Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

78-latek nie może zrozumieć Poczty Polskiej

Główne zdjęcie
Zdjęcie ilustracyjne

Mieszkańcy Kisielnicy awizo pozostawione przez listonosza muszą realizować w Jedwabnem. Czemu nie w Piątnicy, gdzie znajduje się ich poczta i Urząd Gminy, albo w Łomży? Jest to „podyktowane przede wszystkim względami ekonomicznymi, jak również zapewnieniem sprawnej obsługi adresatów” - odpowiada Biuro Prasowe Poczty Polskiej.

Pan Tadeusz do Kisielnicy sprowadził się 3 lata temu z Olsztyna. Ma 78 lat i udar za sobą, więc ze zdrowiem różnie. Zadzwonił do redakcji, ponieważ ciągle nie może  zrozumieć, dlaczego po odbiór poleconego listu musi jechać do Jedwabnego, a nie Piątnicy. Listonosz, który nie zastał go w domu, zostawił awizo. Zgodnie z tym Pan Tadeusz przesyłkę może odebrać na poczcie, ale w Jedwabnem.

- Nie mam bezpośredniego połączenia, nie wiem czy jak dojadę, zdążę jeszcze wrócić. Nie widzę rozkładu jazdy – zastanawia się senior, na którego w Jedwabnem czeka prawdopodobnie odpowiedź od wojewody.

Mieszkaniec gminy Piątnica dziwi się kto tak wymyślił. Do Piątnicy mieszkaniec Kisielnicy ma około 6 kilometrów. Jeśli chciałby dojechać do Jedwabnego, to najpierw musi dotrzeć do Piątnicy (bezpośredniego połączenia nie ma) i dalej kolejne prawie 20 kilometrów.  Młodszy człowiek może jeszcze swoim samochodem  dojechać tam małym skrótem przez Cydzyn do Jeziorka, ale nie on, emeryt? 

„Obszar doręczeń gminy Piątnica został podzielony do obsługi przez Urząd Pocztowy Jedwabne i Urząd Pocztowy Łomża 1 w lutym 2013 r. Kisielnica została włączona do obsługi przez Urząd Pocztowy Jedwabne” – wyjaśnia Biuro Prasowe Poczty Polskiej. „Zmiany były podyktowane przede wszystkim względami ekonomicznymi, jak również zapewnieniem sprawnej obsługi adresatów” – czytamy w wyjaśnieniu. Nie trudno domyślić się czyje względy ekonomiczne wzięły górę, ale uzasadnianie tego sprawnością obsługi adresatów brzmi trochę jak żart. Być może wszyscy, poza Panem Tadeuszem, przyzwyczaili się do tej sytuacji, ponieważ Poczta Polska przekazuje, że nie otrzymuje wniosków lokalnej społeczności w sprawie problemów z odbiorem przesyłek awizowanych w UP Jedwabne".

„W zakresie doręczeń, UP Jedwabne obsługuje gminy: Jedwabne, Wizna, Przytuły oraz część gminy Piątnica. W w/w placówce pocztowej, przesyłki awizowane odbierają mieszkańcy gminy Jedwabne i części obsługiwanej gminy Piątnica. Urząd Pocztowy Jedwabne obsługuje klientów w godzinach  pn.-czw. 8:00-15:30, pt. 08:00-20:00. Godziny pracy placówki pocztowej są dostosowane do aktualnego zapotrzebowania klientów na usługi pocztowe” - czytamy w otrzymanej korespondencji.

Jakby Pan Tadeusz był osobą z uszkodzonym narządem ruchu powodującym konieczność korzystania z wózka inwalidzkiego lub niewidomym czy ociemniałym to zgodnie z Art. 62 prawa pocztowego na wniosek mógłby liczyć, bez pobierania dodatkowych opłat, na doręczenie bezpośrednio do miejsca zamieszkania, z pominięciem oddawczej skrzynki pocztowej oraz bez konieczności odbierania przesyłki w placówce pocztowej. Wcześniej należy jednak skontaktować się ze „swoim” Urzędem Pocztowym lub osobiście u listonosza. 

W przypadku Czytelnika pomoc zaoferował wójt Gminy Piątnica – Artur Wierzbowski, który obiecał osobiście dostarczyć mu przesyłkę. 

Poczta Polska tłumaczy się, że „nie otrzymuje wniosków lokalnej społeczności w sprawie problemów z odbiorem przesyłek awizowanych w UP Jedwabne” i nie wie, że może to być dla mieszkańców problem. Nam w odpowiedzi obiecano, że „W trosce o dobro naszych adresatów, zgłoszona uwaga zostanie wykorzystana przy kolejnych zmianach w organizacji służby doręczeń”.  

Być może więcej takich wniosków i pytań skłoni centralę do zmiany decyzji i awizo będzie można zrealizować w Piątnicy czy Łomży.  

Poczta Polska S.A. przewiduje usługi umożliwiające odbiór korespondencji w sposób inny niż osobiście w placówce awizacyjnej. „Jedną z nich jest możliwość najmu skrytki pocztowej w dowolnej, wybranej przez siebie placówce pocztowej np. FUP Łomża 1 w Piątnicy. Opłata jednorazowa za zamek i kluczyk wynosi 30,00 zł plus opłata roczna 90,00 zł za udostępnienie skrytki pocztowej. Na skrytkę będą kierowane przesyłki  z adresem skrytki, nadane na zasadach ogólnych oraz na zasadach specjalnych, oprócz przesyłek nadanych w postępowaniu administracyjnym.

Inne możliwości daje złożenie pełnomocnictwa pocztowego, które będzie uprawniało do odbioru korespondencji w placówce awizacyjnej przez wskazanych pełnomocników. Koszt jednorazowy złożenia stałego pełnomocnictwa pocztowego wynosi 26,00 zł z VAT, są tez tańsze opcje okresowe”. 

Poza tym umożliwia „doręczenie na życzenie”. „Usługa polega na ponownym doręczeniu przesyłki poleconej adresatowi, w umówionym terminie i określonych godzinach, po uprzednim zgłoszeniu takiej usługi listonoszowi lub telefonicznie do Działu Contact Center tel: 801 333 444, +48 842 06 00, z wyjątkiem przesyłek nadawanych na zasadach specjalnych”. Należy jednak pamiętać, że jest to usługa płatna. 

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę