Wszystko co musisz wiedzieć na temat wykupu mieszkania komunalnego
Czy wiesz, że mieszkając w mieszkaniu komunalnym możesz stać się jego właścicielem, korzystając z możliwości wykupu takiej nieruchomości? Wykup mieszkania komunalnego to proces, który pozwala na przeniesienie własności lokalu z gminy na osobę, która w nim mieszka. Z poniższego artykułu dowiesz się m.in.: czym jest mieszkanie komunalne, czy każde takie mieszkanie można wykupić, czy się to opłaca, czy można skorzystać z kredytu hipotecznego na jego zakup oraz jak przebiega proces wykupu od strony formalnej. Zapraszamy do lektury.
Czym jest mieszkanie komunalne?
Mieszkanie komunalne to lokal mieszkalny, który należy do gminy i jest przez nią udostępniany osobom, które spełniają określone warunki. Z reguły są to osoby w trudnej sytuacji materialnej. Przed laty mieszkania komunalne były również przekazywane w użytkowanie przedstawicielom niektórych zawodów np. lekarzom, nauczycielom, pracownikom służb mundurowych. Choć nie jest to regułą, mieszkania komunalne są często położone w starych budynkach i wymagają remontu. W zamian za to, czynsz za takie mieszkanie jest dużo niższy niż za porównywalne na rynku wtórnym.
Czy każde mieszkanie komunalne można wykupić?
Niestety nie każde. Warunkiem jest to, że lokal musi być przeznaczony do zbycia przez gminę. Niektóre gminy mogą też ograniczać możliwość ich wykupu ze względu np. na stan techniczny budynku. Tak czy inaczej, aby móc ubiegać się wykup należy z reguły spełnić określone kryteria. Kryteria, te ostatecznie ustala gmina na podstawie ilości dostępnych mieszkań, liczby wniosków o przyznanie prawa do mieszkania itd. Jeśli np. okaże się, że mieszkań komunalnych w danej gminie jest więcej niż chętnych, a dodatkowo ich utrzymanie jest dla gminy zbyt kosztowne, trafiają one na sprzedaż.
Wówczas tzw. prawo pierwokupu uzyskuje jego aktualny lokator o ile zamieszkiwał w nim minimum 5 lat. Oczywiście gmina przystanie na sprzedaż danej osobie o ile ta odpowiednio wcześniej złoży wniosek o wykup mieszkania komunalnego (pdf i doc). Głównym argumentem, który skłania do wykupu zajmowanego mieszkania na własność są atrakcyjne ceny, o czym piszemy poniżej.
Czy wykupienie takiego mieszkania się opłaca?
Wykupienie mieszkania komunalnego z reguły jest bardzo korzystne finansowo, ponieważ cena takiego lokalu jest znacznie niższa niż jego realna wartość rynkowa. Cena wykupu zależy m.in. od wielkości i stanu technicznego mieszkania i wynosi zazwyczaj ok. 20-30% do 50% ceny rynkowej nieruchomości.
Dodajmy przy tym, że wykupienie mieszkania komunalnego ma też inne zalety:
- stajemy się właścicielem nieruchomości, co daje nam większą swobodę w jej zagospodarowaniu i remoncie,
- możemy skorzystać z ulgi podatkowej na zakup pierwszego domu lub mieszkania,
- możemy sprzedać mieszkanie po upływie 5 lat od wykupu zarabiając na nim nawet 50-70% ceny.
Czy do zakupu mieszkania komunalnego możemy posłużyć się kredytem hipotecznym?
Tak, do wykupu lokalu komunalnego możemy wykorzystać kredyt hipoteczny. Jest to o tyle, ważne, że do tego, aby stać się jego posiadaczem potrzebujemy tak naprawdę niewielkiego kapitału, którym jest wkład własny.
Oczywiście do uzyskania kredytu musimy przejść podobną procedurę jak podczas ubiegania się o kredyt na każde inne mieszkania, czyli wykazać się zdolnością kredytową, stałym źródłem dochodów, brakiem nadmiernych obciążeń w postaci innych kredytów.
Jak wygląda proces wykupu mieszkania od strony formalnej?
Proces wykupu mieszkania komunalnego składa się z kilku etapów:
- upewnienia się, czy aby na pewno możemy starać się o wykup,
- złożenia wniosku o wykup mieszkania w urzędzie miasta lub gminy, w którym znajduje się lokal. Wniosek taki możemy pobrać ze strony https://wnioskionline.pl/wnioski/nieruchomosci/
- lista wszystkich niezbędnym dokumentów jest dość długa i zależy m.in. od gminy, w której znajduje się nieruchomość,
- jeśli wszystkie dokumenty przejdą pozytywną weryfikację, gmina na mocy uchwały wyraża zgodę na wykup,
- przedostatnim krokiem jest dopełnienie formalności u notariusza, oraz przekazanie pieniędzy w ustalonej przez gminę kwocie,
- na koniec dokonuje się wpisu do księgi wieczystej, co staje się świadectwem własności.
Ile czeka się na rozpatrzenie wniosku o wykup mieszkania?
Czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o wykup mieszkania zależy od gminy, w której składamy wniosek o wykup mieszkania komunalnego. Zazwyczaj trwa on od kilku tygodni do kilku miesięcy. W skrajnych przypadkach może trwać nawet rok i dłużej. W tym czasie gmina sprawdza, czy spełniamy warunki do wykupu mieszkania, czy lokal jest przeznaczony do zbycia, jaka jest jego wartość rynkowa i jaka będzie cena wykupu. Jeśli wszystko jest w porządku, gmina wydaje decyzję administracyjną o zgodzie na wykup mieszkania i ustala cenę wykupu. Nam jako przyszłemu właścicielowi pozostaje jedynie czekać.
Czy po wykupie mieszkanie komunalne można sprzedać?
Tak, po wykupie mieszkanie zakupione od gminy można sprzedać, ale dopiero po upływie 5 lat od daty nabycia własności. Jest to okres tzw. prewencji reprywatyzacyjnej, który ma zapobiec nadużyciom ze strony osób, które chciałyby szybko zarobić na sprzedaży tanich mieszkań komunalnych kupowanych za 20-30% ich wartości. Jeśli natomiast sprzedamy mieszkanie przed upływem tego okresu, musimy zwrócić gminie różnicę między ceną sprzedaży a ceną wykupu, co czyni całą operację zupełnie nieopłacalną.
Podsumowanie
Wykup mieszkania komunalnego to szansa na stanie się właścicielem lokalu za względnie niską cenę. Aby móc skorzystać z tej możliwości, trzeba jednak spełnić określone warunki i przejść przez proces formalny. Wykupienie takiego mieszkania jest zatem korzystne zarówno finansowo, jak i podatkowo, ale wiąże się też z pewnymi ograniczeniami, np. dotyczącymi sprzedaży nieruchomości. Szczegółowych informacji na temat wykupu mieszkań najlepiej szukać na stronach internetowej danej gminy.
tekst płatny