Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 24 listopada 2024 napisz DONOS@

Marszałek Sejmu RP dotrzymała słowa?

Główne zdjęcie
Marszałek Sejmy Elżbieta Witek

Wygląda na to, że Marszałek Sejmu Elżbieta Witek dotrzymała słowa i mieszkańcy przyległych gmin będą mogli korzystać z ważnych dla nich przystanków w Łomży. Szkoda, że do porozumienia się lokalnych samorządów potrzebna była osoba z Warszawy.

Rada Miasta Łomża 19 głosami za przy jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym się zgodziła się na rozszerzenie dostępnych przystanków autobusowych dla innych przewoźników. Zależało na tym mieszkańcom okolicznych samorządów, którzy przyjeżdżając autobusem nie mogli wysiąść np. na przystanku przy szpitalu, czy przy gminie. Zabiegi by tak się stało bezskutecznie czyniono od około dwóch lat. Pomogła, jak można sądzić z okoliczności sprawy, wizyta Marszałek Sejmu Elżbiety Witek, którą o pomoc w rozwiązaniu tej sprawy publicznie poprosił Pan Kazimierz z Pniewa.

Dzięki przyjętej dziś uchwale inni przewoźnicy obsługujący okoliczne samorządy, po uzyskaniu od prezydenta pozwolenia, będą mogli zatrzymywać się na wskazanych przystankach. Na ponad 220 przystanków w Łomży, udostępniono 21, w tym dworzec autobusowy.

- Państwo spokojnie przedstawiliście uzasadnienie, ale pamiętamy jaka batalia był prowadzona o te przystanki – zaczął radny Zbigniew Prosiński, przypominając m.in. burzliwe posiedzenie komisji gospodarki komunalnej i argumenty o pogorszeniu sytuacji finansowej MPK. Pytał przy tym o interwencję polityków wyższego szczebla, którzy mieliby wpłynąć na te oczekiwaną decyzję.

Prezydent Mariusz Chrzanowski przyznał, że przedstawiony dziś (30 sierpnia 2023 roku) wniosek z tożsamy jest z tym z lutego 2022 roku. Dodawał, że został on powiększony o jeszcze dwa przystanki, tj na Al. Legionów „przy Kontaktach”, choć w tym przypadku precyzyjniej było powiedzieć przy gminie. Mieszkańcy gminy jadąc załatwiać swoje sprawy, będą mogli wreszcie wysiąść blisko urzędu.

Prezydent Mariusz Chrzanowski tłumaczył radnym o spotkaniu, o które miał poprosić wójt Gminy Łomża, a na którym obecni mieli być on sam, przewodniczący RM Wiesław Grzymała i wójt Gminy Łomża Piotr Kłys. Działacze Prawa i Sprawiedliwości nieoficjalnie przyznali, że był tam także pełnomocnik wyborczy i poseł PIS Kazimierz Gwiazdowski, który miał mieć aktywny udział  w zaaranżowaniu spotkania. W kontekście publicznej obietnicy Marszałek Sejmu RP Elżbiety Witek, włącznie się struktur PiS w rozwiązanie tego w gruncie rzeczy sztucznego problemu, należy ocenić pozytywnie. Przez dwa lata bowiem nie udawało się doprowadzić sprawy do końca. Choć „uchwała przystankowa” pojawiała się już w porządku obrad Rady Miasta Łomża (luty 2022), to na wniosek radnego z Klubu Radnych Mariusza Chrzanowskiego została zdjęta z porządku obrad. Powodem miało być kompleksowe opracowanie modelu współpracy z samorządami. Niestety przez ponad rok nie wróciła pod obrady radnych w żadnej postaci. Tym bardziej cieszy, szczególnie mieszkańców podłomżyńskich miejscowości, że tak szybko obietnica Marszałek Witek zmaterializowała się. Nie bez znaczenia jest tu moment publicznej prośby. Jesteśmy w trakcie kampanii wyborczej, a partia rządząca chce się w niej pokazać jako ta, która realizuje obietnice. Ponad to wiosną czekają nas wybory samorządowe, i jak można usłyszeć w kuluarowych rozmowach, prezydent Chrzanowski zastanawia się czy startować z listy Prawa i Sprawiedliwości, czy z poparciem tej formacji, czy w jeszcze innym wariancie. 

Wspomniany wynik głosowania pokazuje, że za udostępnieniem przystanków głosowała prawie cała Rada Miasta, czyli razem prezydencka większość z opozycją.

