Policjanci na nartach, ale w pracy
Kolejny sezon zimowy na stoku w Rybnie swoją służbę pełnią łomżyńscy mundurowi. Obecność funkcjonariuszy to przede wszystkim działanie prewencyjne – mówią policjanci i chętnym służą pomocą w poznaniu zasad bezpieczeństwa na stoku.
Na stoku narciarskim w Rybnie można zobaczyć policyjny patrol narciarski. Funkcjonariusze na nartach czuwają nad bezpieczeństwem narciarzy i zwracają uwagę na pozostawiony bez opieki sprzęt narciarski. Mundurowi sprawdzają czy dzieci jeżdżą w kaskach. Zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach osoby do 16. roku życia mają obowiązek noszenia w czasie jazdy kasków ochronnych. Nie wolno też jeździć w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających. Osoba niestosująca się do tych przepisów może nie zostać wpuszczona na stok lub może zostać z niego wyproszona.
"Mundurowy patrol ma przede wszystkim działać prewencyjnie" – zapewnia oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Łomży starszy aspirant Karolina Wojciekian.
Policjantów na stoku będzie można spotkać w weekendy i doraźnie w okresie spodziewanego większego ruchu turystycznego podczas trwających ferii zimowych. W Komendzie Miejskiej Policji w Łomży odpowiednio przeszkolonych jest trzech funkcjonariuszy, posiadających narciarskie doświadczenie.
Korzystając z zimowej formy wypoczynku warto pamiętać o regułach zawartych w dekalogu FIS, które należy traktować jako idealny wzorzec zachowania dla odpowiedzialnego i ostrożnego narciarza. Policjanci wręczają narciarzom ulotki z dekalogiem i przypominają zasady reguł obowiązujących na stokach całego świata.
Warto zapoznać się z Kodeksem FIS, zanim wyruszysz na trasy:
1. Wzgląd na inne osoby. Każdy narciarz powinien zachować się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby i nie powodować żadnej szkody.
2. Panowanie nad szybkością. Narciarz musi zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy oraz pogody.
3. Wybór kierunku jazdy. Znajdujący się na stoku narciarz, który za względu na lepszą widoczność z góry, dysponuje większą możliwością wyboru trasy jazdy, musi wybrać taki tor jazdy aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej na stoku.
4. Wyprzedzanie. Wyprzedzanie może następować zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie prawej lub lewej, lecz w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia wyprzedzanego.
5. Przejazd i krzyżowanie torów jazdy. Narciarz, który przystępuje do zjazdu na trasie lub pólku narciarski m, powinien sprawdzić, patrząc w górę i w dół, czy nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie i innych. To samo obowiązuje go przy każdym ruszaniu z miejsca po chwilowym zatrzymaniu.
6. Zatrzymanie się. Tylko w razie absolutnej konieczności narciarz może zatrzymać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko jak jest to możliwe.
7. Podchodzenie. Narciarz powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. To samo zachowanie obowiązuje narciarzy którzy pieszo schodzą w dół.
8. Stosowanie się do znaków narciarskich. Każdy narciarz winien stosować się do znaków narciarskich, ustawionych na trasach.
9. Wypadki. W razie powstania wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu, powinien udzielić poszkodowanym pomocy.
10. Stwierdzenie tożsamości. Każda osoba wmieszana w wypadek, lub będąca jego świadkiem, jest zobowiązana podać swoje dane osobowe. (źródło: gopr.pl)
źródło: KMP Łomża