebiegać przez Łomżę i tak będzie realizowana" - tłumaczy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk dodając, że trudno jest mu sprecyzować, kiedy inwestycja ta zostanie zrealizowana, ponieważ jest elementem wielkiego projektu o nazwie rządowy program budowy dróg. A ten obejmuje wiele inwestycji.
Zapewnił jednak, że Białystok również się w nim mieści, tyle, że nie w związku z Via Balticą, a Via Carpatią, europejską trasą przebiegająca wzdłuż granicy wschodniej, która ma połączyć Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym.
"Została już podpisana umowa z Litwą, Słowacją i Węgrami , a ostatnio dotarły do nas sygnały, że tym korytarzem zainteresowane są Rumunia, Bułgaria, a nawet Grecja i Turcja " wylicza.
"Są szansę, że w przyszłym roku na realizację tego korytarza pozyskamy fundusze europejskie."- dodaje minister infrastruktury.
Przypominamy, że Via Baltica to projektowana trasa szybkiego ruchu łącząca kraje południowej i zachodniej Europy przez Polskę z krajami bałtyckimi i prowadząca aż do Helsinek. Spór o jej przebieg trwa od wielu lat. W 2005 roku GDDKiA zleciła międzynarodowej agencji Scott and Wilson wykonanie opracowania wskazującego najlepszy wariant tej trasy. W lipcu ubiegłego roku eksperci stwierdzili ostatecznie, że Via Baltica powinna biec przez Łomżę.