Wracając do dyskusji podczas środowej sesji Rady Miasta prezydent Chrzanowski mówił, że spotkań było dwa. Uzgodniono na nich otwarcie dla linii nr 4 MPK pętli na końcu ulicy Zdrojowej oraz podpisanie Gminy Łomża z Miastem Łomża porozumienia, w ramach którego posiadacze Gminnej Karty Seniora Gminy Łomża mieliby prawo jeździć komunikacją miejską po Łomży. Oczywiście negocjacje, a potem porozumienie określi kwotę jaką gmina będzie musiała za to zapłacić. Prezydent Chrzanowski poinformował, że ustalono iż między styczniem a kwietniem MPK-i powrócą do Konarzyc i Starych Kupisk, a Gmina  pokryje koszty funkcjonowania od granic miasta. Do dopracowania porozumienia, w tym uzgodnienia kwot do płatności, powołany ma zostać zespół, w skład którego - jak ogłosił prezydent - wejdą: przewodniczący Rady Miasta, wójt Gminy Łomża, prezydent Łomży i prezes MPK.

Przewodniczący RM Wiesław Grzymała mówił o proponowanej uchwale jako akcie dobrej woli licząc na współpracę.

- Łomżę z Konarzycami, z Kupiskami i Starą Łomżą w zasadzie dzieli tylko tablica informacyjna. To jest jeden organizm. Najwyższy czas, żebyśmy doszli do wspólnego porozumienia, do współpracy – stwierdził.

Sądząc jednak po ponad dwuletnich staraniach udostępnienia przystanków chociażby tego pod Gminą Łomża, to można odnieść wrażenie, że nie tylko tablica dzieli.

Prezydent dopytywany przez radnego Prosińskiego nie chciał wracać do przebiegu komisji gospodarki komunalnej z września 2022 roku, a wskazywał na „próbę otwarcia nowych relacji z samorządem Gminy Łomża i Nowogród i Piątnicą i Starostwem Powiatowym”.

Przypomnijmy, chodzi o istniejącą wówczas Komisję Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej w Łomży, na którą zaproszono prezesa PKS Nova Marcina Doliasza. By miasto pozwoliło zatrzymywać się na niektórych przystankach, prezes oferował nawet dołożenie się m.in. do kosztów utrzymania infrastruktury. Wówczas nie przekonało to większości prezydenckiej i wiceprezydenta Andrzeja Garlickiego, który sprzeciwiał się temu widząc w tym zagrożenie interesów łomżyńskiego MPK. 

Trudno inaczej wytłumaczyć ten nagły zwrot akcji niż „aurą Marszałek Sejmu RP Elżbiety Witek” na prezydenta Łomży. Minął rok, nic się w nie zmieniło, doszły nawet dwa przystanki i dziś prezydent przedłożył tę uchwałę. 

- W końcu nasze argumenty powtarzane od momentu zamknięcia przystanków zostały usłyszane – podsumował zadowolony z głosowania w Radzie Miasta wójt Gminy Łomża Piotr Kłys – Niech to będzie dobry początek odnowionych, dobrych i partnerskich relacji między sąsiadującymi samorządami. Dziekuję prezydentowi, przewodniczącemu rady, a przede wszystkim radnym miasta. 

Oto przystanki, na których po uzyskaniu pozwolenia od prezydenta, będą mogły zatrzymywać się autobusy innych przewoźników:

1. Centrum Przesiadkowe, łącznik pomiędzy ulicami Dworcową i Sikorskiego

2. Ulica Dworcowa, parking naprzeciwko hali targowej

3. Plac Kościuszki Delikatesy

4. Plac Kościuszki Jantar

5. Al. Legionów „Kontakty”

6. Al. Legionów Urząd Gminy

7. Al. Legionów – Piekarnia

8. Al. Legionów Prefbet

9. Ul. Nowogrodzka – Targowica (oba kierunki, Na żądanie)

10. Al. Piłsudskiego  - Szpital

11. Al. Piłsudskiego - Ks. Janusza

12. Ul. Przykoszarowa, pętla

13. Szosa Zambrowska -  Kościół 03

14. Szosa Zambrowska Rycerska 06

15. Wyższa Szkoła Agrobiznesu

16. Ul. Wojska Polskiego  - ul. Tkacka (NŻ)

17. Centrum Przesiadkowe - Dworzec

 

Czy Marszałek Sejmu pomoże mieszkańcom podłomżyńskich miejscowości?

Miasto zamknięte

Radni Gminy Łomża apelują do Radnych Miasta Łomża

Władze Łomży na wojence z sąsiadami


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę